Författare Ämne: Fin Finsk Favorit  (läst 3889 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Fin Finsk Favorit
« skrivet: tor 4 okt 2007 23:14:43 »
Efter Aaltos zebramönstrade stol så är detta det snyggaste som vårt östra grannland har producerat tycker jag. Timo Sarpaneva har jag för mig att formgivaren heter. Den finns i svart också och fast den röda är läckrare så kommer jag att skaffa en svart när jag hittar en oskadad till hyfsat pris. De flesta är lite skadade i emaljen. Finns dessa i olika storlekar? Jag vet att det finns ovala, men de har inte teakhandtag, i alla fall inte vad jag har sett.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Fin Finsk Favorit
« Svar #1 skrivet: tor 4 okt 2007 23:34:07 »
jag trodde den bara fanns i gjutjärn... vad läckert rött

och den har börjat nytillverkas igen, så nya handtag finns att få tag på, det brukar vara ett problem annars att de fått kasseras

länken:
http://www.iittala.com/web/iittalacom.nsf/pages/9BC9CF1E01FE2478C2256FF0004BA43A?opendocument&lang=en

oskadad får du tag på då, men hyfsat pris är frågan :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

lonemail

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
SV: Fin Finsk Favorit
« Svar #2 skrivet: tor 18 okt 2007 13:50:36 »
De er kjempefine! Vi har etpartre stykker, og den finnes hvertfall i to forskjellige størrelser (diameter på lokk 18,5cm og høyde 12,5cm, og den større på diameter 20,5cm og høyde 14,5cm), og de ovale har ikke teakhåndtak nei. Det finnes også en firkantet ildfast form i samme serie, da også uten teakhåndtak.

Jeg personlig synes de svarte er flottest, synes teakhåndtaket står mer ut på de rett og slett :)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Fin Finsk Favorit
« Svar #3 skrivet: fre 19 okt 2007 12:26:18 »
Tack för informationen! Jag hade tänkt att skaffa även en svart men om de fanns i olika storlekar så tänkte jag mig den svarta i en annan storlek än den röda.