Författare Ämne: sugrör/sked?  (läst 7106 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
sugrör/sked?
« skrivet: tis 23 sep 2008 13:00:25 »
Jag föreställer mig rubrikens användningsområde, eftersom "skedskaften" är ihåliga. De saknar helt märkning. Någon som känner igen dem, eller typen?

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: sugrör/sked?
« Svar #1 skrivet: tis 23 sep 2008 13:12:07 »
Dessa skedar säljs som kaffeskedar, eller som skedar till glass !! Har dem hemma till ungarna när de dricker oboj eller milkshake..jobbiga o diska dock..

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: sugrör/sked?
« Svar #2 skrivet: tis 23 sep 2008 13:19:42 »
som kaffeskedar är de väl ganska långa, 21 cm? Oboy kan jag tänka mig eller milkshake. Vet du var de säljs?

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: sugrör/sked?
« Svar #3 skrivet: tis 23 sep 2008 13:47:31 »
Inte  för långa till dessa moderna kaffedrinkar med allsköns gottigott i..de serveras ju i höööga glas..hittade mina på Eko-hallen..men har sett dem i tiokronorsaffärer o även i fiina butiker som typ Duka

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: sugrör/sked?
« Svar #4 skrivet: tis 23 sep 2008 14:46:40 »
Till kaffedrinkar, säljs nog både lösa och med höga kaffeglas. Jag har sett dem både på coop forum, gekås och lite överallt. Finns lite olika varianter utav dem, inte retro utan ligger i butikerna nu.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: sugrör/sked?
« Svar #5 skrivet: tis 23 sep 2008 17:26:09 »
Tack för infot! Jag rör mig numera så sällan på lokal och då dessutom merparten av inköpen av köksutensilier sker på loppisar och auktioner, har jag nog ohjälpligt halkat efter! ;D

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: sugrör/sked?
« Svar #6 skrivet: tis 23 sep 2008 18:16:56 »
Men det finns såna här retro också, både i glas och plast. Vi fick allltid dricka hemgjord saft ur såna här sugrörsskedar hos mormor i Ã…ngermanland. De var i plast med enfärgade skedar och vitrandiga skaft. Nu har jag liknande i glas på landet. Hur tjusigt som helst.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: sugrör/sked?
« Svar #7 skrivet: tis 23 sep 2008 19:08:47 »
När jag såg bliden tänkte jag direkt på bodums plastskedar

http://www.tradera.com/Bodum_svarta_skedar_Fint_skick_-auktion-71975318
har haft sån och rört i kannan med, men dessa jag tänker å är inte ihåliga, men kunde ju vara Bodum tycker jag (bodum + diverse kopior i så fall)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: sugrör/sked?
« Svar #8 skrivet: ons 24 dec 2008 02:36:01 »
För säkert 40 år sedan köpte jag skedar med långt sugrör/skaft i hårdplast. Vill minnas att de kallades saftkobbelskedar. Skedbladet för att röra runt och blanda saft och vatten. Röret att dricka i. Den lilla skeden hade vanlig skedform, inte runda som på bilden
Paketet innehöll, tror jag, 6 skedar i olika färger. Bra till barnkalas.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: sugrör/sked?
« Svar #9 skrivet: lör 27 dec 2008 19:02:29 »
Ja, saftkobbel, var det. Ska ta en bild på mina i glas när jag komemr till landet härnäst. Men plast är ju alltid plast...
Allt går.