Författare Ämne: Skiss till min nya konkreta målning  (läst 30167 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Skiss till min nya konkreta målning
« skrivet: ons 10 sep 2008 22:13:23 »
Lägger ut den här, mest för att ha en back-up om den andra datorn kraschar. Från början kommer idén från en bild jag såg i en tidning som jag tecknade av. Sedan har jag lagt kanske 100 timmar på att trimma in färger, linjer, lutningar - ja det mesta är modifierat jämfört med originalet - dessutom är den spegelvänd. Nu väntar målning på duk av motivet.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #1 skrivet: ons 10 sep 2008 23:38:16 »
100 timmar??? Du skojar, eller blev det en nolla fel  ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #2 skrivet: ons 10 sep 2008 23:52:04 »
Du känner inte JJ :)

Jag känner viss obalans i det röda i mitten, antingen skulle man öka det ljusbruna till vänster, eller minska det röda i högerkanten för att balanser rött och brunt tillsammans mot det blå i övre högra.

Det är intressant sånt här för olika färger tål att visas i olika stor volym, det är så Baertling resonerade t ex
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #3 skrivet: tor 11 sep 2008 20:28:41 »
Du har faktiskt en poäng där. Det är nyttigt att få feedback - det är lätt att man snöar in på vissa saker och inte ser brister om man inte ser objektivt på saken. Jag har mixtrat med kompositionen och kan tänka mig denna lösning som just nu känns OK.

Att det har tagit så lång tid beror på att jag har ändrat delar av kompositionen en massa gånger och sedan har det fått mogna någon dag innan jag har kunnat känna efter om lösningen har varit optimal, som den inte har blivit förrän efter ett halvårs modifieringar. Det är mycket lättare att ändra saker man inte gillar nu innan den hamnar på duk!

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #4 skrivet: tor 11 sep 2008 23:14:31 »
Får man bjuda på ett alternativ ;) ;D ::) ::)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #5 skrivet: fre 12 sep 2008 19:59:44 »
Visst får du det - kul! Fast jag gillar mina alternativ bättre. Här var det för spridda färger. En idé som jag har byggt kompositionen på är att ha två diagonala färgfält i samma färg, utom rött som är för dominerande så de är utspridda och inte för stora. Fler får lämna förslag om så önskas, alltid kul att se!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #6 skrivet: fre 12 sep 2008 21:09:40 »
Spridda färger är ett sätt att få balans, man hittar samma färg på en annan kant, så det har Gitzie fått i sin version

Klurigare är det at få till genom att jobba med olika färger på olika kanter och få dem att harmoniera utan att någon färg tynger ner någon kant
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #7 skrivet: fre 12 sep 2008 22:03:34 »
Jag får iaf ett splittrat intryck av Gitzies färger - det finns inget som håller ihop kompositionen. Jag skall jobba på färgplaceringen lite till innan jag spikar den.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #8 skrivet: lör 13 sep 2008 09:12:36 »
Jag gillade nog jj-s färgkombination bäst måste jag säga, tycker att Gitzies förslag är lite "mjukare" för att inte säga intetsägande; och att jj fått till en "stuns", och hittar den balans jag behöver i det. Men kan inte få målningen konkret hur jag än vänder och vrider på mitt hjärninnanmäte, utan för mig är den synnerligen abstrakt...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #9 skrivet: lör 13 sep 2008 12:45:05 »
För att kunna särskilja konkret och abstrakt konst, kan man kanske säga att "abstrakt" ändå strävar efter att avbilda verkligheten, men på ett abstrakt vis, och "konkret" (som en form av abstrakt konst) inte försöker avbilda nånting, utan bara "är". Så i ditt fall, när tavlan är så hyperabstrakt att man inte kan känna igen nånting så är den konkret.

Det råder inte enighet om hur man ska benämna olika kategorier, men jag antar att JJ syftar på den uppdelning jag beskrev ovan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkret_konst
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abstrakt_konst
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #10 skrivet: lör 13 sep 2008 18:38:32 »
För att kunna särskilja konkret och abstrakt konst, kan man kanske säga att "abstrakt" ändå strävar efter att avbilda verkligheten, men på ett abstrakt vis, och "konkret" (som en form av abstrakt konst) inte försöker avbilda nånting, utan bara "är". Så i ditt fall, när tavlan är så hyperabstrakt att man inte kan känna igen nånting så är den konkret.

Det råder inte enighet om hur man ska benämna olika kategorier, men jag antar att JJ syftar på den uppdelning jag beskrev ovan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkret_konst
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abstrakt_konst

Hm, vet inte om jag vågar skriva att det var ologiskt, för när jag menar att det är så ologiskt att man inte förstår någonting så borde det kunna bli en logik med det resonemanget?  ;D

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #11 skrivet: lör 13 sep 2008 20:26:45 »
Som jag har tolkat det så är abstrakt konst en förenkling av verkligheten. Man behåller grundformerna och vid en jämförelse med det avmålade kan man (oftast) se att motivet föreställer ett utsnitt av verkligheten, fast i hög grad reducerade färger och former.

Konkret konst är "bara" ett samband mellan ytor och fäger som inte har någon koppling till ett motiv som är avmålat. Men många av de konstnärer som har målat konkret har målat abstrakt därförinnan. Den förmodligen mest kände konkrete målaren Piet Mondrian målade först helt vanliga landskapsmotiv - träd och väderkvarnar t ex, Sedan blev träden allt mer förenklade och väderkvarnen enfärgat röd. Nästa steg blev de s k plus- och minusmålningarna där han byggde upp motivet av enbart horisontala och vertikala streck innan det blev helt konkret i och med bildandet av konstnärsgruppen "de Stijl".

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #12 skrivet: lör 13 sep 2008 21:07:40 »
Betydelsen med abstrakt konst kan menas bildkonst som håller fast vid naturföremål (ex kottar, stenar etc.) som motiv. Genom att förvandla och omtolka dessa (geometriska, perspektiviskt etc.) befriar man motiven från individuella drag och ger dem en ny gestalt som utrycker något mer exempelvis någon speciell sammanfattning av kubism, futurism etc.
Kort sagt man klär om en kotte till en annan skepnad och kallar det vid någon ism.

Konkret konst är det som återger företeelse, händelser som existerar i vårt medvetande. Där ska man vara uppmärksammad på att varje individ, konstnär uppfattar en förteelse, händelse olika.


JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #13 skrivet: lör 13 sep 2008 22:03:54 »
Man behöver inte begränsa motivvalet till naturföremål vid abstrakt konst - jag har sett motiv med byggnader, människor mm.

När det gäller konkret konst så är det vanligt att man vid olika ismer inför regler hur resultatet får se ut. De Stijl-gruppen kallade stilen för neoplasticism (neo=ny plast=form). Förutom svart så fick bra de tre grundfärgerna användas - gul, röd, blå. Dessutom skulle vinklarna vara 90 grader. Gruppen splittrades när de inte kunde komma överens om dessa regler.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #14 skrivet: sön 14 sep 2008 02:21:04 »
Jag småler: jag ser framför mej att plötsligt fick nån en obändlig lust att dra ett streck i 30 graders vinkel och det gick åt pepparn med hela den storslagna idén?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se