Författare Ämne: Konferensrumsstolar av okänd designer - svenskt 60-tal?  (läst 2590 gånger)

retrosteveland

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Konferensrumsstolar av okänd designer - svenskt 60-tal?
« skrivet: lör 20 sep 2008 00:20:26 »
Hej!

För några år sedan köpte jag 6 st stolar från butiken Bo! på Östgötagatan i Stockholm. Jag fick då informationen att de hade stått i ett konferensrum - eventuellt styrelserum - i Wenner-Grens Center i många år. Minns jag rätt så ska det ha varit i Sempers lokaler. De visste inget om någon designer då och nu chansar jag på att någon av alla ni forumfantaster :-) kan hjälpa. Jag får känslan av att de härrör från 60-talet men säker kan jag ju förstås inte vara. Hittar inte någon stämpel eller information what-so-ever på stolarna heller.

Otroligt tacksam för alla tips!

//Steveland

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Konferensrumsstolar av okänd designer - svenskt 60-tal?
« Svar #1 skrivet: lör 20 sep 2008 20:40:12 »
jag kan inte hjälpa dig med ledtråd men den är nästan lik min rökstol fast utan tyg.... hur ser den ut undertill? Hur är den ihopsatt? Min är bara ihopsatt med träplugg, ohc inga spik.

retrosteveland

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Konferensrumsstolar av okänd designer - svenskt 60-tal?
« Svar #2 skrivet: sön 21 sep 2008 13:38:44 »
Här är några bilder på underredet. Som framgår av bilderna ser dem ut att framförallt vara ihopsatta med skruv och ibland någon form av skruv och mutter-lösning. Underredet är annars täckt av väv/tyg vilket gör det svårt att se hela konstruktionen.