Författare Ämne: Berbersilver  (läst 9603 gånger)

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
Berbersilver
« skrivet: lör 6 okt 2007 20:26:41 »
Berberfolket är ett nomadfolk tror jag , i Marocko) för cirka 20 år sen köpte mina föräldrar ett bälte som skulle bäras av en kvinna, bältet är ganska tungt och mkt. vackert, förhoppningsvis ska foto läggas till.
Min undran är vad är berbersilver för ett slags ämne ?Nu är jag kanske ute och cyklar men jag har för mig att silver och guld har en kemisk formel , vad har berbersilver för gemensamma nämnare till vårt silver här i Sverige??
Finns det något värde på detta silver eller kan det jämnföras med  tex, nysilver??

Hoppas att nån kan bena ut mina frågor??

Hälsningar Maria

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Berbersilver
« Svar #2 skrivet: lör 6 okt 2007 22:00:41 »
Hej Ada ,jag är så imponerad över dig samt din förmåga att finnas till hjälp överallt för oss alla, hoppas bara att du unnar dig själv avkoppling och vila från detta forumet , även om vi alla tycker att det är himla roligt!!

Kram från Maria

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Berbersilver
« Svar #3 skrivet: lör 6 okt 2007 22:26:33 »
Jag var väldigt datorfri en låång fredag kväll till exempel, så jag är allt ledig också :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Berbersilver
« Svar #4 skrivet: sön 7 okt 2007 12:54:30 »
Du frågade om silver(Ag) och guld (Au) som grundämnen också, det kan jag nämna nåt om utan länkar :)  100% guld är mjukt så man blandar ut det med oftast 25% av hårdare metaller och man räknar i karat, 24 karat är 100 %  så 18 karat är då 75% guld

När det gäller silver räknar man tusendelar och "sterling silver" är  är minst 925 dvs 92,5% rent silver och för att få kallas silver överhuvudtaget är det minst 830 som gäller, 83% silver, sen är det ju väsentligt att den övriga procenten inte innehåller nickel, jag fick nickelallergi av ett par mycket läckra stora örhängen från Paris. (gissning:) Man kan säkert inte ställa krav som en viss procent silver för att kallas silver och nickelfritt vad gäller berbersilver utan se dom som läckra etniska smycken bara.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

änglautanskor

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 640
    • Visa profil
SV: Berbersilver
« Svar #5 skrivet: sön 7 okt 2007 19:35:02 »
 Tack Ada för ett mycket intressant svar, ärligt talat hade jag inte en susning angående hur man beräknar karat på guld.
tack för en kort och innehållsrik lektion .
Samt du har rätt  gällande Berbersilver , viktigast är att uppskatta skönheten i ett föremål.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Berbersilver
« Svar #6 skrivet: sön 7 okt 2007 22:22:47 »
Här är bältet!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se