Författare Ämne: Stenstötningsmaskin.  (läst 5615 gånger)

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
Stenstötningsmaskin.
« skrivet: sön 12 okt 2008 20:55:05 »
Här har vi ett av mina kramdjur.En tingest från tiden då mekanik var svaret oavsett vad frågan var.Idag är den mest att anse som en Arbetarskyddsstyrelsens mardröm med alla sina öppna kugghjul och rasslande skrammel som hörs i hela kvarter.

Den här maskinen är av Ã…björn Anderssons tillverkning från 1945(sedermera Svedala Arbrå) men det finns- eller iaf fanns-även Rosenfors´och Ã…sbrinks fabrikat.

Nån här som skådat/fotat en sådan tröska i stendamm och fotogenstank?

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Stenstötningsmaskin.
« Svar #1 skrivet: sön 12 okt 2008 21:04:55 »
Aldrig sett :) Men det är härligt med mekanik, jag kör gamla filmprojektorer ju (som en del kanske noterat) och är nåt såpass fascinerad av hur saker bara går och går och fungerar.

Så denna kör du igång på söndagmornarna kl 6 när närmaste grannen haft en irriterande kräftskiva till 03?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Stenstötningsmaskin.
« Svar #2 skrivet: sön 12 okt 2008 21:33:20 »
Det brötar,tutar och larmar mest dygnet runt där jag bor så det är ingen som lyckas störa mig.Dessutom skall det va ruljangs om man bor mitt i smeten.Vill man ha lugn och ro är det bara att flytta ut till Fiskis(Fishy) eller Hjulsta.

För några år sen när jag till och från arbetade praktiskt lyckades vi avbryta dagbingon
i en liten stad  med den där stånkan som väsnades och bullrade så mycket att det inte gick att höra nummerutropen inne i lokalen.  >:( ???

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Stenstötningsmaskin.
« Svar #3 skrivet: mån 13 okt 2008 09:47:28 »
Huua Nastamuumio :o..den där tingesten gav mig associationer tillbaka till stenmangeln vi hade i tvättstugan när jag var barn..den skakade o mullrade o skrämt fascinerade stod kvarterets ungaskock o glodde i dörröppningen när någon av mammorna var modig nog o sätta igång schabraket...kan tillägga att det gav status åt ungen vars morsa vågade :D

Roland O

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Stenstötningsmaskin.
« Svar #4 skrivet: tis 20 jan 2009 02:54:39 »
Vi har fortfarande en sådan mangel i gjutjärn och marmorskiva, i vårt hus!
Beställt två nya mangelrullar i avenbok nyligen.
Det är rejäla grejor!

Visseligen manglar vi inte så ofta men maskinen ska stå kvar i 100 år till.
Att krusa banden till örnngotten har vi slutat med...

Roland O

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Stenstötningsmaskin.
« Svar #5 skrivet: tis 20 jan 2009 03:00:41 »
Om "Stenstötningsmaskinen".

En sådan kallades för "Jungfru".
Oftast satt det en Willysmotor i en sådan.
De användes fortfarande i vissa städer.

Nastamuumio

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 232
    • Visa profil
SV: Stenstötningsmaskin.
« Svar #6 skrivet: tis 20 jan 2009 23:28:29 »
Kanske varierar terminologin."Jungfru" eller "docka" brukar de handdrivna stötarna kallas i de sammanhang jag stött på dem.Ursprungligen satt det en Albin-motor på stampen,som den oftast kallades.En fotogen/bensindriven harv som vevades igång,men motorn var så skabbig att det fick bli en modern ,japansk fyrtaktare med nedväxling istället.

På den gamla motorn fastnade veven en gång och följde med runt trots att motorn gick igång.När man sen varvade upp lossnade veven och for iväg i tangentens riktning i en härlig parabel och landade franför nosen på en skolbuss som stod och väntade.