Författare Ämne: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?  (läst 32356 gånger)

guygil

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 102
  • Samlar glasugglor
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #15 skrivet: lör 29 nov 2008 18:58:00 »
Jag är väldigt intresserad av den björnen.  Ska lägga in lite bilder på vårt menageri

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #16 skrivet: lör 29 nov 2008 19:59:42 »
den är din :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

dodozi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • pauline.mau
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #17 skrivet: ons 19 aug 2009 13:08:14 »
Jag har hittat glaskatten som finns med på bilden med grön bakgrund, men det sitter en etikett på den med texten "Form Lisa Larsson". Då kan det väl inte vara en originaletikett? Eller tror ni att hela katten är en kopia?

Förresten, jag hittar verkligen ingen bra faktasida med vilka kända verk våra älskade glas- och keramik-konstnärer har gjort. Finns det någon sådan samlingssida, eller får man helt enkelt hoppas på att kunniga personer från glasbruken barmhärtigar sig över sådana här forum?
« Senast ändrad: ons 19 aug 2009 13:20:58 av dodozi »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #18 skrivet: ons 19 aug 2009 14:34:34 »
Ett sånt här forum är en ansats att samla kunskap, kunna fråga och någon som vet svarar.

Kan vi få se din katt på bild, helbild + detaljbild med etiketten. Så kan man sen se om det finns utseendeskillnader, annars får vi luska vidare om det är fel uppgifter någonstans...

På bilden med grön bakgrund finns ju en kartong i mitten längst ner, med bild på någon form av katt, men det återstå att se kanske om den ser exakt ut som de uppställda katterna till höger, och man får också se om det finn mer upg om att det är LL som är upphovsman.

Det finns ett fenomen som kallas "vandrande etiketter" men det får vi hoppas du inte drabbats av.

Om du har svårigheter att minska storlek på foto eller så, kan du mejla dem till mej admin@retroforum.se
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

dodozi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • pauline.mau
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #19 skrivet: ons 19 aug 2009 15:09:50 »
Kan vi få se din katt på bild, helbild + detaljbild med etiketten. Så kan man sen se om det finns utseendeskillnader, annars får vi luska vidare om det är fel uppgifter någonstans...

På bilden med grön bakgrund finns ju en kartong i mitten längst ner, med bild på någon form av katt, men det återstå att se kanske om den ser exakt ut som de uppställda katterna till höger, och man får också se om det finn mer upg om att det är LL som är upphovsman.

Det finns ett fenomen som kallas "vandrande etiketter" men det får vi hoppas du inte drabbats av.

Såhär ser katten och etiketten ut, är det inte lite misstänkt att Larson är felstavat?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #20 skrivet: ons 19 aug 2009 17:19:36 »
Det är korrekt, så ser etiketteringen ut, det var lite hjärnsläpp här, visst var det en samling Lisa Larson-figurer för Royal Krona på bilden med grön bakgrund (för under det namnet sparade jag bilden när den dök upp på ett annat forum, samma bild som Zlam lade ut alltså).

Larson med två "s", jo, jag ser det på en bild på en buffel jag sparat i bildarkivet också, det var antagligen slarv med stavningen, när man lät trycka upp sådana etiketter.

Grattis till en fin katt förresten!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

dodozi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • pauline.mau
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #21 skrivet: ons 19 aug 2009 18:23:06 »
Tack så mycket, det är skönt att veta! ^^

dodozi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • pauline.mau
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #22 skrivet: tor 20 aug 2009 10:51:31 »
Ju mer man grottar in sig på glasdjuren, desto fler frågetecken dyker upp... Det här med att högervända lejon var gjorda av någon konstnär och vänstervända av någon annan? Jag har hittat en kanin på Tradera från Lisa Larsons "Djur i frihet", men den är spegelvänd från den på bilden med grön bakgrund. Är det en kopia eller annan formgivare som gett ut den då?

Detta är jätteförvirrande, men jag är tacksam för svar!

dodozi

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
    • pauline.mau
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #23 skrivet: tor 20 aug 2009 10:54:47 »
Och samma sak med isbjörnen, också på Tradera!