Författare Ämne: Mosaikbord med teak-ram...vad göra med de blanka partierna?  (läst 2512 gånger)

Flitigalizan

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Mosaikbord med teak-ram...vad göra med de blanka partierna?
« skrivet: tis 16 sep 2008 11:00:54 »
Jag har ett teakbord med mosaikplattor och stringben som jag älskar. Häromkvällen hände en olycka. Vi tände ljus och det flöt ut stearin på mosaiken. Morgonen efter såg jag detta och försöka skrapa bort stearinet så försiktigt det går, med resultatet att även ngn slags ytbehandling släppte. Det blev flammigt, blankt och matt omvartannat och det slutade med att vi tog ett rakblad och skalade av de aktuella plattorna helt, som nu är jätteblanka medans resten är matt som det var från början. Det var som ett tunt frasigt papper som skalades av när vi tog rakbladet.
Frågan är nu vad detta kan vara och hur jag får de här 7-8 plattorna matta igen?
Kan de ha behandlat hela bordet även teakramen med ngn slags trälack som inte är så blank och även över mosaiken?
Har pratat med folk i kakelbranshen men de verkar inte veta.
Tacksam för råd. Skickar med en bild.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Mosaikbord med teak-ram...vad göra med de blanka partierna?
« Svar #1 skrivet: ons 17 sep 2008 23:00:23 »
Bilden ser ju lite skum ut, när du pratar om skada...det är nån slags ståltrådsnystan på bordet eller, så man inte tror att det är skadan?

Jag skulle tippa att om du vill ha bordet snygg frå du få bort hinnan på hela ytan och lacka om, om det är som papper tycker jag det låter som det är nån gammal lack
Mitt senaste projekt www.ipnr.se