Författare Ämne: Finlayson bordduk  (läst 4308 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Finlayson bordduk
« skrivet: fre 31 okt 2008 10:11:04 »
Bildens bordduk, 130x160 cm, har jag försökt hitta en designer till, utan att lyckas. Den är så pass speciell, att jag inte tror att det är "vanlig" metervara. Sitter en lapp med tillverkare + tvättråd på, annars ingenting. Jag har tittat på Finlaysons sidor på nytillverkat, men hittar ingenting där heller...? Känner någon här igen tyget?

PS. Blir inte klok på bildstorlekarna  (heller); ibland duger min standardinställning, och iblnd inte??

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Finlayson bordduk
« Svar #1 skrivet: fre 31 okt 2008 16:56:25 »
Vet tyvärr inte men det var väldigt nationalromantiska mönster på den måste man säga, evighetssymbolen som fanns på finska penni (pence/ören) förr och på kalevalasmycken, och såna där "smygfascistiska" mönster :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Jemmifer

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
SV: Finlayson bordduk
« Svar #2 skrivet: fre 31 okt 2008 17:05:07 »
Har fyndat bordsdukar från samma firma men mycket mera nedtonade mönster och färgmässigt. Ska fota vid tillfälle, just nu ligger de i en kartong som jag inte har hunnit packa upp än......

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Finlayson bordduk
« Svar #3 skrivet: fre 31 okt 2008 18:07:09 »
Både färger och mönster är faktiskt ganska häftiga! Går inte att passa in var som helst. Men eftersom duken är så exceptionell, hoppas jag på att hitta den skyldige/a  :).

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Finlayson bordduk
« Svar #4 skrivet: lör 1 nov 2008 19:17:28 »
Nu klarnade det på finskt forum! Design Marja-Liisa Jyrinkoski,  "Karelia", 1975, för export. Samtidigt fick jag info om en nyutkommen bok om finsk textil/design, "Kretongista printtiin, suomalaisen painokankaan historia (ung. från kretong till print, finska tygtryckets historia). Jag var helt enkelt tvungen att beställa den från en nätbutik per omgående!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Finlayson bordduk
« Svar #5 skrivet: lör 1 nov 2008 19:58:23 »
"Karelia" -det kan ju inte bli mer nationalromantiskt  :)
Mitt senaste projekt www.ipnr.se