Författare Ämne: Vill du vara med i Antikdeckarna?  (läst 20446 gånger)

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #30 skrivet: fre 17 okt 2008 09:04:39 »
Dom kan ju "fixa" till så fynden kommer som på löpande band.
Nu är det inte så att dessa fynd för 20:- och sälj för 10000:- är så vanliga som folk tror. Hur många gånger tror ni att detta med 20.- spänn stämmer?
Nä folk snackar så mycket skit så hälften varit nog.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #31 skrivet: fre 17 okt 2008 09:29:15 »
Dom kan ju "fixa" till så fynden kommer som på löpande band.
Nu är det inte så att dessa fynd för 20:- och sälj för 10000:- är så vanliga som folk tror. Hur många gånger tror ni att detta med 20.- spänn stämmer?
Nä folk snackar så mycket skit så hälften varit nog.

Säkert sant, men å andra sidan, prylar som inte slängs finns någonstans och alla har inte intresse nog för att följa upp, kolla upp om "gammal skit" har något värde. Den där tobaksburken från gammalfarfar som står där och ser rälig ut... liksom?
Självklart tycker jag inte att de skall "fixa till" -vilket jag iofs tror att de gör lite grann när det klipps ihop; men att uppsöka "säkra kort" (en samlare som springer på antikboutiqer, kvalitetsauktioner och liknande måste ju ändå veta vad de defakto gör i någon grad?) är fegt när landet är både stort och avlångt och har massor av landsortsbyggder och liknande.

Framförallt är det ospännande och nästan förutsägbart. Jag måste nog säga att när första grunkan var presenterad igår, inköpspris hade givits och reaktion på värdet kom, så kändes det för mig som, "suck, jaha...".
« Senast ändrad: fre 17 okt 2008 09:31:39 av kikarbara »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #32 skrivet: fre 17 okt 2008 14:51:31 »
Haka inte upp dig på Selma nu Kanon. Inte sjutton gör du fynd hos Bacchus eller Wilborgs. I bästa fall kan du göra ett OK köp. Deras varor är ju oftast inköpta till marknadspris på Auktion och vad de ägnar sig åt är att garantera ”äkthet” och för det kunna dubbla eller tredubbla priset från eget inköpspris.

Fynden gör du i den enklare handeln bland de handlare som köper hela dödsbon osorterat. Det är i alla fall där jag gjort mina bästa fynd. Sen kan du hitta diverse fynd på loppisar och då i första hand på insamlingsloppisar typ idrottsföreningarnas loppisar. Sen slinker en och annan grej igenom hos Myrorna, Missionen och liknande men det kräver många steg för att hitta där. Jag håller helt med Kikarn i hennes synpunkter. Är man i Stocken så finns det en uppsjö med platser att fynda på och då skall man inte gå till de här handlarna.

Men som du säger Kanon. Det är inte ofta man köper grejer för 20 kr med ett marknadsvärde på 10.000 kr eller mer. Kan inte påminna mig att jag lyckats med det någon gång. Jo en gång faktiskt men det var på en Antikmässa anordnat av en samlarförening i Perstorp. Där köpte jag en guldbrosch med ett 20 tal rubiner i olika storlekar för just 20 kr. Säljaren hade konstigt nog missat stämplarna som satt lite klurigt och broschen är så spektakulär att det är svårt att tro att den är ”äkta” men det är den. Här handlade det dessutom om betydligt mer än 10.000 kr. Man brukar få pynta en eller några 100-lappar för sina bättre fynd.

De här stolarna var för mig obegripliga och entusiasmen för att det spygröna originaltyget fanns kvar helt obegripligt. Vem vill ha den där typen av stolar i spygrönt? Nej skulle man göra något av dessa så var det att klä om dem i eldrött skinn från Elmo. Det var i alla fall vad jag skulle gjort. Men det hade antagligen kostat en ordentlig slant för de verkade inte lätta att klä om dessutom. Skit är nog rätt beteckning på Lis fynd. 

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #33 skrivet: fre 17 okt 2008 15:28:43 »
Haka inte upp dig på Selma nu Kanon. Inte sjutton gör du fynd hos Bacchus eller Wilborgs. I bästa fall kan du göra ett OK köp. Deras varor är ju oftast inköpta till marknadspris på Auktion och vad de ägnar sig åt är att garantera ”äkthet” och för det kunna dubbla eller tredubbla priset från eget inköpspris.

Fynden gör du i den enklare handeln bland de handlare som köper hela dödsbon osorterat. Det är i alla fall där jag gjort mina bästa fynd. Sen kan du hitta diverse fynd på loppisar och då i första hand på insamlingsloppisar typ idrottsföreningarnas loppisar. Sen slinker en och annan grej igenom hos Myrorna, Missionen och liknande men det kräver många steg för att hitta där. Jag håller helt med Kikarn i hennes synpunkter. Är man i Stocken så finns det en uppsjö med platser att fynda på och då skall man inte gå till de här handlarna.

Men som du säger Kanon. Det är inte ofta man köper grejer för 20 kr med ett marknadsvärde på 10.000 kr eller mer. Kan inte påminna mig att jag lyckats med det någon gång. Jo en gång faktiskt men det var på en Antikmässa anordnat av en samlarförening i Perstorp. Där köpte jag en guldbrosch med ett 20 tal rubiner i olika storlekar för just 20 kr. Säljaren hade konstigt nog missat stämplarna som satt lite klurigt och broschen är så spektakulär att det är svårt att tro att den är ”äkta” men det är den. Här handlade det dessutom om betydligt mer än 10.000 kr. Man brukar få pynta en eller några 100-lappar för sina bättre fynd.

De här stolarna var för mig obegripliga och entusiasmen för att det spygröna originaltyget fanns kvar helt obegripligt. Vem vill ha den där typen av stolar i spygrönt? Nej skulle man göra något av dessa så var det att klä om dem i eldrött skinn från Elmo. Det var i alla fall vad jag skulle gjort. Men det hade antagligen kostat en ordentlig slant för de verkade inte lätta att klä om dessutom. Skit är nog rätt beteckning på Lis fynd. 


Håller med du, och dessutom så vet du vad Elmo är, hur kommer det sej?

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #34 skrivet: fre 17 okt 2008 15:49:49 »
Jo jag har beställt möbler och då har jag bytt ut befintligt skinn i min beställning till Elmoskinn. Då kan man få exakt den nyans och textur man önskar. Dessutom är detta skinn överlägset ut kvalitativ synvinkel. Visst svindyrt men kostar man på designmöbler så kan man lika gärna löpa hela linan ut. Att snåla på klädseln verkar inte speciellt ekonomiskt.

Var man än tittar på möbler i så gott som hela världen som skall vara snygga och är utsatta för hårt slitage så nog sitter det skinn från Elmo där (flygplatser, vänthallar, liknande). Kan tillägga att skinnet var dyrare än fåtöljerna med standardskin men jag är ändå mer än nöjd. Vid restaurering av inredning i så kallade "finbilar" används inget annat än Elmo allt annat borde dessutom vara förbjudet enligt lag. Endast skinn från Elmo ger den rätta känslan av finess och kvalité samt andas på ett sätt så det inte känns som man kissat på sig varma dagar.

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #35 skrivet: fre 17 okt 2008 16:04:31 »
Ja du..tänk om alla kunde resonera som dej ;) jag har en tapetserarverksta, och blir så less på folk som ska klä om sina möbler och ska snåla på kvalitéten på tyg och skinn när dom ändå ska betala för jobbet.....

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #36 skrivet: fre 17 okt 2008 19:57:40 »
 Det är som så att ju fler antikaffärer det finns på en plats ju större chans finns det för mig att fynda eftersom jag är rätt så "allmänbildad" när det gäller antikt.
 I bland måste det vara så att saker säljs beroende på att det måste rinna in penningar.
En flaska från Kina i affär för sådana saker hade ett pris som gjorde att jag trodde det var ett bokförings nr. men den var så billig.
 En riktig Kanon.
I Stock.. har jag köpt 1600-tals sign. grej som säljarna inte en sin gång noterat årtalet.
Och tillika 2 st. ting hos Möbelhansson där han undrade var jag funnit dom, som tur var satt blekta prislappen a 35:- på.
 Och det som jag köpt i Stock.. är inte sådant här "banalt" utan arbete som heter duga, ett adligt medicin skrin för 325:-, antikaffär vid torget där blodbadet utspelades, dom har huvudet under armen.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vill du vara med i Antikdeckarna?
« Svar #37 skrivet: sön 19 okt 2008 18:15:38 »
Stackars dig Sussieh. Jag skulle bli komplett galen om jag la ner en massa tid på och göra en ett bra renoveringsarbete och så vill kunden att jag skall göra det med undermåligt material, tvii. Förstår att du måste ta jobbet ändå men visst är det sorgligt. Det är som de där indiska handknutna mattorna. Dessa stackars knyterskor sitter där och knyter rena konstverken med slakthusull, tvii. Mattan blir sen totalt utsliten på några år och inte nog med det, mattan är en sanitär olägenhet genom att den dammar. Till sist så ligger dessa skitmattor bakom de Indiska mattornas dåliga rykte på marknaden. Det dåliga ryktet gör att de får sämre betalt osv. Det borde ta me faan leda till fängelse att använda undermålig kvalité på material och att be om det borde leda till dödsstraff.