Författare Ämne: Skiss till min nya konkreta målning  (läst 30172 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #15 skrivet: sön 14 sep 2008 21:02:44 »
Det var väl i princip så som det gick till...

Nu har jag lagt en timme till på att ändra färger, och till sill slut hittat en lösning som jag tycker blev den bästa hittills. Bättre kontraster mellan den ljusare blåa och den mörkare bruna och tvärtom. Själv tycker jag att den blev balanserad - andra åsikter?

staffan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #16 skrivet: sön 14 sep 2008 21:08:33 »
Mer balanserat men samtidigt lite plattare liksom... ??? (Saknar vokabulär och vana att se på sådan konst men tycker att det är coolt)

staffan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #17 skrivet: sön 14 sep 2008 21:13:01 »
...men den håller i längden på ett annat sätt.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #18 skrivet: sön 14 sep 2008 22:03:27 »


Den första är fortfarande den som tilltalar mig mest. Där har du ett mer strukturerat kaos, och bilden faller inte åt något håll, den andra varianten är något mer slätstruken och förutsägbar.
Den får en trappstegsassociation hos mig och jag ser bara den blå trappan i den senare varianten. 

Har kikat fram och tillbaka en stund; I den första så tycker jag att det finns en bra balans, jag ser mer av helheten och blir nyfiken på olika partier, och efter en stund växer vipppartierna fram, coh jag bildar mentalt olika sammanhang och samband. efter att ha kikat en stund, så ser jag fortfarande bara den blå trappan igen på andra exemplet, (som dock bryts av ett rött steg). Även om du inte har ändrat särskilt mycket egentligen så blir den av något märkligt skäl helt intetsägande för mig.

Så därför lutar jag åt att tro att det andra alternativet säkert är det bästa.  ;D
« Senast ändrad: sön 14 sep 2008 22:11:31 av kikarbara »

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #19 skrivet: sön 14 sep 2008 22:19:19 »
Kompositionen och balansen i färgerna tycker jag är bra, MEN som det brukar heta, det är två linjer i bilden som stör mitt öga. De två svarta fälten/linjerna vid den övre markeringen bör i mitt tycke vara parallella.
Det vänstra svarta fältet/linjen ska antingen upp i vänsterkanten, ungefär som min röda markering, eller så ska den upp i högerkanten, blå markering. Som det är nu är den ett mellanting mellan parallell och avvikare från den givna linjen. Vad tycker du om den klarröda accenten?

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #20 skrivet: sön 14 sep 2008 22:27:49 »
Kompositionen och balansen i färgerna tycker jag är bra, MEN som det brukar heta, det är två linjer i bilden som stör mitt öga. De två svarta fälten/linjerna vid den övre markeringen bör i mitt tycke vara parallella.
Det vänstra svarta fältet/linjen ska antingen upp i vänsterkanten, ungefär som min röda markering, eller så ska den upp i högerkanten, blå markering. Som det är nu är den ett mellanting mellan parallell och avvikare från den givna linjen. Vad tycker du om den klarröda accenten?

Att de INTE är parallella är nog det jag tycker om i din grundstruktur. Blir det för parallellt så börjar det likna mer och mer det barn sitter och konstruerar när de gör telefonklotter eller liknande. Jag vill ha lite oro i bilden, och lite mer oorganisation eller tendens till kaos, för att det skall bli ett sammanhang för mig, eller för att jag skall stanna till.
Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker om ditt klarröda för det är den klarröda dutten i hörnet på din redigeringsanvisningsbild du menar? Ser inte den framstående avvikelsen i färg på den tidigare bilden.

Edit:
snacka om att jag var inne i bilden. Jag såg inte att det var Brodertucks inlägg jag svarade på utan antog att det var JJ som hade skrivit detta. Goddag yxskaft....

« Senast ändrad: mån 15 sep 2008 18:37:43 av kikarbara »

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #21 skrivet: sön 14 sep 2008 22:34:26 »
JJ, det var inte min mening när jag la in en omgjord kopia av din bild, att din bild skulle analyseras sönder. Hoppas att du fortfarande känner dig nöjd med ditt arbete med bilden, som jag personligen tycker är helt OK. Jag gjorde det för att skoja lite med dig ;)
Skulle skrivit här innan men jag tappade ork och lust. Vi var tvungna att låta en av våra små fyrfota vänner somna in i veckan och hjärtat är nära bristningsgränsen.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #22 skrivet: sön 14 sep 2008 22:38:44 »
JJ, det var inte min mening när jag la in en omgjord kopia av din bild, att din bild skulle analyseras sönder.

Har jag gjort bort mig nu igen? Jag ville inte analysera SÖNDER utan ville reflektera.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #23 skrivet: sön 14 sep 2008 22:43:55 »
Nä, det är ingen kritik mot din tavla JJ. Men visst är det intressant att se hur olika uppfattning och åsikter vi har om en bild.
Betänk då hur svårt det skall vara att göra ett konstföremål som faller alla i smaken.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #24 skrivet: sön 14 sep 2008 23:06:33 »
Det är nog tur att JJ bestämmer själv hur hans tavla ska vara :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #25 skrivet: mån 15 sep 2008 12:20:06 »
Kompositionen och balansen i färgerna tycker jag är bra, MEN som det brukar heta, det är två linjer i bilden som stör mitt öga. De två svarta fälten/linjerna vid den övre markeringen bör i mitt tycke vara parallella.
Det vänstra svarta fältet/linjen ska antingen upp i vänsterkanten, ungefär som min röda markering, eller så ska den upp i högerkanten, blå markering. Som det är nu är den ett mellanting mellan parallell och avvikare från den givna linjen. Vad tycker du om den klarröda accenten?

Jag har provat båda de ändringarna som du föreslår tidigare men det funkade inte. Och jag vill inte att bara en ruta skall sticka ut färgmässigt. Men jag är tacksam för alla förslag och synpunkter hittills! Än har jag inte bestämt till 100% hur det skall se ut.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #26 skrivet: mån 15 sep 2008 18:38:32 »
Jag har provat båda de ändringarna som du föreslår tidigare men det funkade inte. Och jag vill inte att bara en ruta skall sticka ut färgmässigt. Men jag är tacksam för alla förslag och synpunkter hittills! Än har jag inte bestämt till 100% hur det skall se ut.

Se gärna min editering i mitt inlägg ovan... *rodnar från tår upp till öronsnibbarna och DET är sällsynt!*

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #27 skrivet: mån 15 sep 2008 19:57:45 »
Aha, nu såg jag, men det var väl inte så farligt - jag tog inte illa upp.
« Senast ändrad: mån 15 sep 2008 20:01:23 av JJ »

prydnomannen

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 506
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #28 skrivet: fre 23 okt 2009 11:48:01 »
Gammal tråd, men jag snokade runt och kunde inte hålla mig, jag ville ändra JJ:s bild utan att för den saken skull göra den mer eller mindre konkret, bara göra en egen variant....på JJ:s fantastiskt fina välarbetade bild.

Har du förresten spikat den nu?
Hur stor ska den vara?
/PM
`                        l
                          l 
         >< )))`>   x

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Skiss till min nya konkreta målning
« Svar #29 skrivet: fre 23 okt 2009 13:49:42 »
Jag tycker det mörkblå fältet uppe till höger ser hotfullt ut, jag. Lite Tove Jansson Vad tror du händer sen?-känsla.
Allt går.