Allmänt > Fria diskussioner

Nu e det kris, jag måste begränsa mig.

<< < (2/3) > >>

Reggis:
Jag känner också igen mig men har gett upp. Har konstaterat att vad gör det egentligen att jag har en gigantisk överkonsumtion av second handprylar och antikviteter och modekläder? Vad är det som säger att det på något sätt skulle vara fel att överkonsumera? Att ha ett fett bankkonto och andra tillgångar av finansiell natur i överflöd är helt OK, men just att shoppa är ”syndigt”. Tror detta har med det lutheranska inflytandet att göra. Nej att konsumera är att göra en stor samhällsinsats. Det skapar dessa så omhuldade arbetstillfällen, vilket jävla ord föresten. Var stolt i stället för att du bidrar som ett smörjmedel i ekonomin.

Jag vet att när jag avstod från lönearbeta och bara ägnade mig åt shopping hela dagarna så titulerade jag som ”Ekonomiskt smörjmedel” och jag var stolt över det. Nej upp med huvudet och säg bara: ”Någon måste tänka på samhällsekonomin också.”

engelsson:
Ja du Reggis :D måste erkänna att just så har jag inte sett det tidigare..kanske för att mitt lutheranska sinne, som jag knappt var medveten om, kraftigt censurerat alla positiva sidor av mitt samlarintresse. Men jag tror du har rätt, man har detta i ryggmärgen, inte  överdriva, inte ha roligt framför allt. Någon form av osynlig tagelskjorta som man burit på sig o förnimmelsen av ett fördömande finger som höjs ogillande när man hänger sig alldeles för ohämmat åt det som man egentligen mår bra o tycker är så förbannat kul.. 

Reggis:
Länge leve hedonismen. Du lever bara en gång så se till att ha kul och tycker du shoppa är kul så shoppa för fasen. Mitt ”valspråk” är: ”Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.” Det har jag knyckt av en mycket begåvad dam nämligen Mae West. Jag älskar hennes olika uttryck som:  "When I'm good, I'm good, but when I'm bad, I'm great"

“You get pie in the sky when you die”, det här med lovsånger till sparsamheten, trams. Det har alltid varit makthavarnas sätt att själva kunna roa sig och ta ut svängarna mens folket sitter hemma i bön och har tråkigt. Gör inte som jag gör utan gör som jag säger är makthavarnas trix och till detta använder man helst religion, skärseldar och avlatsbrev.

Jag säger bara som Mina Loy, Becoming Modern, det där med sparsamhet är bara bojor som skall passeras till den historiska soptippen tillsammans med Luther, Påven, Jan Björklund och det feodala Kungahuset.

engelsson:
 "Du kan ingenting ta med dig dit du går" med andra ord..lev nu o lev så att du mår bra.. :) jo nog är det så.. Det finns ju egentligen inga större nackdelar i att spendera sin tid med att leta fynd..jag har ett hem fyllt av saker jag tycker om..  Efter min skilsmässa för snart sex år sedan så stod jag o barnen på bar backe..så allt vi har är sådant jag själv köpt för att jag faktiskt tyckt om det...inget gammalt o unket som ger dåliga vibbar..

Psst;:
Nu är det kris, ja, jag ber varje dag för att klara av examensarbetet. :-\

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion