Författare Ämne: Vad är en "Tonisator" för något?  (läst 10259 gånger)

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
Vad är en "Tonisator" för något?
« skrivet: sön 27 jun 2010 08:38:03 »
Igår på en av stadens loppisar såg jag en "Tonisator". Den ser lite ut som ett mellanting mellan vevgrammofon och telegraf. Här kan man se lite av vad den "gör":

tonisator

Någon som vet vad den använts till? Enligt denna hemsidan http://www3.interscience.wiley.com/journal/119797743/abstract är den att användas för behandling av "akut polymyelitis".

Försäljaren ville ha 500 kronor för den, men jag ville inte köpa den för så mycket pengar, och dels har jag inte plats för den (dessutom saknades originalveven till den). Men intresserad av gammla elektriska saker som jag är så blev jag att fundera på vad det är för en apparat...
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Vad är en "Tonisator" för något?
« Svar #1 skrivet: sön 27 jun 2010 09:45:13 »
Sök på Sanitas Tonisator..det verkar vara nån form av maskin för att bota Polio..en stimulator av nått sätt..

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Vad är en "Tonisator" för något?
« Svar #2 skrivet: sön 27 jun 2010 11:15:49 »
Hej engelsson!

Tack tack så mycket för hjälp! Jag hittade en tyskspråkig kort beskrivning av apparaten, och jag är inte något vidare på tyska, men jag har en bekant som har varit gift med en tysk. Jag ska be henne översätta texten åt mig.

Ha så gott!
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad är en "Tonisator" för något?
« Svar #3 skrivet: sön 27 jun 2010 12:07:45 »
Du kunde ju bett om en översättning här också ;)

Men jag hittadee en engelsk text också i http://archpedi.ama-assn.org/cgi/reprint/57/3/669.pdf
Citera
A second and important part of the treatment during this period is that for
strengthening the musculature. This is accomplished through baths, massage,
stimulation by electricity and gymnastics. Each affected muscle should be treated,
but the author cautions against inexpert manipulation, which can do more harm
than good. Electric treatment should never overstep the threshold of stimulation
in the particular muscle. Leduc's current applied according to Liebesny's method
or with the help of the Ebel tonisator or of the electropan (Kowarschik) seems
to be effective. In the gymnastic treatment overexertion should be studiously
avoided ; active exercise for short, gradually lengthened periods should be the rule.
Professionell lagom elektrisk stimulans av muskler som behöver repa sig från skador av polio framstår det som

Du kan väl prova på dej själv eller katten hurdana elchocker man kan åstadkomma? :)
« Senast ändrad: sön 27 jun 2010 12:11:49 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Vad är en "Tonisator" för något?
« Svar #4 skrivet: sön 27 jun 2010 14:23:37 »
Hej ada!

Inte visste jag att det finns sådan kompetens bland medlemmarna på detta eminenta forum :-[...

Men ok, då lägger jag med texten jag hittade... (att det handlar om någonting med "muskler" visste jag om. "My"=muskulatur).

"Beschreibung
       
Versand und Zahlungsmethoden
Der Verkäufer ist für dieses Angebot verantwortlich.
Sehr gut erhaltenes  Reizstromgerät "Sanitas TONISATOR". Das Gerät stammt vermutlich aus der Zeit um 1925.

Primärspannung: wahlweise 1,5 oder 3,0 oder 4,5 oder 6,0 Volt Gleichstrom

Im Deckel befindet sich die Kurbel zum Aufziehen eines regelbaren Uhrwerkes ("ROTATION"). Damit wird eine wellenförmigen Änderung der Stärke des Reizstromes erzeugt. Besonders interessant ist die Konstuktion zur Veränderung der Frequenz mit einer regelbaren Wippe als Unterbrecher.

Zubehör: Zwei Messinghülsen mit Kabel.

Das Gerät ist von mir geprüft und voll funktionstüchtig. Ein Schmuckstück für jede Arzt- oder Physiotherapiepraxis!"

Hehe det är nog säkrast att jag inte "mixtrar" med  en sådan där apparat... ;)
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Vad är en "Tonisator" för något?
« Svar #5 skrivet: sön 27 jun 2010 14:49:13 »
Ett bra tips när man hittar en text som behöver översättas är att använda "Google översätt".

http://translate.google.se/#

Ibland blir översättningen sådär, men funkar förvånansvärt bra för det mesta. Speciellt bra om man hittar en text på ryska eller liknande som man inte har en chans att förså sig på annars.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Vad är en "Tonisator" för något?
« Svar #6 skrivet: sön 27 jun 2010 21:07:08 »
Hej ada!

Inte visste jag att det finns sådan kompetens bland medlemmarna på detta eminenta forum :-[...

Men ok, då lägger jag med texten jag hittade... (att det handlar om någonting med "muskler" visste jag om. "My"=muskulatur).

"Beschreibung
       
Versand und Zahlungsmethoden
Der Verkäufer ist für dieses Angebot verantwortlich.
Sehr gut erhaltenes  Reizstromgerät "Sanitas TONISATOR". Das Gerät stammt vermutlich aus der Zeit um 1925.

Primärspannung: wahlweise 1,5 oder 3,0 oder 4,5 oder 6,0 Volt Gleichstrom

Im Deckel befindet sich die Kurbel zum Aufziehen eines regelbaren Uhrwerkes ("ROTATION"). Damit wird eine wellenförmigen Änderung der Stärke des Reizstromes erzeugt. Besonders interessant ist die Konstuktion zur Veränderung der Frequenz mit einer regelbaren Wippe als Unterbrecher.

Zubehör: Zwei Messinghülsen mit Kabel.

Das Gerät ist von mir geprüft und voll funktionstüchtig. Ein Schmuckstück für jede Arzt- oder Physiotherapiepraxis!"

Hehe det är nog säkrast att jag inte "mixtrar" med  en sådan där apparat... ;)

Ebay?

"Beskrivning
       
Frakt och betalning
Säljaren är ansvarig för detta erbjudande.

Mycket välbevarad apparat för  elektrisk stimulering.  "Sanitas TONISATOR". Apparaten stammar troligen från runt 1925.

Primärspänning: 1,5 eller 3,0 eller 4,5 eller 6,0 volt likström

I höljet sitter veven som drar upp ett ställbart urverk ("rotation"). Alltså en förändring i den vågstyrka stimulerande ström genereras. Särskilt intressant är konstruktion för att ändra frekvens med en justerbar "vippa" som brytare. (anm: jag inser plötsligt varifrån finskans "vipu" kommer ifrån, men det hjälper inte till att hitta ett bra svenskt ord...wippe är även gungbräda)

Tillbehör: Två mässingshylsor med kabel.

Apparaten är testad av mig och fullt funktionell. Ett smycke för varje medicinsk eller sjukgymnastik-mottagning! "
« Senast ändrad: sön 27 jun 2010 21:10:06 av ada »
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Vad är en "Tonisator" för något?
« Svar #7 skrivet: sön 27 jun 2010 21:46:11 »
Tack ada för hjälp med översättningen :D! Själv är jag "allergisk" mot texter översatta av ett datorprogram utan tillräcklig "kunskap" om grammatiska regler och så. :-\
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...

gusten

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
SV: Vad är en "Tonisator" för något?
« Svar #8 skrivet: sön 27 jun 2010 22:53:39 »
I rören som kopplas till apparaten uppstod ett lila ljus som sades bota allt från polio till fotvårtor. En riktig gammal kvacksalvarlåda. man ser dem rätt ofta. Antar att de var för dyra nya för att kasseras.

Ficklampan

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 134
    • Visa profil
SV: Vad är en "Tonisator" för något?
« Svar #9 skrivet: mån 28 jun 2010 01:10:35 »
Bota polio med ljus... ljus som tar bort fotvårtor... hmm... näää... *skakar på huvudet*
Jag samlar på ficklampor, kompasser och bärbara kommunikationsradioapparater. Tidigare samlade jag på skyddshjälmar(!) också, men det har jag inte utrymme till numera...