Författare Ämne: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?  (läst 32338 gånger)

Zlam

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • Retroblogg
Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« skrivet: lör 13 sep 2008 13:31:43 »

Lejonet är en Lisa Larsson, likaså hästen/åsnan tror vi.. Katten är från Sea Glasbruk, minns bara inte namnet på formgivaren.

Flodhästen är en Lisa Larsson och isbjörnen verkar också vara det..  Men som sagt.. vi är osäkra på hästen/åsnan och isbjörnen. Nån annan som vet kanske?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #1 skrivet: lör 13 sep 2008 16:36:24 »
Det är klurigt detta, jag vill se djuren närmare för jag misstänkte att det var Lisa Larson mm

Kollar man auktioner så är det många olika bud, t ex samma giraff kan vara tillskriven Lisa Larson Royal Krona och på ett annat ställe Bertil Vallien Boda Zoo

Om jag plockar ut de jag känner är hyfsat säkra uppgifter först

(kartong eller etikett med på bild, Lisa Larson Royal Krona:)
Katt, räv, hare/kanin, noshörning, uggla, isbjörn (en som är betydligt mulligare än er!), bisonoxe.
fyra apor: en med armar ner, en som "ser inget", en "hör inget", en "säger inget"
Insekter: Fjäril, skalbagge, (gissar efter bild:)humla, fluga + en till insekt med vingar

En frostad lunnefågel hittar jag signerad också

Lejon har med säkerhet Lisa Larson gjort, ansiktet åt andra hållet: Bertil Vallien Boda Zoo
(det finns varianter av lejon med tjock och smal svans, som tittar åt två håll, där börjar det bli förvirrande... så ett glasklart besked är svårt att ge dock)

---
Till Boda Zoo tillhör enligt en säljare på EBay som verkar säker (säljer också Lisa Larson)
Giraff, lejon, lejon med man som har huvudet i lejongapet, tiger, flodhäst, elefant, stenbock, groda/padda (inga etiketter eller signeringar syns eller nämns)
----

En enhörning verkar tillskrivas LL ofta, och en massa glashundar, svårt att säga hur det är med den saken

------

Ã…snan? Nån säljer den på tradera som LL, men det är svårt att säga, isbjörnen liknade en väldigt strömlinjeformad finsk, men den ska vara slät, formen stämmer annars.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #2 skrivet: lör 13 sep 2008 16:41:29 »
Jag tror faktiskt att både åsnan och lejonet tillhör en serie som heter Boda Zoo av Bertil Vallien,  rätta  mig gärna om jag har fel, har själv en radda glasdjur hemma bl a detta lejon så jag vill oxå få klarhet i detta.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #3 skrivet: lör 13 sep 2008 17:16:08 »
Ja, säg det hur det egentligen ligger till, när det sägs att både Vallien och LL gjort snarlika lejon, tjock svans verkar vara klar Vallien i alla fall -och jag ser nu att de finns tittande både åt vänster och höger. Då är frågan om Zlams är LL? Ganska svårt att säga, även priskuranter läser jag har tillskrivit fel person saker efter uppköp av glasbruk (som Kosta-Boda köpte kursade Royal Krona och Skruf)

Det kunde ju också vara så att det bara finns ett lejon av Vallien och att svansen var för lättskadad och man gjorde en ny variant med tjockare svans?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Zlam

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • Retroblogg
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #4 skrivet: lör 13 sep 2008 17:24:14 »
Min sambo brukar göra diverse fotojobb åt Bertil Vallien så nästa gång hon pratar med honom så ska hon fråga ifall han vill kännas vid något av dessa djur. Så får vi alla klarhet i hur det ligger till!  ;D
Lisa Larssons glasdjur ska tydligen heta Lilla Zoo och Stora Zoo. Vi har bland annat sett lejonet och giraffen i en större storlek, och dessa ska då tillhöra Stora Zoo. Men om alla djuren har gjorts i två olika storlekar vet vi inte...?

Den här bilden hittade vi för ett tag sen  på nån internetsida som vi inte minns vilken. Men frågan är ifall samlingen på den här bilden är komplett? Men hur som helst så ser vi ju nu att vår isbjörn inte är en LL eftersom hennes är knubbigare.
Vi har förresten en uggla som påminner om våra andra djur i formen, men den  lär inte heller vara en LL för den liknar inte alls den som är  på denna bilden. Ska ta en  bild på den också så ni får se..

Zlam

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • Retroblogg
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #5 skrivet: lör 13 sep 2008 17:38:13 »
På den här sajten http://www.modcats.com/item.php?item=169&from=glass-european.php
påstås det att den här flodhästen ska vara en Erik Höglund för Kosta Boda. På samma sajt finns även ett lejon som ser ut som vårat,  som dom menar också är en Erik Höglund. Det kan ju inte vara så att tre olika personer har formgett liknande figurer för tre olika glasbruk..  :-\ Det här verkar ju väldigt rörigt!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #6 skrivet: lör 13 sep 2008 17:41:56 »
Ja det är verkligen en veritabel djungel ;D detta med vem som gjort vad när det gäller glasdjur..kan bidra med en noshörning som jag kan ta bild på  om ni vill se, där det faktiskt finns en LL etikett. Har en massa olika djur hemma bl a ett monster till lejon som tillskrivs Lars Hellsten.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #7 skrivet: lör 13 sep 2008 17:52:14 »
Ja LL-samlingen du visade tror jag visades av en samlare första gången Antikprat för länge sen (har den på datorn), det var i stort sett det på bilden jag syftade på som "säkra LL"

Jag gissar i förhand att er uggla är av Lars Hellsten :)

Det är många som drar till med Erik Höglund och Lisa Larson för att det säljer bra...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Zlam

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
    • Retroblogg
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #8 skrivet: sön 14 sep 2008 16:06:11 »


Här kommer ugglan.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #9 skrivet: sön 14 sep 2008 22:35:07 »
Närmare Lisa Larson än Lars Hellsten
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #10 skrivet: sön 14 sep 2008 22:37:10 »
Är det inte LL för Royal Krona? ( Sagt med viss osäkerhet)

DoubleTrouble

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #11 skrivet: mån 15 sep 2008 22:23:33 »
Är det inte LL för Royal Krona? ( Sagt med viss osäkerhet)

Men den ugglan är ju inte alls likadan som den på bilden på LL-samligen.. Så det känns ju aningen tveksamt att det skulle vara en LL. Fast formspråket känns ju som hennes i och för sig. Svårt!

johanna

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #12 skrivet: tor 23 okt 2008 14:07:25 »
Hejsan.
Jag vet med säkerhet att detta är Bertil Vallien-djur! Jag jobbar nämligen på Kosta Glasbruk just med att besvara såna här frågor bl.a.
Serien heter Boda zoooch började tillverkas -75.
Av någon anledning verkar det vara en uppfattning i USA att Erik Höglund designade just dessa men det gjorde han alltså inte.

xxx

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #13 skrivet: tor 23 okt 2008 14:26:25 »
Underbart med en som har koll i forumet, välkommen, men pratar du om samtliga djur i tråden nu, eller vilka tänker du på? (bilden med grön bakgrund var väl t ex Lisa Larsons figurer?)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Glasdjur Lisa Larson, vad mer?
« Svar #14 skrivet: lör 29 nov 2008 18:51:48 »
Hittade en isbjörn av Bertil Vallien Boda Zoo idag, är det nån som samlar och vill ha den är jag inte omöjlig, jag var ju bara tvungen att ta hem den då jag kom ihåg att den fanns i denna tråd
Mitt senaste projekt www.ipnr.se