Författare Ämne: Nagel ljusstake  (läst 50013 gånger)

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #15 skrivet: tis 2 okt 2007 22:31:36 »
en bild på en rosa femtiotalsgardinkappa.

convallaria, jag tycker det ser ut som två panellängder. Retro-gardiner?  :) Nya med 50-talsstuk?

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #16 skrivet: ons 3 okt 2007 19:19:25 »
Intressant tråd! Jag har själv haft dessa ljusstakar, och råkar ha kvar ljus till dessa från lundtofte. Ursäkta den kassa bilden, ska ta en ny med kamera istället för mobil när batterierna laddat klart. På kartongen står det iaf Combi Kertelys och på bilden är det just den variant av nagelstakar som ni lagt in bilder på. Så sex färger fanns det från lundtofte, inga svarta dock. Själv tycker jag att vita är snyggast. Om intresse finns lägger jag nog ut dessa på tradera.

Dessa ljusstakar är gröna, ifall det inte syns på den usla bilden =)


ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #17 skrivet: tor 4 okt 2007 11:12:31 »
Kan ni sammafatta det här för vår förkovring:

Vad är ursprunget till dessa stakar? (designer, firma)

Och det är en slags byggsatser som kan bli hur stora som helst?

Är det flera (tillverkare av) kopior som diskuterats här?

Krävs det alltså särskilda ljus till stakarna?


(jodå jag har allt sett dessa förut, på bild i alla fall, men en liten sammanfattning skadar inte)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #18 skrivet: tor 4 okt 2007 12:25:54 »
Formgivaren heter Ceasar Stoffi och tillverkaren heter (vad jag har uppfattat det som) Nagel.
Jag har sett fem olika formvarianter, men efter lite surfande så verkar det finnas två olika former från originaltillverkaren (bildgoogla på "Ceasar Stoffi"). Den andra modellen hittade jag ett årtal 1965 på, men den jag har verkar äldre. Jag har inga ljus till mina än, men på storleken verkar det finnas ljus som passar och inte är original. Konstruktionerna kan bli hur stora som helst - jag har sett en bild där hundratals delar sitter ihop. Den som vet något ytterligare får gärna kompettera!

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #19 skrivet: tor 4 okt 2007 19:15:39 »
Formgivaren heter Ceasar Stoffi och tillverkaren heter (vad jag har uppfattat det som) Nagel.

Det där med tillverkaren är lite förvirrande, jag har tolkat det som att det är ett företag som heter BMF som gjort dem och att Nagel är namnet på produktlinjen. Men jag kan ha helt fel!

Vad gäller ljusen så funkar helt vanliga smala ljus (de som brukar kallas julgransljus) men jag tycker personligen att det är klart snyggast om man hittar låååånga fina ljus istället. :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #20 skrivet: tor 4 okt 2007 19:57:50 »
Det är mycket möjligt att tillverkaren heter så - får ta och kolla upp detta bättre när jag har tid. Om någon hittar tillverkningsår på denna modell så vore det intressant att veta.

Hur många moduler kan det finnas på denna bild?

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #21 skrivet: tor 4 okt 2007 22:21:16 »
Hur många moduler kan det finnas på denna bild?
[/quote

En gissningstävling? Vet Du svaret?

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #22 skrivet: tor 4 okt 2007 23:02:52 »
Nej jag vet inte hur många det kan vara, bara gissa och se om någon gissar ungefär lika. De väger säkert åtskilliga kilon - min kombination väger ca fyra kilo.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #23 skrivet: lör 20 okt 2007 19:00:56 »
Idag hittade jag jätteintressant Nagel-ljusstake som jag aldrig sett innan:

http://cgi.ebay.co.uk/60s-Panton-Eames-era-huge-SpaceAge-candleholder-Nagel_W0QQitemZ330177079640QQihZ014QQcategoryZ69473QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Visst ser det ut som om denna är designad efter samma princip, att man ska sätta ihop flera likadana? Det ser ut som om pinnarna som sticker ut skulle passa i hålen. Jag blir dönyfiken på hur de skulle se ut ihopsatta!

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #24 skrivet: tor 27 dec 2007 22:16:21 »
Nageln har växt lite sedan sist :) En skål och ett antal vanliga moduler har det blivit. Strax innan jul hittade jag en påse ljus som passade för en tia på loppis så jag var tvungen att prova hur den ser ut med ljus i. Svarta med samma längd hade varit snyggare - man kanske måste stöpa dem själv...

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #25 skrivet: fre 28 dec 2007 01:15:34 »
JJ, det måste väl fungera att doppa de ljus du har i svartfärgad stearin?

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #26 skrivet: fre 28 dec 2007 08:57:20 »
Nejnej, nu finns det långa smala svarta hus på Lagerhaus! Så spring dit och köp istället! :)

De finns t.o.m. på bild på deras hemsida: http://www.lagerhaus.se/tanda.html#, de i mitten till höger som de kallar "buntljus".

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #27 skrivet: ons 2 jan 2008 22:56:38 »
Jag har glömt att kommentera tipsen jag fick.

Jag har varit på Lagerhaus och kollat buntljusen men de var tyvärr alldeles för tjocka.

Och doppar man de jag har i svart stearin så blir även de för tjocka - de har lagom tjocklek nu.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #28 skrivet: ons 2 jan 2008 22:59:56 »
Och jag har mailat den tyske handlaren som jag köpte Eamesstolen av och frågat om han visste årtal för Nagelljustakarna - de är ju ändå tyska! Men han svarade att han hade försökt ta reda på det för några år sedan men inte lyckats. Konstigt kan man tycka...!

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #29 skrivet: fre 25 jan 2008 18:36:55 »
Tjoho! Nu har jag beställt en uppsätting Nagel-moduler från Tyskland (bättre pris än Sverige). Det blev 14 delar av samma sort som JJs och en skål + att säljarna skickar med några originalljus på köpet.  :)