Författare Ämne: Flaska Iittala  (läst 8594 gånger)

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Flaska Iittala
« skrivet: tor 23 okt 2008 18:58:19 »
Köte denna flaska för snart ett år sedan, rökfärgad, 28 cm hög, slipad botten, drivet glas och med Iittalas märke på halsen. Säljaren visste ingenting men jag tyckte den var väldigt trevlig. Ingen jag har varit i kontakt med har kännedom om denna. Brydde mig inte destomera om saken tills jag hittade 2 stycken till, en i samma storlek och ca 32cm hög. Dessa dock utan märkning men i övrigt identiska.

Kan det vara så att den första jag köpte var en bluff? Vill inte tro det, utförande, färgen o.s.v skriker Iittala...

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #1 skrivet: tor 23 okt 2008 19:07:31 »
Skriker Iittala o ylar Sarpaneva tycker jag..har googlat runt utan resultat..du får vänta på Margot..ger mig  den på att hon vet besked.. 

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #2 skrivet: tor 23 okt 2008 19:11:13 »
Jag har oxå trott hårt på Sarpaneva men inte hittat någonting om denna i de böcker jag fått tag i av honom.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #3 skrivet: sön 26 okt 2008 14:55:29 »
Det var mig en retfull rackare till flaska..jag går bet..har letat överallt ???..vi får vänta på Margot..

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #4 skrivet: sön 26 okt 2008 15:25:09 »
Kastat ut frågan i en finsk Iittalagrupp på facebook nu oxå, kanske någon klurig vet svar där.

Margot

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 268
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #5 skrivet: tis 28 okt 2008 13:46:20 »
Tyvärr, så har inte jag heller varken sett förrut eller hittat flaskan nånstans.

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #6 skrivet: tis 28 okt 2008 15:09:09 »
Denna flaska börjar irritera mig, har sökt med ljus och lykta i ett år nu efter info om den men helt resultatlöst. Snart e enda utvägen å sätta den till försäljning för att slippa fundera på den  >:(

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #7 skrivet: tis 28 okt 2008 15:37:36 »
Förstår dig fullkomligt..en ytterst irriterande flaska..Margot var mitt sista hopp.. :'(

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #8 skrivet: fre 5 dec 2008 22:12:27 »
Det här börjar bli tjatigt... har igen satt en hel kväll på att googla och söka efter denna flaska. Har snart läst vare finsk glasbok coh manglat igenom alla auktiossajter och nätbutiker med glas. RESULTAT 0  :'(

Sussieh

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #9 skrivet: fre 5 dec 2008 22:43:43 »
Den kanske inte är finsk  ;)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #10 skrivet: fre 5 dec 2008 23:06:32 »
Det här börjar bli tjatigt... har igen satt en hel kväll på att googla och söka efter denna flaska. Har snart läst vare finsk glasbok coh manglat igenom alla auktiossajter och nätbutiker med glas. RESULTAT 0  :'(
Frustrationen e total med andra ord..jag har oxå fortsatt leta..men den finns bara inte..tror ändå på Sarpaneva.. ;)

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #11 skrivet: lör 6 dec 2008 08:50:52 »
Den kanske inte är finsk  ;)


Har IIttals märke på sig. Kan iofs vara ditsatt "på skoj" men.... färg, teknik och form är rätt.

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #12 skrivet: tis 21 jul 2009 10:33:32 »
Blivit ännu mera fundersam kring denna flaska nu. Var i Pori/Björneborg senaste söndag och besökte lopptorgen där. Ett av dem hadde utförsäljning och där på en hylla låg en flaska identisk med min. Den var trasig och saknade hals men en etikett fanns dock kvar i botten. Där kunde ja läsa på finska att den var "tillverkad" och ordet "Tammerfors". Kan det vara så att den är ett beställningsjobb för något företag i Tammerfors och därför finns i en begränsad upplaga? Etiketten verkade dock malplacerad på något sätt och mina flaskor har inget spår av någon dylik etikett. Detta frågetecken blir bara mer och mer frustrerande...

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Flaska Iittala
« Svar #13 skrivet: tis 21 jul 2009 13:35:46 »
Följetongen fortsätter... Hittade en likadan idag på loppis i Vasa. Ingen signatur eller etiektt av upphovsman däremot hade säljaren angivit den som Tapio Wirkkala... Mig stör det inte om han har rätt men är ännu något fundersam.