Författare Ämne: Kristina Alvendal en moderat kulturtaliban och kulturdyslektiker i Stockholm.  (läst 2064 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Nu har vi fått en ny allianspolitiker, Kristina Alvendal Stadsbyggnads- och fastighetsborgarråd, som anser att allt hon personligen inte tycker om bör förbjudas eller utplånas. En av dessa politiker som i ”sann demokratisk anda” vet allt mycket bättre än oss andra.

Ett av de första konstnärliga yttringarna inom den internationellt erkända konstarten graffiti finns i Bromsten i Stockholm. Statsbyggnadskontoret har förstått verkets värde som ett yttryck för en tidsepok och vill bevara verket som finns uppfört på en industribyggnad. Diskussionen har uppkommit i samband med exploatering av marken. Verket är inget ”svartbygge” utan har tillkommit med fastighetsägarens tillstånd. Men vad vill då denna kulturtaliban, Kristina Alvendal, jo utplåna verket. Hon klarar nämligen inte av att skilja på graffiti och klotter. Hon lider helt enkelt av ett kulturellt utanförskap. Verket har kommit till lagligt och är utfört av en av den tidens förnämsta graffitimålare och är viktig del av kulturarvet enligt stadsmuseum. Detta imponerar inte på denna av kulturellt utanförskap lidande kulturtaliban till Allinspolitiker.

För tänk tanken att jag skulle komma till makten och låta min uppfattning råda. Då skulle alla dessa skulpturer med gubbar till häst jämnas med marken. Då skulle flera av den med nazismen sympatiserande Carl Milles verk sänkas i Nybroviken. Jag skulle skicka iväg skulpturen av Karl den 12:te med en raket till månen. Inte nog med det utan Riddarhuset skulle jämnas med marken och där skulle en park anläggas, osv.

Nej så skulle jag naturligtvis inte göra för jag är ingen kulturtaliban som denna kulturellt handikappade moderat. Kan inte kulturministern ta sin kollega i örat och tala om att det bor fler invånare i Stockholm än hon. Hon verkar inte förstå det och konsekvenserna av hennes agerande. Hon verka inte förstå att nästa gång kan det vara någon kulturtaliban av annan politisk uppfattning som vill utplåna något den personen inte tycker om. Jag läste om konst i gamla Sovjetunionen där man målade över personer som blivit obekväma på målningar på museer. Gamla Sovjetunionen verkar bli en allt viktigare inspirationskälla inom Alliansen. När kommer hon att rusa in på Nationalmuseum med en pensel i handen och måla över politiska personer som hon inte gillar på verk där?

Nedan en bild på verket. Tyvärr så skyms det av bröte men visst skulle det ge karraktär åt omgivningen efter att man rensat bort brötet.
« Senast ändrad: ons 5 nov 2008 22:10:06 av Reggis »

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Kristina Alvendal är konstigt nog en så kallad nyliberal men jag tror hon går under falsk flagg. Hon är visserligen för att släppa alla droger fria, ”vill folk ta livet av sig, var så god” brukar hon säga med tillägget: ”Bara dom inte tär på vårdresurserna är det OK.”

Fast hon har en väldigt smal konstsmak. Precis som i tidigare Sovjetunionen, för övrigt Kristinas nyliberala föredöme, anser hon att konstens i huvudsak skall inriktas på att stödja makthavarna och då speciellt henne. All övrig konst är flummkonst säger hon illmarigt och drar paralleller till Sossarnas flummskola.

Jag kommer därför att utlysa en tävling i att måla ett porträtt av mig. I direktiven till tävlingen står det att vinnare blir den: ”Som utan att göra avkall på porträttets likhet med mig kan ge mig mesta möjliga skönhet och ”drottninglikhet””.  Vinnaren kommer att få måla upp 100 likadana porträtt som kommer att få pryda stadens nybyggen. Efter ansökan kommer även porträtt att tilldelas äldre fastigheter som faller mig i smaken. Ett av porträtten kommer naturligtvis att finnas på Nationalmuseum.