Författare Ämne: Rörstrand Valentine  (läst 16711 gånger)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
Rörstrand Valentine
« skrivet: mån 1 okt 2007 20:07:03 »
Jag är barnsligt förtjust i serien Valentine från Rörstrand och bestämt mig för att samla ihop en servis med den designen. Förutom att den är såååå fin vet jag dock ingenting alls om servisen. Någon som har någon info om vem som designat den eller något annat intressant? Det enda jag hittat är årtalen 61-69, den infon hittade jag här, där det även finns några bilder: http://www.svenskt-porslin.net/rorstrand/ror-va.htm
Hade varit jättekul att veta mer. :)

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #1 skrivet: mån 1 okt 2007 23:47:46 »
Fredlunds Gammalt porslin: Valentine,1961-1969,flint,bred bladranka i blått o grått färgtryck.

Gäst

  • Gäst
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #2 skrivet: mån 22 okt 2007 22:52:31 »
En bild på Tekopp Valentine.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #3 skrivet: mån 22 okt 2007 23:10:47 »
Den ser trevlig ut. :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #4 skrivet: tis 23 okt 2007 06:39:59 »
Påminner om mönster som Bibbi Breger har gjort.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #5 skrivet: tis 23 okt 2007 22:08:37 »
Påminner om mönster som Bibbi Breger har gjort.

Visst var det hon som gjorde mönstret på Lotus från Gustavsberg? I så fall håller jag med, påminner en hel del om den stilen.

Kopparna är hur fina som helst! En lite tråkig sak som jag dock märkt med den här serien är att dekoren är av ganska dålig kvalitet och nästan alltid är skadad. Det är liksom ingen glasyr över mönstret, utan det verkar snarare vara tryckt ovanpå glasyren, och är matt på ytan och lättskadat...Jag var tvungen att känna på annat Rörstrands porslin jag har hemma och detta är de enda som är matta i dekorationerna. På ugnsformar och skålar jag har verkar mönstret ligga under glasyren. På de andra tallrikarna jag har, Rörstrands Karneval (versionen med grön bladdekoration) känns det som om mönstret är tryckt ovanpå, men blankt på ytan så att det är lite bättre skyddat.
Är det någon som vet något om de olika sätten att dekorera porslin på?

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #6 skrivet: tis 23 okt 2007 22:29:12 »
de olika sätten att dekorera porslin på

Det har jag också funderat på. Jag har köpt en del porslin från 50-talet. Några klarar av maskindisksmedel, andra inte. (Jag provar bara vardagsporslin!) På de som inte fixat diskmaskins-disk (nytt ord?) har dekoren liksom "vittrat bort", sakta men säkert. Och ytan blir som lite "kärv".

Gäst

  • Gäst
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #7 skrivet: lör 27 okt 2007 15:06:44 »
Sätter ut ett par på en auktionssida idag, inte billigt men i mycket bra skick. Dessa bör nog helst inte se diskmaskinen och detsamma gäller Lotus från Gustavsberg som inte tycker om att bli diskade i maskin. Jag har själv använt Lotus som vardagsporslin några år och dom är inte så snygga längre.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #8 skrivet: mån 5 nov 2007 19:57:10 »
Sätter ut ett par på en auktionssida idag, inte billigt men i mycket bra skick. Dessa bör nog helst inte se diskmaskinen och detsamma gäller Lotus från Gustavsberg som inte tycker om att bli diskade i maskin. Jag har själv använt Lotus som vardagsporslin några år och dom är inte så snygga längre.

Såg inte detta förrän nu, du får gärna pma en länk till mig om de fortfarande ligger ute på auktionssidan.  :)
Och nej, mina valentine kommer inte i närheten av diskmasinen, dekoren verkar ömtålig nog som den är!

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil

Sussi

  • Gäst
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #11 skrivet: ons 5 dec 2007 20:15:27 »
Valentine är min vardags kaffekopp, en riktig favorit.

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #12 skrivet: tis 1 jan 2008 15:46:37 »
Nu finns det mer Valentine på Tradera. Skulle fotografera lite prylar och hittade denna stuvbit bland frugans alla tyger, visst skulle väl den passa till Valentine-serien? Kanske som en löpare?

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #13 skrivet: ons 2 jan 2008 10:42:50 »
Superfint tyg, nu har jag lagt både det och koppen i min minneslista.  :) Min samling består just nu av ganska många 16cm tallrikar, två rektangulära serveringsfat och ett par djupa tallrikar. Det jag i första hand är ute efter är just koppar och assietter.
« Senast ändrad: ons 2 jan 2008 10:57:19 av Chicaboom »

Carin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Rörstrand Valentine
« Svar #14 skrivet: fre 23 maj 2008 21:15:47 »
Jag kunde inte låta bli att lägga ut den här: