Författare Ämne: Rosenthal, studiolinie?  (läst 5960 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Rosenthal, studiolinie?
« skrivet: lör 4 okt 2008 19:15:43 »
Jag vet ju att bl a många kända svenska och finska konstnärer designat produkter för Rosenthal. Dessa står det ofta "studiolinie" på samt konstnärens namn. Men hur är det med studiolinie-produkter som saknar designernamn? Vad står studiolinie för? Jag har försökt googla, men inte hittat någon förklaring (däremot har jag återigen lärt mig en massa annat nytt ;D.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Rosenthal, studiolinie?
« Svar #1 skrivet: sön 5 okt 2008 22:29:54 »
Studioline betyder egentligen bara att det är modernt (vid den tid det kom ut). Har funnits hos Rosenthal sen 1940-talet. Det finns också begränsade utgåvor med Studioline. Annars är nästan allt som görs och har gjorts av Rosenthal och inte är servicegods signerat. Rosenthal är ett säkert kort att satsa på när det gäller lite äldre  konsthantverk och figurer etc. Så gott som alltid bra konstnärer bakom deras produktion.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Rosenthal, studiolinie?
« Svar #2 skrivet: sön 5 okt 2008 23:30:12 »
jag kom just på den intelligenta sökningen "papperspåse rosenthal", för jag funderade på vem det var då jag kom ihåg att det var en kändis som stod för designen. Svaret är Tapio Wirkkala, en större "påse" verkar gå för 1400 kr, en liten för t ex 300 kr. http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og=%7B4D3DC900-4E30-47E5-90F4-412C6CFBC775%7D Värt att tänka på då porslin i form av en brun papperspåse kanske inte tolkas som det kan ha nåt värde
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Rosenthal, studiolinie?
« Svar #3 skrivet: mån 6 okt 2008 14:56:43 »
Jag vände på ett par tämligen anonyma kaffekoppar på en liten kvartersloppis för någon månad sedan..döm om min förvåning när det står Rosenthal o Tapio Wirkkala under..köpte dem, 6 st med fat,  för 17 kr..

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Rosenthal, studiolinie?
« Svar #4 skrivet: mån 6 okt 2008 16:38:19 »
Har du bild på dem?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Rosenthal, studiolinie?
« Svar #5 skrivet: mån 6 okt 2008 16:40:12 »
Nej men jag kan ta en bild..har dem nerpackade i källaren..

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Rosenthal, studiolinie?
« Svar #6 skrivet: mån 6 okt 2008 16:58:02 »
Inte lika intressant som Wirkkala  ;), men med anknytning till frågan i början av tråden dvs bild (dålig, jag vet...) på vas som saknar designer. Vid kamerablänket finns i massan O eller 0, annars ingenting. 12 cm hög, och dekoren tycker jag liknar dem som användes vid något jubileum (100 år?).

guygil

  • Gäst
SV: Rosenthal, studiolinie?
« Svar #7 skrivet: fre 10 okt 2008 15:55:15 »
Här kommer bilderna på koppen som Engelsson nämnde tidigare

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Rosenthal, studiolinie?
« Svar #8 skrivet: fre 10 okt 2008 17:20:09 »
Tack för att jag fick min nyfikenhet stillad :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Rosenthal, studiolinie?
« Svar #9 skrivet: fre 10 okt 2008 17:23:26 »
Så lite så..tog ett tag o rota fram dom bara..känner mig lite kluven till dessa koppar..vet inte om jag ska behålla dom,,är lite less på vita koppar men dessa har ett gott formspråk..