Författare Ämne: "Kulan"  (läst 10407 gånger)

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
"Kulan"
« skrivet: sön 14 sep 2008 13:20:20 »
Någon som minns askkoppen "Kulan"?



En sådan fanns i mitt barndomshem, röd var den tror jag. Fast vad vi hade den till har jag ingen aning om... ingen av oss rökte (utom min styvfar, men han rökte pipa och ibland cigarriller och han hade en "egen" askkopp).
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #1 skrivet: sön 14 sep 2008 14:40:24 »
Igår såg jag en svart och en vit som bytt lock med varandra, det blev en ganska läcker kombination. Har de hyfsat livslängd om de står ute? (sol brukar väl slita på den mesta plasten) Tänker på gästaskkopp på balkongen.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #2 skrivet: sön 14 sep 2008 17:32:28 »
Egentligen är de ju jättesnygga, men jag får kväljningar bara av att titta på dem! Mitt första sommarjobb var att städa på ett kontor, där en av de kedjerökande gubbarna hade ett sånt askfat på sitt skrivbord. Helt nikotingult var det, och alltid proppfullt med fimpar och äckelpäckel som jag var tvungen att tömma och tvätta ur, BLÄ! Så här nästan 15 år senare när jag själv jobbar på kontor är jag extremt glad att det inte är OK för folk att röka på en instängd arbetsplats på det viset längre.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: "Kulan"
« Svar #3 skrivet: sön 14 sep 2008 17:37:26 »
 :o Är dessa retro??? Hm, jag brukar diska en brun sådan någonstans, men vet inte var på rak arm... men jag har inte uppfattat den som äldre, finns de inte i handel fortfarande?

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #4 skrivet: sön 14 sep 2008 17:48:15 »
En sådan orangeröd plockade sambon o jag till oss i hans föräldrars stuga i Tornedalen i somras..den hade hans pappa använt flitigt..nu står den på balkongen..

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #5 skrivet: sön 14 sep 2008 17:48:42 »
De finns att beställa här http://www.swedoffice.se/show_subcategory.php?gid=54008&highlight=4 men tydligen finns de bara i svart.
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #6 skrivet: sön 14 sep 2008 19:46:54 »
Anno domini 1972, när socialförvaltningen i en mellansvensk stad (anonymitet, var det!) flyttade in i nya utrymmen, var varje rum försett med ett runt bord (skrivbord var inte bra för klienkontakten....) och mitt på detta stod en brun "kulan".
flitigt i användning.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #7 skrivet: sön 14 sep 2008 20:25:23 »
:o Är dessa retro??? Hm, jag brukar diska en brun sådan någonstans, men vet inte var på rak arm... men jag har inte uppfattat den som äldre, finns de inte i handel fortfarande?

Du är inte så ofta på mässor har jag förstått. På varenda mässa ser man dessa - brukar kosta runt en hundralapp. Jag har inte kollat vad de slutar på om de säljs på Tradera men det kan säkert variera pga färg och skick.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #8 skrivet: ons 17 sep 2008 15:26:47 »
Läste i en gammal Antik o Auktion från 1992..där nämner de Kulan..tydligen är den formgiven av Lisa Larssons man Gunnar..förlagan knåpade han   ihop med hjälp av en pingpong boll o en pappskiva..

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #9 skrivet: ons 17 sep 2008 15:36:06 »
Och jag läste i Moderna Antikviteter av Jane Fredlund (Ordalaget 2005), att han "vidareutvecklat" en gammal Bauhausmodell från 1920-talet.
Allt går.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #10 skrivet: ons 17 sep 2008 16:45:58 »
Där ser man..intressant hur lätt man tillskrivs något man kanske inte har rätt att ta till sig äran för..

zazzy

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #11 skrivet: sön 9 nov 2008 11:42:12 »
jag o syrran sålde en röd kulan askopp alltså orginalet på tradera 145kr gick den på, brukar oxå se dom på loppisar lite var stans rund 100kr, dock säljs en kopia på ö&b såg jag för ett tag sen, men på dom står det skrivet "askkopp" , jag tycker dom är lite charmiga sådär.
vet ej vilken färg som säljs bäst o för mest, tror det är den röda men är lite osäker.
såg en gång en regnbågsfärgad kulan på tradera, dom sa att det var orginalet, nån som vet om den gjorts i regnbåsfärger???

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: "Kulan"
« Svar #12 skrivet: sön 9 nov 2008 14:17:43 »
Min förträffliga postorderkatalog Vitess från 1975-76 säljer dem i färgerna brun, blå och röd (á 11,50), men eftersom samma sida upptar andra melaminprodukter från Gustavsberg även i gult, antar jag att de fanns även i den färgen. Själv har jag haft en i svart.