Författare Ämne: Nagel ljusstake  (läst 50010 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #30 skrivet: fre 25 jan 2008 22:13:08 »
Tjoho! Nu har jag beställt en uppsätting Nagel-moduler från Tyskland (bättre pris än Sverige).

Grattis! Får man fråga vad du fick ge för kalaset? Jag köpte tre moduler till i förra veckan.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #31 skrivet: lör 26 jan 2008 10:15:24 »
Strax över en tusing för rubbet + porto. Jag tycker det är ett bra pris jämfört med vad jag sett dem gå för i Sverige.
Den som jag har hemma nu med 6 delar gav jag visserligen bara runt 150kr, även den från en säljare i Tyskland, men den misstänker jag som sagt är en kopia. Blev ännu säkrare på det när du skrev att Lagerhausljusen var för tjocka för din, jag tror att min är större än de "riktiga". Ska lägga in bilder på båda när jag fått den nya. Ska bli spännande att se vad jag får för färger på ljusen!  :)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #32 skrivet: lör 26 jan 2008 10:43:50 »
Varje gång man tittar på ebay hittar man nya versioner på dessa ljusstakar, måste ha funnits en jäkla massa modeller. Ta en titt på dessa, väldigt röriga bilder men man kan urskilja flera som är ovanliga:

http://cgi.ebay.co.uk/giant-modular-candle-sticks-COLLECTION-39-pieces-70s_W0QQitemZ350002601791QQihZ022QQcategoryZ19759QQcmdZViewItem

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #33 skrivet: mån 11 feb 2008 20:47:33 »
Modellbeteckningen för den variant som jag har är "S22".

Jag frågade en säljare av ljus om det inte fanns smala svarta långa ljus. Hon svarade att den svarta färgen gjorde att ljusen rinner betydligt mer än de vita så därför tillverkas inte så smala svartfärgade.

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #34 skrivet: sön 24 feb 2008 20:48:42 »
Jag köpte de tidigare nämnda "buntljusen" på Lagerhaus igår, och de passade alldeles utmärkt med lite milt våld. Jag märkte dock att de som fanns där varierade ganska mycket i tjocklek, så jag grävde fram de smalaste jag kunde hitta. Hurvida de rinner mer än andra vet jag inte.

Här är bild på mina. Äkta nagel till höger (ok, nu ser jag att jag satt ett av ljusen snett, ignorera det), och den jag tror är en kopia till vänster.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #35 skrivet: sön 24 feb 2008 21:18:29 »
De buntljusen som jag såg på där var mycket tjockare! Jag tror att jag får gå dit igen i morgon och se om de har fått in så smala - det hade ju varit kanon med sådana i min - jag hade nästan gett upphoppet att hitta några svarta.

Jag har förresten fem moduler till nu i min "klump".

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #36 skrivet: sön 24 feb 2008 21:56:41 »
OK, då var det nog inte samma ljus du tittade på, de hade samma typ i "full" storlek också. Mina är som vanliga julgransljus ungefär och kostade 19 spänn.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #37 skrivet: tis 26 feb 2008 12:12:28 »
Jag var på Lagerhaus igår för att köpa smala svarta buntljus. När jag kom dit så såg jag bara de tjockare som jag såg när jag var där förra gången. Jag frågade då en expedit om det inte även finns smalare varianter av buntljusen. Jovisst sade hon, men dessa tar vi inte in till vårt sortiment i Göteborg!

Finns det någon chans att någon kan köpa åt mig i en affär som har dessa? Skulle nog behöva 30-40 st.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #38 skrivet: ons 5 mar 2008 23:19:54 »
Jag har funderat över skålarna som passar till ljusmodulerna. Eller rättare sagt så passar de inte så bra då avståndet mellan ljushålen är betydligt större än på modulerna.

Hittade nu denna bild där skålarna sitter ihop med de äldre (måste det väl vara) modulerna och då verkar måtten stämma bättre.



Bilden inlänkad härifrån:
http://www.retrosixty.co.uk/photos/0224-02.JPG


Dessa äldre moduler verkar vara från 1965 enligt uppgifter på flera ställen på nätet, och de nyare från ca 1970, eller har ni hört/läst någon annan uppgift om ålder på dessa?

paloka

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #39 skrivet: ons 2 apr 2008 11:50:12 »
Hejsan!

nån som kan svara på varifrån man kan beställa dessa Nagel ljustakar och vad de kostar?

mvh Paloka ::)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #40 skrivet: ons 2 apr 2008 12:12:38 »
Jag tror inte att de fortfarande tillverkas så det är second hand som gäller. Dyra antikaffärer tar 250-300 kr/modul. På blocket ser man dem ibland för 150-180 kr/modul. Skall du ha många så lönar det sig att köpa på eBay, oftast från Tyskland.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Nagel ljusstake
« Svar #41 skrivet: ons 2 apr 2008 12:44:48 »
Jag tror inte att de fortfarande tillverkas så det är second hand som gäller. Dyra antikaffärer tar 250-300 kr/modul. På blocket ser man dem ibland för 150-180 kr/modul. Skall du ha många så lönar det sig att köpa på eBay, oftast från Tyskland.

Snälla JJ, vill du ta bild på en lös modul så att jag kan se hur den ser ut? Förstår inte riktigt hur de är sammansatta, kan man bygga med dem hur som helst? (ser massa legolösningar framför mig...).

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #42 skrivet: ons 2 apr 2008 14:34:47 »
Räcker denna bild som jag hittade på nätet?
En skål med två moduler isatta och tre lösa i frigolit.


http://360degree.free.fr/images/other/bmf%20brons%20set.jpg

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #43 skrivet: ons 2 apr 2008 15:07:29 »
då vill jag veta om det är pinnar eller ljus i lådan? så man får rätt uppfattning alltså
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Nagel ljusstake
« Svar #44 skrivet: ons 2 apr 2008 20:20:38 »
Jag vet inte vad det skulle kunna vara för pinnar så det är nog ljus. Fast två ljus till tre moduler verkar orealistiskt ???