Författare Ämne: ljusstakar i mässing  (läst 6745 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
ljusstakar i mässing
« skrivet: ons 17 sep 2008 22:41:23 »
Jag har två ljusstakar, inte identiska, men ganska lika varandra. Den till höger går att skruva loss från foten medan den vänstra är gjord i ett stycke. Den högra är märkt "CWL N21" och den vänstra "SB*krona* No12". SB torde vara Skultuna bruk. Är den högra också ett alster därifrån, och vem är i så fall CWL?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: ljusstakar i mässing
« Svar #1 skrivet: mån 22 sep 2008 13:11:25 »
ingen som kan det här med mässing?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: ljusstakar i mässing
« Svar #2 skrivet: mån 22 sep 2008 18:58:51 »
svaret är kanske "vill lära sig"

Jag får fram att mässing inte har någora årsstämplar utan N + nummer bör stå för ett modellnummer man hittar i en kurant "No" bör nog beteckna ett modellnummer det också

CWL såg jag i en auktionslista med ljusstakar, så det är inte en helt unik beteckning utan säkert tillverkaren

Sen vet jag väl på ett ungefär att om skruven i staken ser handgjord ut och inte är maskinsvarvad är det ett tecken på ålder på staken

Tunt det här, vi får väl vänta och se om nån kunnigare kan säga nåt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: ljusstakar i mässing
« Svar #3 skrivet: mån 22 sep 2008 21:19:31 »
Typen av ljusstake kallas spelstake. De är tillverkade under 1800-talets andra hälft. SB betyder Skultuna Bruk. CWL är namnet på en kopparslagaren, men jag vet inte vad initialerna står för.
Allt går.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: ljusstakar i mässing
« Svar #4 skrivet: mån 22 sep 2008 21:33:44 »
Kopparslagare, det var vad jag hade i går. Jag menar mässingssmed. Den som är i ett stycke är yngre. Är du säker på att den inte är isärtagbar eller har varit?
Allt går.