Författare Ämne: K-märkt hus  (läst 17969 gånger)

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
K-märkt hus
« skrivet: tis 2 okt 2007 14:59:12 »
Är det nån här som har erfarenhet av att äga ett K-märkt hus?
Vad är fördelarna respektive nackdelarna i så fall?
Tacksam för alla svar.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #1 skrivet: tis 2 okt 2007 15:11:27 »
jag jobbar bl a i ett Q-märkt (som jag har för mej att det heter nu)  hus sen flera år

nackdelar, man får inte göra precis vad man vill, det gäller att ta reda på vad det gäller, för man förändra på insidan t ex hur man vill och det bara är fasaden som är skyddad? ta reda på vem som har ansvaret för frågan på orten och förhör denne i detalj om huset, det är dennes skyldighet att svara på frågorna, 

fördelar, det finns bidrag att få hos länsstyrelsen till bevarandet av t ex fasaden

jag har mer att säga men det kommer senare när jag hinner bättre
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #2 skrivet: tis 2 okt 2007 15:26:53 »
Tack Ada. Ska kolla med kommunen på orten och se vad  de har att säga. Menar du att det finns olika nivåer på Q eller K märkning? Från "inget pilla", till "gör vad du vill på insidan men fasaden rör du inte"
Har också jobbat i kulturminnesförklarade hus, ibland tycker jag det verkade vara godtyckligt med tillstånd för ombyggnad, ena stunden fick man inte ens byta dörrar, men ett tag senare togs det upp helt nya fönster ???

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #3 skrivet: tis 2 okt 2007 15:55:10 »
Jag bor också i Q-märkt hus. Förut åtminstone fanns det både lilla q och stora Q. Det är länsstyrelsen som är den instans som har ansvaret och finns det ett länsmuseum hjälper de till med att svara på frågor och ge råd. Bidragen man kan söka hos länsstyrelsen msåte man söka innan man sätter igång med arbetet i fråga, man ska söka före årskiftet helst och man kan bara få bidrag till hälften av kostnaden.
Allt går.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #4 skrivet: tis 2 okt 2007 18:03:18 »
jag har ett bra exempel på hur det kan gå, gissa vad som hände i detta fallet, ser ni vad som är fel först och främst?

(jag tänkte ta en diskret version av händelseförloppet som inte riktar anklagelser om VEM som gjort fel åt något håll sen)

och jodå, vi håller gränsen 1900-tal här :)
« Senast ändrad: tis 2 okt 2007 18:04:56 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

kas

  • Gäst
SV: K-märkt hus
« Svar #5 skrivet: tis 2 okt 2007 20:16:16 »
Broder nu är Du inne på en het potatis, det finns regler som ska gälla, men sen är det hela avgörandet, VAR Du bor. Det är som att singla slant, för olika orter ;)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #6 skrivet: tis 2 okt 2007 20:29:58 »
Det högra fönstret är bytt och propotionerna är inte samma - ca 1910 skulle jag tro.

Bilden på de två vykorten visar två hus. Det översta visar Stadshotellet i Värnamo och huset ser likadant ut än så det är nog skyddat. Bensinstationen i Elisedal (gränsen mellan Göteborg och Mölndal) är riven sedan många år. Den hade man önskat att den hade fått stå kvar!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #7 skrivet: tis 2 okt 2007 20:36:52 »
Ja den där macken är ju helt underbar!


(tar historien om mitt foto senare)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #8 skrivet: tis 2 okt 2007 21:50:04 »
Någon som vet om det fortfarande ser likadant ut i Farsta? Detta ser väl ut att vara värt att K-märka!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #9 skrivet: ons 3 okt 2007 00:03:24 »
JJ hade rätt såklart om vilket fönster som var fel (fast 1901 står det högst upp på husgaveln), och tänk så mycket det påverkar när proportioner förvanskas, jag skriver inga specade uppgifter i forumet så drabbas förhoppningsvis ingen 

Och ett sätt att säga hur problemet uppstod var att A trodde B hade kollat och B trodde C hade kollat och C trodde A hade kollat från början, och hade det varit riktigt så hade ingen börjat sätta upp nya fönster, för fasaden är q-märkt (tror det är litet q när det bara är fasaden som skyddas och interiören kan ändras?)

Så det avstannade i det skedet att ett fönster hade bytts ut, då det uppmärksammats av många, efter många om och men rustades de gamla fönstren och innanfönstren blev dubbla istället

Bifogad bild är äldre än den jag visade förut, jag kan smätta ett vid tillfälle som visar att det återgått till ursprunget och målats fint dessutom med hjälp av tips från länsmuseet
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #10 skrivet: ons 3 okt 2007 00:26:19 »
Nu har jag fått svar på varför fönstren aldrig åtgärdades i en lägenheten vi hyrde för några år sedan. Huset är från 1914. Fönster från tiden (?). Det var fina handblåsta rutor med spröjs. De läckte. Det regnade in. De skulle bytas ut samma år som vi flyttade dit, 2002. Det har fortfarande in åtgärdats.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #11 skrivet: ons 3 okt 2007 15:15:25 »
förresten kikade jag på http://www.erskine.se/projekt40tal.htm, är ditt objekt med på listan Broder?

(väl värt ett besök att kolla in de objekt som går, missa inte fortsättningen, 50-tal, 60 osv, man blir nästan upphetsad av alla sköna linjer :) Erskine är även skyldig till "Läppstiftet" i götet, alltid lär man sej nåt)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: K-märkt hus
« Svar #12 skrivet: ons 3 okt 2007 15:45:33 »
Japp, det är med. Villa Karlberg i Fagersta. Tyvärr inga bilder.