Författare Ämne: Ännu mer okända glas...  (läst 12959 gånger)

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
Ännu mer okända glas...
« skrivet: sön 12 okt 2008 22:58:53 »
Jag har en hop av okända glas (finska?)som jag gärna skulle ha identifierat, vissa tror jag att jag vet, andra mycket osäkert eller helt enkelt "totally lost in the pancake"
 ;D

Vi börjar med dessa små glas, snaps eller för ädlare drycker...nr 3 tror jag att jag identifierat...finskt...iittala...i-line...rätt eller fel?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #1 skrivet: sön 12 okt 2008 23:01:53 »
Sen saft/juiceglas ala de som engelsson visade tidigare, dock säger mig färgerna att de sannolikt är finska...eller ??? Nr 2 och 3 är samma modell, olika färger.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #2 skrivet: mån 13 okt 2008 09:37:50 »
Vad kul o se dina glas Tallen..på den översta bilden glas nr 3 har jag i blått o grönt hemma..en dovt mörk blå färg o en nästan blågrön nyans på de andra..glas nr 5 har jag haft i mörkgrönt men då satt de små flätade korgar runt nederdelen...fick aldrig grepp om varifrån de var.   Glasen på undre bilden liknar mycket riktigt mina höga glas förutom färgen dock...hoppas du har större tur än jag med identifieringen,,*L*

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #3 skrivet: mån 13 okt 2008 09:58:46 »
Glasen borde kanske ha varit under okännt glas, för troligtvis är inget av dem finskt.

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #4 skrivet: mån 13 okt 2008 10:18:25 »
Glasen borde kanske ha varit under okännt glas, för troligtvis är inget av dem finskt.

Då kanske vi ska be Ada flytta detta till okänt glas? Jag gissade friskt angående dessa, man vet ju aldrig!

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #5 skrivet: mån 13 okt 2008 11:06:12 »
Vad kul o se dina glas Tallen..på den översta bilden glas nr 3 har jag i blått o grönt hemma..en dovt mörk blå färg o en nästan blågrön nyans på de andra..glas nr 5 har jag haft i mörkgrönt men då satt de små flätade korgar runt nederdelen...fick aldrig grepp om varifrån de var.   Glasen på undre bilden liknar mycket riktigt mina höga glas förutom färgen dock...hoppas du har större tur än jag med identifieringen,,*L*

Jag har jämfört nr 3 med I-line I 104, men det stämmer inte, så jag tar tillbaka det!

De glasen på undre bilden, var det inte så att Reijmyre hade liknande glas? K 113 hette dom visst? De rökfärgade och det turkosa har samma mått som dina gröna i alla fall och på bilden i denna tråd som jag länkade till, så finns glas i min turkosa och din gröna färg

http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/188/229932.html?1210770897


Glas nr 5 har lite samma färg och form som Nanny Stills Harlekin (saftservis med kanna), men är ett snapsglas. Har inte hittat något som tyder på att de skulle komma från samma serie dock.


Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #6 skrivet: mån 13 okt 2008 11:15:39 »
Så istället för att lösa problem, lägger vi till fler klurigheter... :D

Dessa glas har jag haft ett tag, men inte heller de har jag kunnat identifiera. Jag tror att det kan vara Tapio Wirkkalas juice/saftglas, har nämligen sett dem både i klarglas, lila och blåfärgade, samt gröna. Kan jag ha rätt i detta ???

Bilderna under är inte mina glas

Bild 2: ska leta på länken, hittar den inte nu
Bild 3: http://www.lasikammari.fi/table/ii/tablei_tw_4050137.html
Bild 4: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=84599513


« Senast ändrad: mån 13 okt 2008 23:59:17 av Tallen »

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #7 skrivet: mån 13 okt 2008 13:19:47 »
Kan det översta randiga glaset vara Lennart Anderssons Isi-glas?

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #8 skrivet: mån 13 okt 2008 13:41:25 »
Nej, det har jag redan kollat, fel typ av relief, den är däremot samma som glasen nedanför, Wirkkalas saftglas.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #9 skrivet: mån 13 okt 2008 14:13:54 »
Aha ..ok..ja då är det ännu ett mysterium då :-\ Tänkte återgå till glas nr 3 översta bilden..är det en kraftig tung botten på dem..kan ju tillägga att om det är samma glas som mina som jag refererade till i mitt första svar så har vi dom här hemma i högre modell oxå..i grönt o brunt..

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #10 skrivet: mån 13 okt 2008 17:30:21 »
Tallen, de två höga färgade glasen på din andra bild tror jag kommer från Lindshammar.
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #11 skrivet: mån 13 okt 2008 19:08:00 »
Tallen, de två höga färgade glasen på din andra bild tror jag kommer från Lindshammar.

Ja, det är kanske en tänkbar kandidat! Jag är ju inte så bra på glas, så jag är tacksam för alla förslag! Jag ska leta lite på det, så får vi se om det dyker upp nåt!
« Senast ändrad: mån 13 okt 2008 22:45:29 av Tallen »

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #12 skrivet: mån 13 okt 2008 19:11:32 »
Lindshammar ..det var ett nytt bud..intressant

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #13 skrivet: mån 13 okt 2008 23:16:17 »
Tallen hittade glas från Johansfors som liknade dina glas nr 6 på översta bilden de finns på Bothnia Antik

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Ännu mer okända glas...
« Svar #14 skrivet: mån 13 okt 2008 23:23:31 »
Tallen hittade glas från Johansfors som liknade dina glas nr 6 på översta bilden de finns på Bothnia Antik

Ja, jag misstänker att det är Johansfors, jag tror tom att de kallas  "Ettan". Jag har tre olika storlekar av dessa, slumpade ihop dem på tre olika ställen på kort tid!

Här är en bild på gröna som jag hittade när jag letade efter  intressant info om Lindshammar... :D

Frågan är  om måtten stämmer, ska kolla lite och återkomma!



paus----------------------------------->Tyvärr stämde inte måtten alls, dessutom ser jag att mina är smalare upptill!

Bilden kommer ifrån http://www.1900-ting.se/glas/glas.htm
« Senast ändrad: mån 13 okt 2008 23:41:41 av Tallen »