Författare Ämne: Juhava OY  (läst 5269 gånger)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
Juhava OY
« skrivet: tor 16 okt 2008 10:43:29 »
Hittade en annons på  tradera på ljustakar med etikett från Juhava OY någon som vet om det är ett glasbruk eller bara nån presentbutik eller liknande  

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Juhava OY
« Svar #1 skrivet: tor 16 okt 2008 13:06:57 »
Kanhända jag är ute och svävar nu, men jag tror att Juhava främst tillverkar ljus. Man har åtminstone (i samarbete?) gjort ett slags kombinerade ljusstakar/servetthållare för dukning, detta var på 70-talet. Jag har sådana någonstans nerpackade.
Jag har också haft handgjorda ljus från Juhava, design Sarpaneva.
Företaget fungerar fortfarande, googla!

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Juhava OY
« Svar #2 skrivet: tor 16 okt 2008 15:09:06 »
Tack Moses..det var just en sån kombination på dessa på tradera--jag ska googla lite

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Juhava OY
« Svar #3 skrivet: tor 16 okt 2008 15:23:12 »
Helt plötsligt fick jag en minnesbild av att ljushållarna på något sätt var förknippade med Aarikka....jag borde leta reda på mina exemplar och kolla om jag någon gång i tiden bifogat en anteckning om det....

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Juhava OY
« Svar #4 skrivet: tor 16 okt 2008 15:36:03 »
JUHAVA Ljusstakar/Servetthållare Finskt konstglas
Objektsnr: 74544283
Besök: 35
hoppas jag lyckades klistra in det..jag e värdelös på sånt här..men  där har du ju i alla fall numret till auktionen...så ser du ju  om de är som dina

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Juhava OY
« Svar #5 skrivet: lör 18 okt 2008 18:15:31 »
Ja, de ser likadana ut. Jag har inte tagit mig tid att rota i förrådet efter min uppsättning. Minns någon annan på vilket sätt Aarikka skulle vara knutet till dessa, Kumela möjligen också?? Det ringer klockor någonstans...

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Juhava OY
« Svar #6 skrivet: lör 18 okt 2008 20:53:37 »
Aarikka har ju en stor produktion av mångahanda ting..inte omöjligt om de har ett finger med här...tack för din hjälp..blev så nyfiken o har för mig jag sett sådana här på loppis utan etikett