Författare Ämne: Drejargruppen  (läst 11782 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Drejargruppen
« skrivet: ons 28 nov 2007 17:55:24 »
Jag har en skål med Rörstrand-R och kronor, märkt med Drejargruppen och 1974. Jag vet att Gunnar Nylund hörde till gruppen, men vilka flera? Någon som vet tanken bakom att inte signera med eget namn? Kanske något i stil med det Kaj Franck införde på Arabia, dvs det var inte de enskilda konstnärerna, utan helheten som var viktig?

Admin efterlyste mera frågor/diskussioner. Jag har massor, men tycker att det verkar litet förmätet att ensam översvämma forumet ;).

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #1 skrivet: ons 28 nov 2007 21:09:43 »
Gösta Millberg

Annars är det väl lite hemligt vilka som var med, skulle vara lite hockus pockus helt enkelt

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #2 skrivet: ons 28 nov 2007 21:11:27 »
Admin efterlyste mera frågor/diskussioner. Jag har massor, men tycker att det verkar litet förmätet att ensam översvämma forumet ;).
Shoot, Moses, shoot!
Allt går.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #3 skrivet: ons 28 nov 2007 22:56:58 »
här är bilden på min skål. Tror att just denna dekor var ganska vanlig.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #4 skrivet: tis 7 okt 2008 00:57:09 »
Vad är det som gör att drejargruppens saker är i princip värdelösa? Har kollat lite auktionspriser och det är inga stora pengar det rör sig om. Jag har köpt bl a en vas för en tia och några skålar/fat för,om jag minns rätt, någonstans mellan 150 - 200:- för fyra st. Jämförelsevis tycker jag att det är ganska bra kvalitet på de här grejorna, men avsaknaden av ett känt namn spelar väl in.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #5 skrivet: tis 7 okt 2008 09:12:52 »
Det är kända namn med uppgift om vilken som gjort just det aktuella föremålet saknas oftast. Det var det som var tanken bakom det hela. Det är föremålets kvalité som står i centrum inte namnet på den som gjort det.

Tittade på ett, två, tre i går. Där bjöds det ut en snabbmålad medioker målning av Bruno Liljefors. Den gick för 175.000 kr vilket är ett hiskligt pris för en målning i den kvalitén. Det konstnärliga värdet var högst 5.000  kr men namnet Bruno L gav den mediokra målningen ett helt annat värde. Att säljarna var missnöjda med priset ligger också i linje med det här om övervärderade konstnärer där Liljefors tillhör bland de mest övervärderade i landet.

Dessutom är riskan att han inte målat den uppenbar då han tillhör bland de mest förfalskade konstnärerna. Nu fanns det i och för sig ett kvitto på köpet men ändå den var banne mig inte klockren. Jag skulle inte ha köpt den.

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #6 skrivet: tis 7 okt 2008 15:28:03 »
Grundtanken är densamma som Kaj Franck hade när han började som konstnärlig ledare på Arabia. Föremålen skall tala för sig, vem som gjort dem är ovidkommande. Därför är en stor del av förmålen osignerade (och tom omärkta) till sorg och bekymmer för oss samlare. :D

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #7 skrivet: tis 7 okt 2008 20:21:09 »
Det beror på. Samlar man som jag så spelar det ingen roll men samlar man på något sätt systematiskt så stör det naturligtvis.

Jag samlar på allt som är kul då spelar namnet ingen roll. Sen utnyttjar jag naturligtvis namnet för att få upp värdet på det jag köper. Det är ytters sällan det jag köper inte är värt mångdubbelt det jag betalar utan att jag egentligen vet vad det är jag köper. När jag sen kollar upp det är det nästan alltid fynd. Detta kallas för talang.

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #8 skrivet: tis 7 okt 2008 21:14:43 »
Tänk va du är blygsam Reggis  ;) ;D ;D ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #9 skrivet: ons 8 okt 2008 15:24:04 »
Kul att du lagt märke till min ödmjuka attityd Gitzie, ödmjukhet är det man först tänker på i samband med mig. Jag brukar alltid säga: ”Det är svårt att vara ödmjuk när man är bäst.” Ändå lyckas jag så väl på den punkten, är jag inte fantastisk?

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #10 skrivet: ons 8 okt 2008 19:27:35 »
Jojomensan  ;) ;D
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Drejargruppen
« Svar #11 skrivet: ons 8 okt 2008 20:31:24 »
Kikis skrattade ut mej över frasen "Eder ödmjuke admin" typ "Du ödmjuk?"

Jag svarade med första raden i Mats Rådberg och Rankarnas "Det är inte lätt att vara ödmjuk" 

Ska vi sjunga i kör flickor? *nynnar*

"Det är inte lätt att vara ödmjuk, för den som är felfri som jag!
Jag längtar så hem till min spegel.. Jag blir vackrare för varje dag.
Och alla som ser mig vill ha mig, jag är en sjutusan till tjej*!
Det är inte lätt att vara ödmjuk.. Men jag försöker så mycket jag kan."

*ja "man" annars men lite får man väl ändra texten?




Mitt senaste projekt www.ipnr.se