Författare Ämne: Sluta på topp?  (läst 14488 gånger)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
Sluta på topp?
« skrivet: lör 20 sep 2008 19:19:10 »
Gillade aldrig ABBA nåt särskilt men en låt etsade sig fast redan när den kom ut och den har aldrig riktigt försvunnit från mitt medvetande.Tänka sig att en karriär som startade med enkel trallvänlig pop i dur slutade i yttersta moll från en trummaskin och en synth
kryddat med millimeterprecisa halvtonsglidningar från en Messias-kör ? Nån mer som gillar det allra sista? och bästa ABBA spelade in ?

www.youtube.com/watch?v=7Thvf6IxnQg

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sluta på topp?
« Svar #1 skrivet: lör 20 sep 2008 21:27:15 »
Jag började googla utifrån Abba, och landade här:

http://www.thehepstars.se/ram_turne4.html
Village People släng er i väggen :) Kan man säga att Hepstars också slutade i topp?

(Annars gillar jag Abba -särskilt efteråt- för den stora sångglädjen i de gamla slagdängorna, när jag sjöng i kör nåt år tillbaka satte vi tänderna i ett skönt abba-medley)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sluta på topp?
« Svar #2 skrivet: lör 20 sep 2008 22:18:07 »
hm, för mig tog uppskattningen av Abba slut när jag hade överspelat skivan Arrival. Ett tag var det mycket Abba och i nästa stund var de så borta de bara kunde.
Vad jag inte kan förstå är vad Abba skall ha tillfört som varit så utmärkande att de framstår som om de intog världen i sitt segertåg? Visst hade jag väl hört sett waterloo men inte hört något av dem innan jag kom hit liksom. De var nog världsberömda i heeeela sveriger skulle jag tro`?  ;D

Nja, deras musik är ett barndomsminne, inget jag tar fram idag. Går de på radion så sänker jag. Kommer nog aldrig att sitta och sucka till Abba och tycka att de hade något som andra band inte hade.

Hep Stars? Javisst, men inte Abba.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sluta på topp?
« Svar #3 skrivet: sön 21 sep 2008 00:30:43 »
Nåvöl jag hittade några itll som var världsberömda i Sverige :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_b%C3%A4st_s%C3%A4ljande_artister_och_grupper
ABBA återfinns under "Artister som beräknas ha sålt 250 miljoner album eller mer" tillsammans med Cher, Cliff Richard, Elton John, Julio Iglesias, Pink Floyd, Queen, Madonna, Nana Mouskouri och Tino Rossi

de som sålt mer är Elvis Presley, Beatles och Michael Jackson

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sluta på topp?
« Svar #4 skrivet: sön 21 sep 2008 09:21:06 »
Nåvöl jag hittade några itll som var världsberömda i Sverige :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_b%C3%A4st_s%C3%A4ljande_artister_och_grupper
ABBA återfinns under "Artister som beräknas ha sålt 250 miljoner album eller mer" tillsammans med Cher, Cliff Richard, Elton John, Julio Iglesias, Pink Floyd, Queen, Madonna, Nana Mouskouri och Tino Rossi

de som sålt mer är Elvis Presley, Beatles och Michael Jackson



Något som jag slås av när jag ser listor som den här är att det verkar som att varken öststatsländer eller länder i asien eller orienten verkar ha några storsäljande artister? Antingen är det väldigt märkligt, tekniken inte varit densamma eller så är våra olika listor av sådana här slag, propaganda som bidrar till att västvärlden betraktar världen ur ett eget perspektiv?




kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Sluta på topp?
« Svar #5 skrivet: sön 21 sep 2008 09:29:46 »
Nåvöl jag hittade några itll som var världsberömda i Sverige :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_v%C3%A4rldens_b%C3%A4st_s%C3%A4ljande_artister_och_grupper
ABBA återfinns under "Artister som beräknas ha sålt 250 miljoner album eller mer" tillsammans med Cher, Cliff Richard, Elton John, Julio Iglesias, Pink Floyd, Queen, Madonna, Nana Mouskouri och Tino Rossi

de som sålt mer är Elvis Presley, Beatles och Michael Jackson



I sverige hade vi ju en Abba-feber som hette duga. När vi stod här och sjöng Dancing Queen framför speglarna med hopprep (jag fick alltid vara Annifrid bara för att jag inte var blond, det var mobbing på hög nivå!) så var jag i danmark några vändor och hör och häpna, både musiken och modet var inte detsamma där? Inte upplevde jag någon abba-hysteri då utan man hade visst hört det på radio men inte tusan fjantade de med hopprep och luftguror som vi gjorde här... Ni som möter min bror berätta aldrig det här, det hände att vi tvingade honom och någon kamrat att ställa upp som Björn och Benny.... Jocke fick till och med vara frida en gång när vänninnan C ville vara Benny, det hjälpte vi upp med en klänning och lite blå ögonskugga... sen dög han och min elaka mamma har det på kort... *skrattar*.

Jag har massvis av roliga minnen kring intresset för Abba, men musiken lämnade jag som sagt då och där. Jag blir inte ens nostalgisk när jag hör det utan det blir "åh, nej, inte den..." så fort jag hör intrott till money-money-money... Men som sagt, det finns mycket att skratta åt omkring det hela...

Det blev helt enkelt för mycket av det goda när det begav sig liksom. Skall jag se filmen? Nej, det skall jag inte.




ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Sluta på topp?
« Svar #6 skrivet: sön 21 sep 2008 10:48:50 »
Tappade Alla Pugatjova i listan iofs.

Med tanke på internationella framgångar: Självklart försvinner artisterna i mängden när ett land har mer än 200 miljoner invånare och mängder av toppartister själva
Citera
Waterloo blev, förutom i Sverige, listetta i flera europeiska länder. Låten blev även en hit i USA där den hamnade på som bäst på en sjundeplats på Billboardlistan.
...
SOS... låg som bäst på sjätte plats på den brittiska listan, och på femtonde i USA. Mamma Mia lyckades klättra till förstaplatsen i Storbritannien, vilket stärkte gruppens status där. Ã…ren 1974–1980 hade ABBA nio ettor på Englandslistan och en i USA.

1976 var ABBA en av världens mest populära popgrupper, med låtar som Money Money Money, Fernando, Knowing Me Knowing You och Dancing Queen, som blev USA-etta 1977. Det blev gruppens enda singeletta på den för skivartister då så viktiga USA-marknaden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABBA

Men att sticka upp bara lite på USAlistor innebär ju bra skivförsäljning då landet är så stort.

Vi har rätt dålig koll på världen, hur många vet hur populär Sofia Källgren är i Kina? (såg henne härom veckan på jobbet, hon satt precis utanför mitt rum och väntade på att komma in i studion och prata i radio ...)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Sluta på topp?
« Svar #7 skrivet: sön 21 sep 2008 11:53:25 »
Kompositörerna slutade som bekant inte med sin verksamhet.Ibland hamnade deras alster hos nån ganska oväntad sångtalang.Givetvis blev det bra ändå.Här är originalet som Sofia Källgren sedermera sjöng in:

www.youtube.com/watch?v=EXgvRyGnUyQ

Och här är några andra skäggdoppingar som bokstavligen slutade på topp.The Beatles
goes rock´n roll i elfte timmen.Ruggigt stark sång:

www.youtube.com/watch?v=xINfAYiWVhU

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Sluta på topp?
« Svar #8 skrivet: sön 22 mar 2009 10:28:14 »
Det finns lite olika sätt att avsluta sin karriär.Såg det här omslaget helt utan text och fick associationer till nåt onämnbart.Häromdan dök det upp i klartext och enda frågan som återstår är väl var de gömt automatgevären?Al Pacino är vad jag kan se inte med...

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Sluta på topp?
« Svar #9 skrivet: mån 30 mar 2009 11:05:40 »
Själv var jag knappt född när Abba slutade spela. Så jag har inte lyssnat så mycket på dem när det begav sig, i så fall kanske genom min mammas mage.  ;)

Det som är så speciellt med Abba (förutom att Björn och Benny är bra låtskrivare och Agneta och Anni-Frid sjunger bra) är vad de gjorde i studion och att de alltid hade väldigt bra musiker med sig, både i studion och på turné. T.ex. Rutger Gunnarsson på bas och Ola Brunkert på trummor. Tyvärr så dog Ola Brunkert förra året. Han hittades livlös i sin trädgård utanför sitt hem i Mallorca. Lyssna gärna på Brunkerts trummor på John Holms fantastiska skivor "Sordin" och "Veckans Affärer".

Ã…ter till Abba och studion. Man kan nog säga att Michael B. Tretow hade ett stort finger med i spelet som ljudtekniker. Bl.a. dubbade man spår. T.ex. två likadana spår med sång och mixade dem med någon hundradels sekunds förskjutning, för att få det fylligare.
Rätta mig om jag har fel. Jag är inte riktigt säker på det här, men jag har också för mig att i Polarstudion som skapades av Björn, Benny och Stikkan byggde man i inspelningsrummet ett stort utrymme ovanför innertaket som fylldes med ljudabsorbenter. Det resulterade bl.a. i de karaktäristiska torra trummorna.
Tyvärr finns inte Polarstudion kvar idag. Den lades ner 2004 och idag tror jag att det är gym där. Storheter som Led Zeppelin, the Ramones, Roxy Music och Beastie Boys har även spelat in i studion.

En låt som jag alltid har gillat med Abba är "The Winner Takes it All". Den är så vackert sorglig. Inledningen med piano och kör, basen kommer in i första refrängen och sen när det drar igång med trummorna.


Lite länkar:

Om Ola Brunkerts tragiska död  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2068134.ab
John Holm  http://progg.se/band.asp?ID=105

MVH, Alex


« Senast ändrad: mån 30 mar 2009 11:07:32 av alex »

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Sluta på topp?
« Svar #11 skrivet: lör 4 apr 2009 18:16:55 »
Muntert att nån minns Brunkert! Köpte "Sordin" och "Veckans Affärer" för att jag gillade "Den öde stranden" och "Vid ett fönsterbord mot Parken" .Nåt år senare köpte jag "Nya perspektiv" av Ola Magnell för att han sjöng så bra.Gick på magkänsla och det gör jag även ikväll som född och uppvuxen i huvudstaden när Kenny Håkansson och Per Odeltorp  ger konsert på Fasching.
« Senast ändrad: lör 4 apr 2009 18:18:39 av Nastamuumio »

alex

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Sluta på topp?
« Svar #12 skrivet: mån 6 apr 2009 15:55:13 »
Kenny Håkansson, TREVLIGT!

"Sordin" var den första skiva med John Holm som jag hörde. Jag gillar "Sommaräng", särskilt texten. Sen har vi ju "Du E en Stor Grabb Nu" och "Man Har Blivit Smått Blase" på "Veckans Affärer". Har en del vinyler med John Holm. Jag tror att det är till "Sordin" som det följde med ett häfte lika stort som omslaget med bl.a. underbara bilder från studion.
Det finns inte mycket klipp att hitta med John Holm på nätet, men jag har hittat ett.

 John Holm intervjuas i Allsköns musik 1975

Ola Magnell passade jag på att se 2004 i Norrköping när jag var där på praktik genom utbildningen jag gick. Kommer inte ihåg vad stället hette men det var litet intimt och bra.

Hösten 2007 passade jag på att se "The Original Abba orchestra". Egentligen är jag lite allergisk mot sådana där turnéer i hockeyarenor. Men när de flesta var där för att se artisterna (vilka jag inte kommer ihåg vilka de var) passade jag på att lyssna och kolla på abba-musikerna, och då framför allt Rutger Gunnarsson och Ola Brunkert.

Kul med någon mer som gillar John Holm!

MVH, Alex
« Senast ändrad: mån 6 apr 2009 15:57:33 av alex »