Allmänt > Fria diskussioner

Halloween igen...

(1/2) > >>

engelsson:
Fler än jag som e lite kluvna till denna Halloweenhysteri som drabbat svea rike de      senaste åren??l Ica- stig o co gnuggar händerna o ungarna e överförtjusta..men själv känner jag mig bara vilsen..eller kan det vara avundsjuka?? ??? Hemma på min gata på min tid fick vi minsann inte ;) Ne men på allvar hela huset kryllar av spöken o spindlar o häxor..o den jäkla pumpan luktar apa..

Kanon:
 Pum-pa-pa, pum-pa-pa upp din rum-pa-pa.

engelsson:
 ::) ::) ::)

Kanon:
 Under sådana här helger är man alltid i stöt och det är detta tillstånd som gör att stöten är borta. Kolla bilden.... man får vara nöjd med den.

kikarbara:

--- Citat från: engelsson skrivet fre 31 okt 2008 18:10:39 ---Fler än jag som e lite kluvna till denna Halloweenhysteri som drabbat svea rike de      senaste åren??l Ica- stig o co gnuggar händerna o ungarna e överförtjusta..men själv känner jag mig bara vilsen..eller kan det vara avundsjuka?? ??? Hemma på min gata på min tid fick vi minsann inte ;) Ne men på allvar hela huset kryllar av spöken o spindlar o häxor..o den jäkla pumpan luktar apa..

--- Slut citat ---

Lite kluvna? Det är en underdrift.
De första åren var det lite småkul att det blev lite halloweenfester och man tog vad man hade. Jag som då ägnade mig åt ansiktsmålning och teatersmink kan väl tillägga att jag hade en hel del extrauppdrag på den tiden. Nu pratar vi nog mitten av nittiotalet. Visst var väl både pubar och annat medvetna om att man snodde en ide från amerkat, men visst, det blev en kul grej. Ja, jag medger att jag älskar både blod och drakar och vampyrer, dungeons och skräck, det är sååå häftigt att göra sprickande bölder som varar sig och rinner, blodskåror och zoombies. Älskar det, älskar det, älskar det och desto läskigare det ser ut att vara "på riktigt" ( i rätt ljus) desto roligare.

Men sen tog köpmännen över och det blev något helt annat. Borta är mystiken, masken köper man -helst en ny varje år, affärerna dignar av girlander -alla fester har samma sort, så det blir inget genuint, inget extraordinärt och ingen överraskning...Och nu är det ett TVÃ…NG nästan för barnen att halloween skall firas varje år... asså hur fort gick det inte? Från något som inte var vårt kulturella arv till att bli en ny tradition?

Jag förstår inte, jag förstår inte och jag vill inte förstå eller relatera till det här.

Bus eller godis? Hallå?? Vi har sedan tidigare redan påskakärringatraditionen, vi behöver absolut inte den här!

Jag är nog inte odelad. Jag är helt emot. Det här är inte VÃ…RT kulturarv, vår tradition och vi behöver inte fler kommersiella jippon! Hade det kunnat stanna vid det första så hade det varit helt kul och utan krav, Men vi behöver verkligen inte det amerikanska kraffset och prydnader av pumpor i fönstret....

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion