Författare Ämne: Porslinssamlare-tråden på Antikprat  (läst 6309 gånger)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Porslinssamlare-tråden på Antikprat
« skrivet: mån 29 sep 2008 19:41:03 »
Jag hittade en gång för två år sen en tråd om porslinssamlande på AP, det är nog den mest långlivade tråd jag deltagit i, från 2006-2008. Som alla kanske vet försvinner trådarna i tomma intet så småningom på det forumet, men jag tyckte att den tråden var så underhållande och intressant att jag ville bevara den! Dock försvann de sista månaderna, bl.a med mina egna inlägg spårlöst och jag har letat som en galning för att hitta dem igen...och till slut!  :D

Nu finns hela tråden samlad i en pdf-fil för den som vill ha, kanske tom kan publiceras här i forumet, beror på vad Ada säger! Världens inspirationskälla för porslinssamlande, i alla fall var den det för mig!  ;D

Tack till dig Ada som hjälpte mig med en del bilder, det hjälpte mig att veta vad jag letade efter!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Porslinssamlare-tråden på Antikprat
« Svar #1 skrivet: mån 29 sep 2008 20:05:53 »
Jo Ada skrev nyss i ett mail att den som vill ha den kan mejla eller PM:a Tallen -eller för all del mej som fick den också, det är inte riktigt bra att lägga ut material från annat forum rakt av.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Porslinssamlare-tråden på Antikprat
« Svar #2 skrivet: lör 18 okt 2008 18:40:33 »
Hej alla!

Long time, no seen. Porslinsamlartråden vill jag gärna ha. Jag var en av grundarna och den var ganska läcker. Från början tänkte jag visa min samling av kannor, en om dan, men det spårade ju ur. Kanske kommer det ett ryck igen med inlägg men jag törs inte lova....Endera dan är man uppe i allt porslin, den andra vill man inget mer än att läsa en god bok. Kan passa på att ge ett litet tips, Söndag 19/10 är det öppet hus på Karaby bygdegård från 14.00, jag är där och visar upp en liten del av mina koppar, nöjer mej med VB-Rörstrand. Ok, det blir några andra också, Paul Hoff måste vara med, Park från Rörstrand samt Uncas m.fl. i samma form.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Porslinssamlare-tråden på Antikprat
« Svar #3 skrivet: sön 19 okt 2008 10:01:05 »
Det hade varit kul att se samlingen live, tyvärr bor jag lite väl långt därifrån! Man kanske borde ta efter dig ZapZap och visa upp sin samling nånstans...? Lite jobb med det förstås... ;D

Jag har ju en hel del VB-koppar jag med, med vi har ju mejlat om detta för länge sedan tror jag bestämt! Jag har ju rensat lite i den samlingen tom, jag tröttnade på alla blommönster-varianter av VB-koppen, så de flesta är nu borta! Men som den gode samlare man är, så köpte jag nya igår..hehehe  ;D

Hör och häpna, nu fick jag även med originalfaten till dessa, och det visade sig att till en av mina koppar hade jag haft ett originalfat hela tiden utan att veta om det...koppen är dock borta redan...så kan det gå! Till min VB, nr 32 uppifrån på min samlingssida ska fatet vara detsamma som du har på din bild Zap, det fatet med ljusblå rand och en tunnare grön linje innanför, nästan längst bak i bilden.

http://www.tallbacken.net/porslin/BennysRor_koppar.htm

Självklart ska du få sammanställningen, pm:a mig eller mejla (om du har kvar adressen) så skickar jag den!

Nu blir utmaningen kanske att lägga in mer i denna tråd!

Jag börjar med en bild av Rörstrandskoppar i relief, 2 st VB finns med där!
« Senast ändrad: sön 19 okt 2008 16:30:12 av Tallen »

ZapZap

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 106
  • Nocturne 1. Det finaste näst VB
    • Visa profil
SV: Porslinssamlare-tråden på Antikprat
« Svar #4 skrivet: sön 19 okt 2008 19:37:23 »
Hej igen!
En del fina koppar fanns det på Karaby Hembygdsgård, tog inte med mer än ett 20-tal själv. Mest vändningar fick nog Bimbo och Aslög-kopparna.

Bilden på Aslög Kaffekopp 1964.

Carin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Porslinssamlare-tråden på Antikprat
« Svar #5 skrivet: ons 19 nov 2008 10:10:16 »
ZapZap: Vad är dte för kopp i högra hörnet, den gröngula med rundlar? Snygg!