Författare Ämne: Snoddas??  (läst 7489 gånger)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
Snoddas??
« skrivet: sön 21 sep 2008 11:49:42 »
Mina stora snoddas  har fått småsyskon ;) hittade dessa mindre glas igår..i bakgrunden syns de större glas vi avhandlat här under rubriken Saftglas av Sarpaneva.. glasen är identiska förutom storleken..  Glasen på nedre bilden hittades samtidigt de är inte likadana i botten som de färgade
« Senast ändrad: sön 21 sep 2008 12:04:25 av engelsson »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #1 skrivet: sön 21 sep 2008 12:23:37 »
Nu tror jag faktiskt att du ska ta och fråga Gullaskrufexperten alla kategorier, Raoul Karlsson, han finns på PES, så lägg ut bilderna där (han har svarat här när det var öppet för gäster att skriva, men har inte startat medlemskap sedan vad jag kan se). Jag tror nämligen att det här kan vara en fråga om att sålla ut kopior från "original-snoddas", och han sitter nog på uppgifter om sådant.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #2 skrivet: sön 21 sep 2008 12:49:05 »
Ok tack för tipset..jag ska göra  så.  Det börjar bli många snoddas,eller vad det nu är,  här hemma nu :D ungarna gillar dom så de används flitigt..

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #3 skrivet: sön 21 sep 2008 13:04:41 »
De är nog bra att hålla i och trevliga att dricka ur. Det lilla barn (188 cm?) jag har kvar hemma, dricker nästan uteslutande ur blå swedish grace-muggar, av den öronlösa sorten man kan välja som blodgivargåva. Varje gång en går i kras känner jag mej blodfattig... (= dyr vana när varje kostar 4,5 dl blod) Kan vara bättre med loppisfynd då...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #4 skrivet: sön 21 sep 2008 13:28:35 »
Aha du har en glaskrossare av format hemma ;D mina hemmavarande barn är två flickor på 14 o 16 som vuxit ur den ovanan..men för några år sedan när alla mina telningar bodde hemma..ja då var det Ikea glas som gällde..vågade inget annat..

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #5 skrivet: sön 21 sep 2008 14:51:19 »
Nejdå, det är ingen fara med åtgången av glas och porslin här, en annan sak var det för nåt år sen när jag lämnade ett halvdussin pojkar med glasskålar och en byta glass på bordet för att gå ner i tvättstugan, när jag kom tillbaka var bara hälften av skålarna kvar :) Arcoroc och Iittalas Ultima thule var det blandat, och jag slapp därmed Ultima thulen som jag fått men inte gillat egentligen... :) faktiskt tycker jag inte man ska gråta över världsliga ting som krossat glas, huvudsaken är att ingen skär sig på det.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #6 skrivet: sön 21 sep 2008 14:58:46 »
Så sant..allt krossbart är inte oersättligt..o du har faktiskt rätt i att det ibland finns en hemlig lättnad när något oönskat går sönder..min exman kommer från Ungern..så under hela det äktenskapet bombarderades jag av hans släktingar med konstig färglad keramik o sirligt utskurna trätallrikar med motiv på Attila hunnernas konung  i grupper av 15 i varje serie som jag förväntades spika upp på väggarna överallt..det var inte lätt kan jag meddela..

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #7 skrivet: sön 21 sep 2008 15:50:05 »
De i klarglas är Snoddas. De färgade är mycket tveksamt om det är Snoddas.
Skulle möjligen tro på Hovmantorp.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #8 skrivet: sön 21 sep 2008 16:28:19 »
Ja detta är inte lätt..Gitzie säger snoddas på de i klarglas o Hovmantorp på de andra..har fått ett annat bud från en glastokig kompis..han säger Hovmantorp o Signe Persson Melin på de i klarglas o snoddas med viss reservation på de färgade..nu har jag på Adas inrådan bett sambon lägga in dem på PES o hoppas att Raoul Karlsson svarar..

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #9 skrivet: sön 21 sep 2008 21:28:43 »
Både här och här återfinns EN storlek på snoddasglas med helt raka sidor, så det var främst när det dök upp två storlekar helt raka jag blev konfunderad... (Alltså kunde åtminstone ena färgade serien vara Gullaskruf, Gitzie)
Sen kan inte jag se riktigt att det är samma form på de i klarglas som på de låga bulliga Snoddas, och inte mindre förvirrande är att du säger att de är annorlunda i botten :)

Därför tyckte jag man skulle fråga experten, annars ligger vi allt bra till i kunskapsläget om Gullaskruf även på Retroforum  ;)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #10 skrivet: sön 21 sep 2008 21:35:27 »
Tycker det är hög nivå på det mesta här på Retroforum..o högt i tak framför allt..trivs bra här..jag har satt ut dom på PES nu.. utan att få svar ännu... sambon säger att han har haft de första färgade liggande där i flera veckor utan svar så vi får väl vänta tålmodigt..

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Snoddas??
« Svar #11 skrivet: mån 22 sep 2008 09:57:42 »
Har fått svar på PES från Raoul Karlsson..han bekräftar Gitzie ang de i klarglas..de är snoddas..däremot var han osäker på de färgade..