Författare Ämne: Konstglasvaser  (läst 13170 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Konstglasvaser
« skrivet: fre 5 okt 2007 23:06:16 »
Konstglas är ett område som jag tyvärr inte har satsat på, dels för att de riktigt snygga är så dyra! Men dessa tre har jag köpt i år för rimliga pengar. Egentligen skulle de ha varit genomlysta från baksidan för att se mönstren bättre - få se om jag kan få till en bättre bild i helgen.

vänster - osignerad, 35 kr
mitten - sign. Landberg, 100 kr
höger - sign. J-L Kumela (finsk?), 100 kr

Vet inte om priserna är normala eller inte, men jag använde den berömda magkänslan...
« Senast ändrad: lör 6 okt 2007 21:51:21 av JJ »

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Konstglasvaser
« Svar #1 skrivet: lör 6 okt 2007 20:08:26 »
Din landberg kan ju vara ett kap... gått för 935 på tradera http://www.tradera.com/_NILS_LANDBERG_STOR_1950_TALS_VAS_BLATT_UNDERFANG_-auktion-46142596
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Konstglasvaser
« Svar #2 skrivet: sön 7 okt 2007 21:18:27 »
Länken går inte att se längre... Kanske via cachad?

"Auktionen du försöker visa finns inte"

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Konstglasvaser
« Svar #3 skrivet: sön 7 okt 2007 22:05:36 »
Himla snopet, tror man aldrig att en auktion ska försvinna när man precis ska visa den

cachad auktionslista  fick inte fram själva auktionen, i denna "cache" står priset i 800
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Konstglasvaser
« Svar #4 skrivet: fre 12 okt 2007 14:44:11 »
äsch cachen försvann nog också (google lagrar alltså sidor i ett eget cacheminne som man kan hitta genom att klicka på just "cache" vid en sökträff, men de raderar det också efter en tid)

jag googlade för den sakens skull och såg att retromoderndesign kallar denna en Sven Palmqvist

källa: http://www.retromoderndesign.com/glas/glas.html
(scrolla två tredjedelar ner på sidan)

men om din var signerad måste ju dom ha råkat skriva fel?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Konstglasvaser
« Svar #5 skrivet: fre 12 okt 2007 20:37:03 »
Båda fanns på Orrefors vid ungefär samma tid, men Palmqvist signerar "PU" medans Landberg signerar "NU". Jag köpte faktiskt en röd Palmqvist idag för 90 kr i en liten antikaffär, men den är mer båtformad. Ser väldigt bra ut ihop med Landbergaren!

Palmquist har som de flesta vet även gjort fugaskålarna som jag har en hel del av. Letar däremot efter en grön ishink samt en grön av den minsta storleken.

hullkoff

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
SV: Konstglasvaser
« Svar #6 skrivet: lör 13 okt 2007 20:08:57 »
Den här formen av hyttarbetade är vaser i underfång är mycket vanliga i hela Norden under 1950-1960 talen. Landberg, Lundin, Nyman, Franck , mm, är vanligtvis märkta eller sinerade och är därför lätta att identifiera men det tillverkades under perioden många fler vaser av den här karaktären i Norden. Vanligtvis är de här vaserna inte konstglas utan har ingått i respektive glasbruks standarsortiment.

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Konstglasvaser
« Svar #7 skrivet: lör 13 okt 2007 21:43:48 »
Vanligtvis är de här vaserna inte konstglas utan har ingått i respektive glasbruks standarsortiment.

Ja, det var nog ett felaktigt ordval. Konstglas skall väl egentligen vara unika objekt, eller från en starkt begränsad numrerad upplaga.