Författare Ämne: stålstift till stålpennor  (läst 13494 gånger)

Fjoll

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 631
    • Visa profil
SV: stålstift till stålpennor
« Svar #15 skrivet: tor 1 jan 2009 13:23:59 »
Nu har jag faktiskt erhållit 1p i stålstiftssortering. Inte illa för att vara ett litet Fjoll. Om jag hade fyllt alla fack hade jag kanske nått upp till 5p men se där fick jag tji.
Drottningen är den som skapar alla regler, jag är drottning. Jag skapar alltså reglerna. Som jag uppför mig, sådan är också god sed, avundas ni mig inte?
(P-O Enquist, Livläkarens besök)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: stålstift till stålpennor
« Svar #16 skrivet: fre 2 jan 2009 02:38:38 »
Då skall vi se... jag gissar villt;

Övre raden fack nr 4, tror jag är Perry & Co, No 1044 F.

Övre raden, fack nr 5 har jag två gissningar på, lite beroende på att den ser ut att vara helt ljus på bilden;
Soennecken kugelspitz-feder, fast färgen ser mer ut som D.Leonardt & co, hemispferial point.

Övre raden fack 3; ly och något nummer?

Nedre raden fack 5; soennecken 140? (mina är dock lite mörkare i stålet än vad dina ser ut att vara). Hm, undrar förrästen om jag inte har en låda av de här fast helt ljusa när jag tänker efter. Pass på gissning vid närmare eftertanke!

Nedre raden fack 3, skulle kunna vara en iridinoid med tanke på färg och form, men även bause & co samt swedish steel har stift med den här formen så jag passar nog att gissa på den här.

MEN!
Håll med mig nu Fjoll, visst är det kul när man väl kommer igång? =)! Och visst har du klarat av första grundkursen med den här prestationen, det tycker jag allt!  ;D


kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: stålstift till stålpennor
« Svar #17 skrivet: ons 14 jan 2009 17:30:07 »
Jag blir aldrig klar... så fort jag tycker att jag fått någon sorts system så inser jag att jag nog inte fått det i alla fall.... Har nu återigen lagt en eftermiddag på att försöka förstå mysteriet med de här små.

När jag väl lärt mig en form och lägger dem på hög, som jag gjort tidigare, lagt i olika fack och påsar så börjar jag titta... nämen? Det stod ju soennecken på en och nu står det mitchells och svenska stål på andra likadana...

Jag ger mig själv påbackning och får göra om min läxa...

En låda ser ut såhär. En låda är med små boxar med fack och en låda innehåller blandade småaskar, där man nog lagt rester i under årens gång och det är de sistnämnda jag sitter och plockar en och en.