Författare Ämne: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?  (läst 26487 gånger)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #15 skrivet: mån 29 sep 2008 10:13:44 »
Ã…h tack snälla, för att lindra din "avishet" kan jag säga att jag misstänker att din bäddsoffa och denna skulle vara omaka i sitthöjd för denna har sithöjd 35 cm i framkant (om jag uppskattar dynans tjocklek, de är kvar på balkongen) och i bakkant 30 cm, man får inte vara stel i lederna om man ska i och ur den precis.

Sitthöjden kanske säger nåt om tidsperioden den är ifrån förresten, när skulle soffor vara sådär väldigt låga?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Carro

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 75
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #16 skrivet: ons 1 okt 2008 03:33:24 »
Nä men titta här!

http://www.blocket.se/vi/18359167.htm?ca=11_s

Dyrt med tanke på att säljaren inte ens idats torka av den o städa den. Undra hur den är att sitta i då!?!? :S

(OPE, grönt tyg och 5000 kronor i fall annonsen försvinner. )
Mvh
Carro.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #17 skrivet: ons 1 okt 2008 07:27:30 »


Sitthöjden kanske säger nåt om tidsperioden den är ifrån förresten, när skulle soffor vara sådär väldigt låga?

På 70-talet satt vi ju dubbelvikta i sofforna med ett ännu lägre spånplattebord på kromade hjul framför oss...

Har du kollat om benen är avsågade?
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #18 skrivet: ons 1 okt 2008 09:58:52 »
Sedär Carro hittade en mycket lik från OPE, Det är lite olikheter, jag har bara 11 pinnar i ryggen 13 inkl gavlarna om man säger så, och en tvärslå till för stabilitet

Benen har garanterat inte sågats av, för det märks på spåren att änden mot golvet suttit i svarven. Min soffa är av samma sort som http://www.blocket.se/vi/18035751.htm?ca=15_s Den säljaren har meddelat att soffan är såld, så skynda på att kolla in den, han har lovat att fråga sin svärfar var soffan var köpt osv
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

alix

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #19 skrivet: tis 3 feb 2009 01:17:42 »
det är en soffa av svante skogh.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #20 skrivet: tis 3 feb 2009 01:27:53 »
Menar du det? Vad roligt! Jag lånar bilden från blocket alltså den som fanns till annonsen http://www.blocket.se/vi/18035751.htm?ca=15_s  så ni ser den i skinn!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

alix

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #21 skrivet: tor 5 feb 2009 03:49:21 »
Hej, soffan på bild är kanske den jag köpte nyligen i Umeå, (850kr) men det är inte skinn på dynorna utan skinnimitation.

// alix

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #22 skrivet: tor 5 feb 2009 23:32:32 »
Tror nog det finns fler av den, ort och pris låter inte som de uppgifter säljaren uppgav

Jag undrar lite vad du har för källa till att det är Svante Skogh. Jag tror jag får ta och sälja soffan nu när jag har 6000 i självrisker för krockskador att betala... Sä det är bra om jag har bra belägg för att det är Svante Skogh om jag skulle nämna det
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

alix

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #23 skrivet: fre 6 feb 2009 01:21:54 »
Hej Ada,

Jag köpte min soffa i Umeå för ca. 2 veckor sedan, samma vecka var jag på visning på auktionshuset metropol och där såldes en likadan fast en fåtölj se länk!! och förra veckan var det en annons på blocket där man sålde en fåtölj som "inte" var målad i vitt och den hade skinnimitation som min soffa, i den annonsen eller på metropol  stod det att det var en svante skogh. där av mitt inlägg.
850kr + 1500kr för transport från Umeå till Solna. här e bilden från säljarens annons.

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={E82E6CDA-301E-4CF9-ACFB-0F1A218E8A43}

// alix

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #24 skrivet: fre 6 feb 2009 09:31:27 »
Huu, det vitmålade får mej att rysa.... Där står det inte att det är Svante, måste varit din annons.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #25 skrivet: sön 26 apr 2009 13:54:48 »
Har precis köpt en IKEA-katalog från 1967 och där finns en soffa som är mycket lik din.

Edit: Ada rättar årtalet för IKEA-katalogen efter mejldiskussion med Jemmifer
« Senast ändrad: tis 26 maj 2009 17:06:43 av ada »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #26 skrivet: sön 26 apr 2009 17:47:03 »
Men det är ju helt underbart! Klart det är den! Det enda jag funderade på var stagen på tvärbrädorna baktill.



Men jag har kommit fram till att det kan vara så på denna soffa också, man ser ju bara fåtöljen, soffan kan behöva den förstärkningen man ser på min. Eller så kom de på det till nästa säsong eller så.

Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #27 skrivet: sön 26 apr 2009 17:58:59 »
Jag har nu också mätt och jämfört, visst stämmer det. Men står det Erik Worts eller Wortz? Det är fler träffar på det första men man vet ju aldrig...
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #28 skrivet: sön 26 apr 2009 18:27:16 »
Worts står det med ett norsk ö (men jag hittar ju inte det tecknet just nu såklart)

Katalogen var för övrigt en guldgruva, tror jag har hittat mina köksstolar som jag har undrat så över. Trodde inte att de var så gamla som 1963, man lär sig något nytt varje dag ;-)

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Teaksoffa 60-tal, nån som känner igen den?
« Svar #29 skrivet: sön 26 apr 2009 18:33:20 »
Jag hittade precis Wörts med ö http://www.google.se/search?q=%22erik+w%C3%B6rts

Och man kan söka på Erik Wørts http://www.google.se/search?hl=sv&q=Erik+W%C3%B8rts

(danskt ö går jag in på en dansk sida på kopierar)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se