Författare Ämne: Små glasskålar i olika färger, troligen Nuutajärvi - vem har designat?  (läst 9971 gånger)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Jag har ett antal små glasskålar, ca 10-11 cm i diameter, i färgerna lila, gråaktig, brunaktig (tror jag det var), troligen dessertskålar. Jag tänkte först med färg och form på att de skulle höra till Iittalas I-line serie, men de skålar jag hittar där har en starkare lila färg och är lite annorlunda form. De skålar som stämmer bäst med bilder jag hittat ska visst komma från Nuutajärvi, men jag hittar ingen information om vem som skulle designat dem!

Jag hittade en ensam lila, sen 4 st i olika färger. De två första bilderna är en av mina lila skålar, de sista bilderna är rökfärgade och turkosa skålar från Nuutajärvi.

Can anyone shed some light on this?  ;)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Enligt boken om Kaj Franck har han designat liknande skålar, munblåsta, flera olika färger (preciceras ej). 21 cm tvärsöver. I produktion1954-69. Hur stora är dina skålar?

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Jag skulle ha läst ordentligt; ser nu att du angivit storlek :D. Formen är densamma, färgerna stämmer med annat från den tiden, vet någån om det ev fanns tillhörande dessertskålar? Själv har jag en annan modell med exakt samma grålila nyans.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Jag har också för mig att jag läst någonstans att han skulle vara designer, ska kolla lite mer i mina sparade filer så kanske jag hittar det! Det var förresten där jag fick dessertskålar från, informationen kom från en finsk sida som jag inte hittar nu...

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Nu hittade jag länken!  ;D

Det var på http://www.wanhanpuoti.com/Lasit2.htm

Där finns skålar som ser ut exkt som mina, de rökfärgade och den gulaktiga + att jag har lilafärgade som jag skrev tidigare! Jag vet inte om det är någon garanti att det är korrekt, men här står det åtminstone att det är Franck. Jag länkar in bilden:





Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Jaha..kan detta vara lösningen?

http://www.biotope.biz/11/list2/

Skål 1329, design Kaj Franck. Producerades 1953-63, finns i flera av färger och i två storlekar, 11,5 x 5,5 cm, samt 21,5 x 10,5 cm.

Tack till alla designintresserade japaner!  ;D







ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Man får väl använda lite fingertoppskänsla när det gäller japaner, ibland har de kuranten, ibland är det gissning, men här verkar det väl kunna vara riktigt
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Man får väl använda lite fingertoppskänsla när det gäller japaner, ibland har de kuranten, ibland är det gissning, men här verkar det väl kunna vara riktigt

Där håller jag med  :D

Det bara känns riktigt denna gång, det är ju inte heller första gången jag ser uppgiften, men jag ska kolla om det står nåt i "Designlasin Hintakirja", kanske jag kan få det bekräftat!

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Där håller jag med  :D

Det bara känns riktigt denna gång, det är ju inte heller första gången jag ser uppgiften, men jag ska kolla om det står nåt i "Designlasin Hintakirja", kanske jag kan få det bekräftat!

Jag hittade i alla fall skålarna i "Designlasin Hintakirja", det finns 3 storlekar 11-11,5 cm 13-13,5 cm och ca 21 cm. Det finns ett flertal färger, rökfärgad, lila, olivgrön, rubinröd nämns i boken. Jag har dessutom gulaktig och jag har även sett turkos.

Japanen måste ha hittat mer exakt info någonstans, inte i denna bok i alla fall  ;D

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Här kommer några bilder på mina 5 skålar, 3 lila, varav en lite mörkare, 1 rök/grå, 1 gulaktig.

Inget svar från den japanska hemsdian ännu om ursprunget till informationen!

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Små glasskålar i olika färger, troligen Nuutajärvi - vem har designat?
« Svar #10 skrivet: sön 12 okt 2008 22:54:59 »
Och så en bild till...det gick av någon anledning inte att posta 2 bilder i samma inlägg...? Nåt du känner till ada? Båda filerna var under gränsen var för sig...

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Här ett litet smakprov till på diverse finska skålar (om jag varit lite mera engagerade hade jag plockat dem ur skåpet..)