Författare Ämne: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?  (läst 26491 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« skrivet: lör 27 sep 2008 13:55:20 »
Dagens fynd blev en teaksoffa med orange/rostbruna dynor (som nu får lufta sig lite på balkongen)

Nån som vet vilken tillverkare det är?

Armstöden är väldigt karaktäristiskt båtformade upppifrån, jag fotar bättre sen när jag skruvat ihop dena

Annan karaktäristik är att bakre stödet för sittdelen är en lång trekantig träregel, och att en del av sittdelens reglar är i ljust trä

Det är mycket som får plats i en Kia Picanto :) soffan är 180 lång ca
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #1 skrivet: lör 27 sep 2008 18:40:11 »
Nu har jag bläddrat igenom min nyligen införskaffade Ikeakatalog från 1970 utan att åtminstone i den hitta din soffa. Men många snarlika nog, så kan den tom vara 70-tal?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #2 skrivet: lör 27 sep 2008 19:18:35 »
Tack för din koll. Ja när dynorna är orange undrar man ju om det inte går mot 70-tal

Jag har precis satt ihop den och fotograferat, Dynorna får man titta på första bilden i tråden och tänka sig, utan blixt är de mycket mer orange (och utan blixt är soffan mindre repig och dammig också :) som nog alla som tar kort med blixt märkt)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #3 skrivet: lör 27 sep 2008 19:20:41 »
..och detaljbilden som inte ville komma med...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #4 skrivet: lör 27 sep 2008 22:40:21 »
Jag har googlat och googlat på det ena och det andra, hittar bara en på blocket med skinndynor
http://www.blocket.se/vi/18035751.htm?ca=15_s

Säger det mer om soffans ursprung?(om nån känner igen den i svart skinn typ?)

Dynorna är förresten rejäla med resårkärna. Allt känns som hög kvalitet, men det finns inte en ynka brännmärkning eller ens spår efter bricka eller klistermärke, så det är frustrerande att inte hitta mer uppg...


Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #5 skrivet: sön 28 sep 2008 09:41:59 »
Om man skulle kasta ur sej en "vågad" idé
Vad sägs om likheterna här, orange dynor, rejäla armstöd som surfingbrädor, samma bullighet i benen, ett rejält stöd för ryggstödet baktill

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={1AE8D0BE-073A-4D8D-9493-08FA6718E42E}

I så fall skulle det kunna vara en senare version, när vinkelräta ben kom på modet?
Vad tror ni? Ta ner mej på jorden nu, någon :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #6 skrivet: sön 28 sep 2008 15:41:15 »
Nja, om man skall jämföra med berömda formgivare så känns denna mer som Finn Juhl än Wegner. Men det finns en hel del liknande soffor från diverse fabriker och formgivare så hoppas inte på för mycket.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #7 skrivet: sön 28 sep 2008 15:57:58 »
Nej, jag har släppt Wegner och vissa andra i avsaknad av brännmärkning, spikhål efter bricka eller rester av klistermärke, har också luskammat dynorna efter rester av bortsprättade etiketter -nada. Finn Juhl har jag kollat på.

Det här retar mej:

Jag har sett det förut, det medvetna mellanrummet mellan armstöd och ben, men jag vet inte var och när...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #8 skrivet: sön 28 sep 2008 16:07:25 »
Finns ett inlägg här nånstans på retroforum som handlar om någon gammal inredningstidning..något om bohag minns inte riktigt..men i alla fall på omslaget till den tidningen har jag för mig finns en soffgrupp..o det var den jag kom o tänka på när jag såg din soffa..långsökt men i alla fall..

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #9 skrivet: sön 28 sep 2008 17:59:24 »
Bra tänkt, engelsson! Bra bohag, men det var en omaka soffgrupp och fåtöljen är en Karl Erik Ekselius. Här var den tråden http://www.retroforum.se/index.php/topic,1110.0.html

Vi har varit inne på "bra bohag" annars också t ex http://www.retroforum.se/index.php/topic,999.0.html jag hittade en lista i en blogg som jag upprepar:
Citera
...Men vad är då Bra Bohag kanske någon undrar. Jo, i stil med allt annat konsumentvänligt under 40-50-60-talen, Triva-serien för NK och Kooperationens möbelsortiment till exempel, så är Bra Bohag en slags märkning för god kvalité.

Bra Bohag bildades i början 1950 som en ekonomisk förening med elva stora företag inom heminredningens område, och bestod från början av följande företag:


Ljungs Industrier AB= Dux sängar och Dux Möbler
AB Svenska Möbelfabrikerna,
Bodafors AB Karl Andersson & Söner,Husqvarna
AB Hugo Troeds Industrier,
Bjärnum AB Hagafors Stolfabrik, Nässjö
E Tingström Möbelfabriks AB, Valdemarsvik
Eilas, Linköping (anm: rättar stavningen!)
AB Nybrofabriken, Fröseke
Bergbom & Co AB, Malmö
Tabergs Yllefabrik AB, Smålands Taberg
Mölnlycke Väfveri AB, Göteborg
http://mallasmemoarer.blogspot.com/2006/06/bra-bohag.html

Men nu stör det mej att "Bra bohag"möblerna bör vara brännmärkta de också och det ä ju inte min soffa :( *barnsligt trumpen* att det ska vara så besvärligt det här!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #10 skrivet: sön 28 sep 2008 18:06:16 »
Din stackare.. ;) du har det inte lätt..men känner på mig att du hittar den till slut..att man alltid ska köpa på sig huvudbry..som jag med mina sabla fotogrejer >:(

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #11 skrivet: sön 28 sep 2008 18:14:06 »
Fast det är roligt med huvudbry, det är en hobby i sig :) soffan har sin plats ändå. Ska stå på tonårsrummet, alltså om den inte visar sej vara alltför fin och värdefull  ;)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #12 skrivet: sön 28 sep 2008 21:20:52 »
Om den skulle vara dansk så ta en titt här www.furnitureindex.dk danska möbler till förbannelse där.
Över 10.000 danska 1900-2000 tals möbler finns avbildade där med tillkomstår och designer.

MVH Micke

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #13 skrivet: sön 28 sep 2008 22:03:09 »
Tack kära vän, men jag har redan varit där  :'( *saknar smileyn "storbölar"*

Jag har sökt på sofa, teak, 50-60, 60-70, 70-80, bara sofa, olika designers, olika tillverkare och det var kört (såg också att en del kända saker fattades i Furnitureindex, som några av Wegners olika soffor för Getama, så det är inte heltäckande)

Men nu har vi länken till www.furnitureindex.dk här, jag kom inte ihåg på rak arm hur jag skulle hitta dit förut
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #14 skrivet: mån 29 sep 2008 07:58:40 »
Jag ska dra mitt strå till stacken och kollai mina bra bohag kataloger och se om den kan finnas där. Himla avis är jag dock, letar efter en soffa så att min bäddsoffa i teak inte behöver vara ensam i vardagsrummet.