Författare Ämne: Någon som kan något om denna arabia vas??  (läst 6959 gånger)

Balthiz

  • Gäst
Någon som kan något om denna arabia vas??
« skrivet: sön 28 sep 2008 18:14:24 »
Hej. Jag undrar om det finns någon här som känner till denna vas. Har fått den av en vän, har sökt efter information på nätet men har inte kunnat hitta någon. Så hittde jag detta forum så ni kanske vet något.

På undersidan står det made in Finland, Arabia.

Tacksam för all information.

Lena

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Någon som kan något om denna arabia vas??
« Svar #1 skrivet: sön 28 sep 2008 18:32:12 »
Fenniaserien tillverkades fram till 20 talet, och denna modell inte känns som varande en av dem: http://www.arabianmuseo.fi/web/museumarabia.nsf/pagesbyid/2F3442863F1D5078C2256F5C004B80C1?OpenDocument

På 20talet stod det inte heller Arabia made in finland, kan du visa stämpeln i botten?  Gärna så man ser att du visar stämpeln på just denna vas med sina karaktäristiska ränder ;)

Sen undrar jag ju också om det är din eller Arabias museums bild som är spegelvänd?

Jag ser med stor förväntan fram emot stämpelbilden!

Rättelse: Det fanns exportstämplar såklart, och Fennia gick på export till USA, men det är väldigt intressant att se stämpeln, i synnerhet som den skiljer sig från den nya "Arabia Made in Finland"
« Senast ändrad: sön 28 sep 2008 18:39:22 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Balthiz

  • Gäst
tack för svaret.
« Svar #2 skrivet: sön 28 sep 2008 18:34:57 »
Tack för ett snabbt svar. Nu har jag inte vasen hos mig just nu då jag fick den igår av min vän men glömde ta med mig den hem  ??? klantigt av mig jag vet. Dock kom jag ihåg kameran min eftersom jag fotade den igår. Bilden har jag tagit själv. Men jag ska be min kompis fota undersidan och skicka den till mig. Så lägger jag upp den så fort jag kan.

Lena

Glömde skriva att bilden jag tog på undersidan blev alldeles för ljus och suddig däravingen bild på stämpeln. Men det kommer så fort jag kan få tag på min vän.
« Senast ändrad: sön 28 sep 2008 18:44:17 av Balthiz »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Någon som kan något om denna arabia vas??
« Svar #3 skrivet: sön 28 sep 2008 18:59:28 »
Du får ursäkta, men jag trodde inte först på modellen men ser nu att det finns en sån mugg, två stycken här:
http://www.laatutavara.com/index.php?page=haku&hakuteksti=fennia&laaja=on

Det är fortfarande intressant att se stämpeln, när i början av 1900-talet den kommit till
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Balthiz

  • Gäst
Stämpeln
« Svar #4 skrivet: mån 29 sep 2008 17:10:11 »
Det är inte en jättebra bild på stämpeln då den är tagen med mobilkamera. Så jag hoppas den duger för tillfället. Märkte att jag skrivit lite snurrigt igår men jag var väldigt trött när jag skrev svar till dig ada.


Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Någon som kan något om denna arabia vas??
« Svar #5 skrivet: mån 29 sep 2008 19:54:22 »
Du har värkligen fått en värdefull och gammal gåva av din vän.
Den härstammar från tiden 1900-1917.
Fennia produkterna är väldigt dyra.
Muggarna 10cm höga kan utgå från 350 euro, men också vara mycket dyrare.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Någon som kan något om denna arabia vas??
« Svar #6 skrivet: mån 29 sep 2008 20:00:56 »
(Ser att Margot svarat när jag ska posta, men jag skickar iväg det som jag skrev:)

Det är exportstämpeln som användes 1900-1917 du har där, vilket stämmer bra med när Fennia gick på export till USA. Ja och det "förskräckliga" mönstret kommer sig av att swastikan förekom i den finska mytologin, som i så många andra religioner världen runt, och till just Fennia användes gamla mönster som på samma gång blev skolexempel på jugend-dekorer, som ju var väldigt nationalromantiska.
Här bild som en fransman tagit på designmuseum i finland, lite Fennia på bordet

http://www.flickr.com/photos/dalbera/2765671710/
(tror fransmannen skrivit fel om klädedräkten, det är ett plagg av gammal modell i alla fall)

« Senast ändrad: mån 29 sep 2008 20:44:34 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Balthiz

  • Gäst
Tackar så mycket
« Svar #7 skrivet: mån 29 sep 2008 20:32:24 »
Tack så hemskt mycket till er båda. Intressant att få veta mer om vasen jag fått. Kul att få veta lite mer om just detta mönster och historien bakom. Detta var ett väldigt trevlig forum måste jag säga.

Lena