Författare Ämne: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.  (läst 7523 gånger)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« skrivet: tor 2 okt 2008 18:38:30 »
Kära alla retromänniskor samlare av alla de slag..jag känner att jag hamnat i en aningen prekär situation.. Mitt samlarnit har tagit kommandot över mitt liv...jag försöker o försöker att inte köpa hem nåt mer..vaknar varje dag i den fasta övertygelsen att idag minsann ska jag inte åka iväg på en enda loppis..bara vara hemma o kanske rensa undan bland all det jag redan dragit hem...  Jag känner mig som en alkoholist när jag kommer hem med mina fynd..liksom smyger in de lätt klirrande kassarna i huset så ungarna inte upptäcker mig..men de har hökblick ;D Vad har du köpt mamma kommer det skarpt från tonåringens rum..INTE mer glas hoppas jag..neeedå hostar jag bara lite såna där gröna jag samlar på mumlar jag o spurtar snabbt genom hallen..mina barn har nämligen förklarat krig mot mitt samlarnit, de kloka små liven.. så nu har jag bestämt mig..denna veckan som kommer ska det inte bli några fler loppisar..fast då får jag gömma sambons bilnycklar..han e lika biten han

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #1 skrivet: tor 2 okt 2008 18:55:40 »
Jag måste säga att jag känner igen mig lite grann. Fast hemma hos mig är det bara jag själv som får säga till. Fast jag har blivit bättre - har bestämt mig att bara köpa sådant som skulle passa ihop med det jag har förut, inte en massa sådant som "kan vara kul att ha" och som man sedan undrar vad man skall med det till när man kommer hem...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #2 skrivet: tor 2 okt 2008 20:42:34 »
Du är inte ensam engelsson. Sönerna suckade bägge två över att jag kom med två fulla bärkassar böcker eller annat varje gång jag gick en runda :) Nu är det inte två mot en längre så jag klarar av att hävda mitt loppisbehov, och den hemmavarande höjer inte på ögonbrynen över att jag kommer hem med ett dussin krukor från Upsala Ekeby eller teaksoffa bara sådär längre :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #3 skrivet: tor 2 okt 2008 21:00:08 »
Jag tycker inte du skall ha dåligt samvete utan shoppa på om det är det du vill. Man skall aldrig hålla på med späkning utan följs sina lustar i alla lägen. Så sluta med den där dumma asketismen och kör hårt.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #4 skrivet: fre 3 okt 2008 00:01:04 »
Ada o JJ skönt ni känner igen er..o Reggis..tycker om dig ;)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #5 skrivet: fre 3 okt 2008 10:04:58 »
Jag känner också igen mig men har gett upp. Har konstaterat att vad gör det egentligen att jag har en gigantisk överkonsumtion av second handprylar och antikviteter och modekläder? Vad är det som säger att det på något sätt skulle vara fel att överkonsumera? Att ha ett fett bankkonto och andra tillgångar av finansiell natur i överflöd är helt OK, men just att shoppa är ”syndigt”. Tror detta har med det lutheranska inflytandet att göra. Nej att konsumera är att göra en stor samhällsinsats. Det skapar dessa så omhuldade arbetstillfällen, vilket jävla ord föresten. Var stolt i stället för att du bidrar som ett smörjmedel i ekonomin.

Jag vet att när jag avstod från lönearbeta och bara ägnade mig åt shopping hela dagarna så titulerade jag som ”Ekonomiskt smörjmedel” och jag var stolt över det. Nej upp med huvudet och säg bara: ”Någon måste tänka på samhällsekonomin också.”

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #6 skrivet: fre 3 okt 2008 10:44:23 »
Ja du Reggis :D måste erkänna att just så har jag inte sett det tidigare..kanske för att mitt lutheranska sinne, som jag knappt var medveten om, kraftigt censurerat alla positiva sidor av mitt samlarintresse. Men jag tror du har rätt, man har detta i ryggmärgen, inte  överdriva, inte ha roligt framför allt. Någon form av osynlig tagelskjorta som man burit på sig o förnimmelsen av ett fördömande finger som höjs ogillande när man hänger sig alldeles för ohämmat åt det som man egentligen mår bra o tycker är så förbannat kul.. 

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #7 skrivet: fre 3 okt 2008 11:49:30 »
Länge leve hedonismen. Du lever bara en gång så se till att ha kul och tycker du shoppa är kul så shoppa för fasen. Mitt ”valspråk” är: ”Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.” Det har jag knyckt av en mycket begåvad dam nämligen Mae West. Jag älskar hennes olika uttryck som:  "When I'm good, I'm good, but when I'm bad, I'm great"

“You get pie in the sky when you die”, det här med lovsånger till sparsamheten, trams. Det har alltid varit makthavarnas sätt att själva kunna roa sig och ta ut svängarna mens folket sitter hemma i bön och har tråkigt. Gör inte som jag gör utan gör som jag säger är makthavarnas trix och till detta använder man helst religion, skärseldar och avlatsbrev.

Jag säger bara som Mina Loy, Becoming Modern, det där med sparsamhet är bara bojor som skall passeras till den historiska soptippen tillsammans med Luther, Påven, Jan Björklund och det feodala Kungahuset.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #8 skrivet: fre 3 okt 2008 17:41:51 »
 "Du kan ingenting ta med dig dit du går" med andra ord..lev nu o lev så att du mår bra.. :) jo nog är det så.. Det finns ju egentligen inga större nackdelar i att spendera sin tid med att leta fynd..jag har ett hem fyllt av saker jag tycker om..  Efter min skilsmässa för snart sex år sedan så stod jag o barnen på bar backe..så allt vi har är sådant jag själv köpt för att jag faktiskt tyckt om det...inget gammalt o unket som ger dåliga vibbar..

Psst;

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #9 skrivet: lör 4 okt 2008 08:27:20 »
Nu är det kris, ja, jag ber varje dag för att klara av examensarbetet. :-\

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #10 skrivet: lör 4 okt 2008 08:46:42 »
Ja alla har vi våra kriser..lycka till med ditt arbete..håller tummarna

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #11 skrivet: lör 4 okt 2008 18:32:36 »
 Här är en bra begränsning, svårt att få det bättre när man tar hänsyn till det synliga ljusets våglängd.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #12 skrivet: sön 5 okt 2008 10:22:48 »
"men just att shoppa är ”syndigt”. ........det börjar bli lite syndigt då man knappt får plats i husen längre. I alla fall tycker resten av familjen så.

Känner igen mig i era beskrivningar.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #13 skrivet: sön 5 okt 2008 22:21:00 »
Synda på för om ni icke lever ett syndfullt liv med shopping och njutningar hur skall ni då kunna få syndernas förlåtelse? Just förlåtelsen är viktig så sätt igång och synda för fasen.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nu e det kris, jag måste begränsa mig.
« Svar #14 skrivet: tis 7 okt 2008 21:50:48 »
Hahahaha synda gjorde jag på den tid då dina föräldrar böt blöjor på dig gullet.
Numera sitter jag lugnt gungande och stickar till barnbarnet........ ::)