Författare Ämne: Nagel ljusstake  (läst 50011 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Nagel ljusstake
« skrivet: mån 1 okt 2007 21:40:55 »
Jag har läst på ett ställe att den är tysktillverkad och på ett annat ställe att den är dansk - vad stämmer? Vilken färg tycker ni att man skall ha på ljusen? Jag funderar på ljusblå, eller svarta. Kanske röda till jul.
« Senast ändrad: mån 1 okt 2007 21:46:38 av JJ »

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #1 skrivet: mån 1 okt 2007 22:01:37 »
De är tyska så vitt jag vet, har sett andra versioner som varit stämplade med BMF och "Made in Germany" så jag är i princip 100% säker. Snyggt att du har både skålar och fot också!
Jag har liknande ljusstakar som jag dock tror är en kopia, har aldrig sett några likadana i Nagels sortiment. Ska lägga in ett foto när jag har tid.
Jag köpte ljus till mina på ikea för ett tag sen, de har sånadär långa smala ljus som nästan ser handstöpta ut, som liknar originalljusen man kunde köpa till ljusstakarna (dock en bra bit kortare tror jag). Mina är lila, men jag tänkte köpa röda i jul, såklart. :) Jag har också funderat på svarta, men kan inte hitta några av rätt typ. Annars kanske blandade färger hade varit snyggt...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #2 skrivet: mån 1 okt 2007 22:27:41 »
Jag tror att jag har sett fyra olika kopior. De finns ju mässingsfärgade också men de kromfärgade är klart snyggare. Finns fler olika delar? Är de från början av 60-talet?

Olika färger på ljusen är jag lite tveksam till - måste se det först i så fall. Vissa saker är snygga flerfärgade, såsom Eames hang-it-all och George Nelsons ballclock (men den finns enfärgad också). Anjas plastbandslampa är också snygg med många färger, om man hänger den i hallen.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #3 skrivet: mån 1 okt 2007 22:47:09 »
Försök inte smickra mig eller den fula lampan genom att placera den bland eliten  ;D.

Jag kan bara bidra med förslag på färgval. För mig är det enkelt. Jag hade valt svarta ljus. I alla fall under årets 11 månader.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #4 skrivet: mån 1 okt 2007 23:35:33 »
Ursäkta en okunnigs fråga; Var ska ljusen sitta? Ska de placeras i skålarna?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #5 skrivet: tis 2 okt 2007 06:35:23 »
Det finns hål för ljus i de små "bollarna" och även i de tre "hörnen" på skålarna.
Jag får hålla ögonen öppna efter svarta ljus.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #6 skrivet: tis 2 okt 2007 07:04:17 »
Jag tror att jag har sett fyra olika kopior. De finns ju mässingsfärgade också men de kromfärgade är klart snyggare.
Håller med om att krom är snyggast! Förutom krom och mässing verkar det finnas en grisrosalackerad version!  :o Trodde att någon varit framme med hobbylacket första gången jag såg det, men nu har jag stött på rosa så många gånger att det nästan måste vara en originalmodell.
Jag kan dock inte minnas att jag sett några andra extradelar utöver skålen och foten. Men är din fot i två delar? Den ser liksom dubbel ut.

Anledningen till att jag kom att tänka på det där med blandade färger på ljusen är att jag sett originalförpackningar med ljus där det varit blandat olika orange, röda och rosa färger (eller något åt det hållet i alla fall, minns inte exakt vilka färger det var). Det kan ju dock ha varit överblivna ljus som någon plockat ihop. Men med rätt färgkombination i rätt sammanhang tror jag i alla fall att det kan bli snyggt. :)
« Senast ändrad: tis 2 okt 2007 08:11:30 av Chicaboom »

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #7 skrivet: tis 2 okt 2007 07:14:50 »
Jag får hålla ögonen öppna efter svarta ljus.
Om du hittar några så får du gärna tala om för mig var de finns!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #8 skrivet: tis 2 okt 2007 12:11:21 »
Inget som är rosa kommer in i min lägenhet! Denna blekröda färg hör knappast femtiotalet till, även om man har sett amerkanska bilar lackade i denna hemska kulör.

Ljusgul - ja. Ljusblå - ja. Ljusgrön - ja. Ljusröd - nej! Det var klarrött som gällde då.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #9 skrivet: tis 2 okt 2007 12:44:43 »
Nä, det kvittar hur snygga nagelljusstakarna är, någon rosa kommer aldrig att smyga sig in i mitt hem heller!

Jag letade lite på ebay och det finns tydligen blåa också. Bättre än de rosa, men jag tycker inte att dessa är så snygga heller. Krom ska det va!

http://cgi.ebay.com/Eames-Era-Panton-NAGEL-Candle-Holders-60s-70s-NAGEL_W0QQitemZ290165358929QQihZ019QQcategoryZ16106QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Sen hittade jag en typ av fot som jag aldrig sett innan heller:

http://cgi.ebay.com/NAGEL-candle-stick-base-foot-60s-70s-candlestick_W0QQitemZ220154310279QQihZ012QQcategoryZ69473QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
« Senast ändrad: tis 2 okt 2007 12:54:56 av Chicaboom »

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #10 skrivet: tis 2 okt 2007 14:03:19 »
JJ, Tack nu fattar även jag. Röda skulle jag använda. Svarta om det var begravning.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #11 skrivet: tis 2 okt 2007 14:35:02 »
Svart är snyggt!

Man kan undra vad man skall sätta i mitten på foten från eBay?

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #12 skrivet: tis 2 okt 2007 15:57:14 »
Inget som är rosa kommer in i min lägenhet! Denna blekröda färg hör knappast femtiotalet till, även om man har sett amerkanska bilar lackade i denna hemska kulör.

Ljusgul - ja. Ljusblå - ja. Ljusgrön - ja. Ljusröd - nej! Det var klarrött som gällde då.

Bara för det ska du få en bild på en rosa femtiotalsgardinkappa. Rosa är mumma!
Allt går.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #13 skrivet: tis 2 okt 2007 20:05:28 »
Den har du tvättat många gånger!  ;)
Den var inte grisrosa i alla fall - klart snygg!

Glömde skriva förut att foten till ljusstaken går att dela i två delar med skruvgänga.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #14 skrivet: tis 2 okt 2007 22:10:17 »
Man kan undra vad man skall sätta i mitten på foten från eBay?

Jag funderade också på det. Min första tanke var ett vanligt tjockt ljus, men det hade ju sett helskumt ut mitt bland alla de smala.  ???