Författare Ämne: Radiogrammofon med barskåp  (läst 37279 gånger)

Errka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Samlar gamla radiogrammofoner, radio, stenkakor mm
    • Visa profil
    • Errkas Radioheaven
Radiogrammofon med barskåp
« skrivet: sön 30 sep 2007 10:31:13 »
Hur många här är så gamla så dom använt radiogrammofon när dom var unga?
Min senaste modell jag skaffat har dessutom barskåp! Trevligt...
Hur ofta har ni andra stött på radiogrammofoner med barskåp? Och i vilken miljö?
Knappast "arbetarhem" på 50-talet mitt, utan kanske hos läkare och advokater, eller vad tror ni?
Hur som, trevlig möbel är det att ha hemma, speciellt som man är skivsamlare också.
Titta gärna på fler bilder på min blogg;

http://errkas.blogspot.com

/Errka
« Senast ändrad: sön 30 sep 2007 10:32:52 av Errka »
/Errka i Hultsfred

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #1 skrivet: sön 30 sep 2007 11:35:16 »
Grattis Errka till en urläcker möbel. Roligt att läsa att även ljudet är kanon. Och vad fint den står med alla rätta prylar i och runt om, t o m en svärmorstunga finns med. Golvlampan gillar jag skarpt!

En fråga från en helt okunnig på området. Vad är det vi ser till höger om radiogrammofonen? En högtalare?

Errka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Samlar gamla radiogrammofoner, radio, stenkakor mm
    • Visa profil
    • Errkas Radioheaven
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #2 skrivet: sön 30 sep 2007 12:21:54 »
Anja, "prylen" till höger är en extrahögtalare från tyska Schaub Lorenz från samma år; 1957.
Denna köpte jag på en radiomässa förra sommaren i Olofström. Högtalaren finns med i tidningen Samlarguiden nummer 10-2006...
Visst är högtalaren snygg! Passar bra i hörnet tillsammans med de andra prylarna.
/Errka i Hultsfred

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #3 skrivet: sön 30 sep 2007 12:58:19 »
Nästan overkligt läckert! Så fint att hålla en så enhetlig stil, som man verkligen förflyttats bakåt i tiden. Jag undrade vart luckan tog vägen, men vad jag förstår av bloggen var det alltså en skjutdörr som lyfts av? 

Jag har små svaga minnen av radiogrammofoner där man fascinerat sett på som litet barn när en skiva åkte ner, och sen en till, och sen en till... men inte nåt barskåp.


(Liton på väggen kunde däremot vara en Anders Sköld,  född 1968, så det kanske man kan få ge dej en vänskapligt hjärtligt menad minipik för? :)  -om det är han alltså- har jag fel så har jag fel)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Errka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Samlar gamla radiogrammofoner, radio, stenkakor mm
    • Visa profil
    • Errkas Radioheaven
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #4 skrivet: sön 30 sep 2007 14:15:58 »
Ada, litografin kastade min sambo upp på väggen tillfälligt, för att det passade bättre än det som hängde tidigare där...

Originalet målat av en av sveriges bästa "vatten"-konstnärer; Jan Abrahamsson, Sturkö, Karlskrona.

Ada, du har rätt angående luckan. Vill man både dricka och spela musik är det ett evigt skjutande fram och tillbaka...
För att fotografera var det lättare att haka av dörren...

/Errka
/Errka i Hultsfred

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #5 skrivet: sön 30 sep 2007 20:03:41 »
Då hade jag fel :) kände på mej det lite när jag såg hela tavlan i bloggen, Anders Sköld har inte så mycket vass i sina vattentavlor för det har vi inte (så mycket av) på västkusten, men annars finns det mycket likheter http://andersskold.se/
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #6 skrivet: sön 30 sep 2007 21:02:10 »
Visst är högtalaren snygg! Passar bra i hörnet tillsammans med de andra prylarna.

Kanon! Ihop med det andra är den som "pricken över i:et"; med andra ord, perfekt! :) Tack för bilderna. Jag njuter och är avundsjuk.  :P

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #7 skrivet: mån 1 okt 2007 06:43:59 »
Måste hålla med om att det mesta ser väldigt trevligt ut på bilderna! Jag har ingen radiogrammofon själv men vär en fristående gammal grammofon som är ursnygg - bild kommer ikväll.
Tar det inte upp en väldig massa plats att samla på radiogrammofoner? Jag kanske skulle kunna ha plats med en i min lägenhet - man bör nog ha hus med detta intresse.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #8 skrivet: mån 1 okt 2007 12:12:31 »
Glömde påpeka att bloggen var väldigt snygg rent typografisk! Jag hade lite planer på att utbilda mig till grafisk formgivare ett tag, men det fick jag lägga ned. Sökte till HDK där de hade 16 platser - och 900 sökande...

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #9 skrivet: mån 1 okt 2007 19:13:21 »
Snacka om ultimat partymöbel, musik och barskåp i ett! Och kul att du också samlar skivor Errka. Någon speciell typ av musik? Själv samlar jag på både singlar och LP med garagerock och beat från senare hälften av 60-talet.  :)

Vad gäller radiomöbler kan jag bidra med lite bilder på min egen, inköpt på loppis för 200kr vilket jag själv var väldigt nöjd med.  Jag vet ingenting om gamla grammofoner men trevligt nog har jag alla papper med den! Enligt bruksanvisningen för själva radion är det en Blaupunkt av modellen Zanzibar, typ 5999. Jag kan inte hitta något årtal någonstans, men rent utseendemässigt skulle jag gissa på sent 50-tal. Någon som har bättre koll kanske vet mer specifikt? Den funkar i alla fall helt perfekt och har jättetrevligt "varmt" ljud.
Till höger finns en skivspelare (och emellanåt en katt  ;)). Till den finns också en bruksanvisning (skivspelaren alltså, inte katten) samt någon sorts mall som jag tror att man ska använda om man vill såga ut en plats till den i sitt skåp...? Skivspelaren är i alla fall en Garrard, men jag kan inte hitta något årtal i den bruksanvisningen heller.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #10 skrivet: mån 1 okt 2007 19:14:25 »
...fick visst inte plats med alla bilderna i samma inlägg, här kommer resten.

Errka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Samlar gamla radiogrammofoner, radio, stenkakor mm
    • Visa profil
    • Errkas Radioheaven
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #11 skrivet: mån 1 okt 2007 20:41:26 »
Tack för allt beröm och uppskattning! För visst är det väl kul med gamla prylar! Kul att hitta lite gamla prylar att ställa runt radiogrammofonerna också...

Chicaboom, jag samlar mest 40-50-tal. Mycket stenkakor (eller 78:or som somliga vill att man kallar dom). Samlar gärna EP också med snygga fodral...
Har idag tagit en ledig dag och åkt 60 mil tur och retur för att hämta en bunt med skivor!
Har precis burit in 520 (!) stenkakor i snygga praktiska arkivboxar. 80% av skivorna amerikansk och engelsk jazz - coolt!
Skickar med en bild på skivhögen (lagt tillfälligt på golvet på "kontoret"...

Vad det anbelangar din radiogrammofon. Den är från 1958. Skivväxlaren är ju en Garrard RC120/4 mark II (se denna länk):
http://www.grammofoon.com/Garrard/garrard_rc120mkii.htm

/Errka i Hultsfred

Errka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Samlar gamla radiogrammofoner, radio, stenkakor mm
    • Visa profil
    • Errkas Radioheaven
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #12 skrivet: mån 1 okt 2007 20:52:41 »
Glömde tillägga en sak i föregående inlägg...

Den lilla hurten med fyra lådor ni ser på bilden med 520 stenkakor, är ett kartotek över alla skivorna...
Förra ägaren (tydligen en herre av ordning) har katalogisera efter Solist, Titel, Kompositör samt Orkester...
Ganska coolt det också, eller hur?

/Errka
/Errka i Hultsfred

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #13 skrivet: mån 1 okt 2007 21:06:19 »
Vad det anbelangar din radiogrammofon. Den är från 1958. Skivväxlaren är ju en Garrard RC120/4 mark II

Wow, vad du kan! Och vad kul att du samlar stenkakor! Min sambo har en bekant som DJar stenkakor, själv har jag noll koll, jag vet inte ens om man kan spela dem på en vanlig skivspelare?  ::) Spelaren i min radiogrammofon har i alla fall en 78rpm-inställning så det borde ju funka.  :) Jag gillar för övrigt verkligen R'n'B från 40-50-talet och tidigare, även om jag inte har någon vidare djup kunskap om den typen av musik.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Radiogrammofon med barskåp
« Svar #14 skrivet: mån 1 okt 2007 21:18:22 »
Här kommer bilden på min gamla skivspelare: