Författare Ämne: Elastolin???  (läst 6812 gånger)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
Elastolin???
« skrivet: tor 9 okt 2008 21:17:55 »
Sambon kom över ett helt menageri med plastdjur som känns gamla....materialet är hårdare än plast o känns stumt..dvs det går inte o böja..ett av djuren har blivit av med ett öra och där sticker det fram ståltråd..det känns alltså som o djuren är gjutna..fina detaljer o fint målade..finns det någon här som kan detta med gamla leksaker av detta slaget..kan ta bild om det hjälper

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Elastolin???
« Svar #1 skrivet: fre 10 okt 2008 08:50:00 »
Bild eller märkningar underlättar säkert för att någon skall kunna vara behjälplig.
Vet inte om elastolin är ett material, kan för lite om de här sorternas leksaker, men de elastolinsaker jag har haft inne har varit märkta elastolin, så jag har nästan undrat om inte det är ett varumärke? Är som sagt helt novis.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Elastolin???
« Svar #2 skrivet: fre 10 okt 2008 08:53:22 »
Aha..ok ja jag har oxå undrat över begreppet elastolin..men ska sätta sambon på att fota sitt menageri..

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Elastolin???
« Svar #3 skrivet: fre 10 okt 2008 17:13:13 »
Här  kommer bilder på några av djuren... de är rätt stora renen tex är ca 12 cm....

guygil

  • Gäst
SV: Elastolin???
« Svar #4 skrivet: fre 10 okt 2008 19:00:01 »
Här kommer fler djur från samlingen

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Elastolin???
« Svar #5 skrivet: fre 10 okt 2008 19:36:26 »
En snabb sökning på google eller wikipedia och man finner att elastolin är ett registrerat varumärke av den tyska firman O&M Hausser.Läs mer på länken nedan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elastolin
Leksakerna är gjorda i komposit material (http://en.wikipedia.org/wiki/Composite_material) och senare plast."Material" som användes i elastolin figurerna var lim,sågspån och lera.Detta fästes på en "ståltråds" ram och formades och sedan handmålades dom.
Ett tips är ju att kolla upp aktuellt prisläge på tyska Ebay.

MVH Micke

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Elastolin???
« Svar #6 skrivet: fre 10 okt 2008 20:32:24 »
Tack så mycket Micke..det var intressant läsning..högt prisläge var det ju..men det verkar som om det ska vara märkt med Elastolin för dessa priser..vet inte varifrån våra djur kommer de är inte märkta..utom en häst som det står Britaine eller något liknande under magen..

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Elastolin???
« Svar #7 skrivet: fre 10 okt 2008 22:44:57 »
Tack så mycket Micke..det var intressant läsning..högt prisläge var det ju..men det verkar som om det ska vara märkt med Elastolin för dessa priser..vet inte varifrån våra djur kommer de är inte märkta..utom en häst som det står Britaine eller något liknande under magen..

Britains är ett annat varumärke. Vad jag minns när det gäller indianer -om jag inte blandar ihop det- så har de även ett årtal på sina märkningar?
Det är de små stämplarna som gör det...

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Elastolin???
« Svar #8 skrivet: fre 10 okt 2008 22:53:02 »
Ja du har nog rätt..att det ska vara stämplar..om inte annat för att få veta var o när de är gjorda..men det gör nu inte så mycket..tror dessa små rackare har hittat hem.  ;D villl ha kvar dem