Författare Ämne: Halloween igen...  (läst 5910 gånger)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
Halloween igen...
« skrivet: fre 31 okt 2008 18:10:39 »
Fler än jag som e lite kluvna till denna Halloweenhysteri som drabbat svea rike de      senaste åren??l Ica- stig o co gnuggar händerna o ungarna e överförtjusta..men själv känner jag mig bara vilsen..eller kan det vara avundsjuka?? ??? Hemma på min gata på min tid fick vi minsann inte ;) Ne men på allvar hela huset kryllar av spöken o spindlar o häxor..o den jäkla pumpan luktar apa..

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Halloween igen...
« Svar #1 skrivet: fre 31 okt 2008 18:38:21 »
 Pum-pa-pa, pum-pa-pa upp din rum-pa-pa.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Halloween igen...
« Svar #2 skrivet: fre 31 okt 2008 18:46:40 »
 ::) ::) ::)

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Halloween igen...
« Svar #3 skrivet: fre 31 okt 2008 19:28:53 »
 Under sådana här helger är man alltid i stöt och det är detta tillstånd som gör att stöten är borta. Kolla bilden.... man får vara nöjd med den.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Halloween igen...
« Svar #4 skrivet: lör 1 nov 2008 11:02:03 »
Fler än jag som e lite kluvna till denna Halloweenhysteri som drabbat svea rike de      senaste åren??l Ica- stig o co gnuggar händerna o ungarna e överförtjusta..men själv känner jag mig bara vilsen..eller kan det vara avundsjuka?? ??? Hemma på min gata på min tid fick vi minsann inte ;) Ne men på allvar hela huset kryllar av spöken o spindlar o häxor..o den jäkla pumpan luktar apa..

Lite kluvna? Det är en underdrift.
De första åren var det lite småkul att det blev lite halloweenfester och man tog vad man hade. Jag som då ägnade mig åt ansiktsmålning och teatersmink kan väl tillägga att jag hade en hel del extrauppdrag på den tiden. Nu pratar vi nog mitten av nittiotalet. Visst var väl både pubar och annat medvetna om att man snodde en ide från amerkat, men visst, det blev en kul grej. Ja, jag medger att jag älskar både blod och drakar och vampyrer, dungeons och skräck, det är sååå häftigt att göra sprickande bölder som varar sig och rinner, blodskåror och zoombies. Älskar det, älskar det, älskar det och desto läskigare det ser ut att vara "på riktigt" ( i rätt ljus) desto roligare.

Men sen tog köpmännen över och det blev något helt annat. Borta är mystiken, masken köper man -helst en ny varje år, affärerna dignar av girlander -alla fester har samma sort, så det blir inget genuint, inget extraordinärt och ingen överraskning...Och nu är det ett TVÃ…NG nästan för barnen att halloween skall firas varje år... asså hur fort gick det inte? Från något som inte var vårt kulturella arv till att bli en ny tradition?

Jag förstår inte, jag förstår inte och jag vill inte förstå eller relatera till det här.

Bus eller godis? Hallå?? Vi har sedan tidigare redan påskakärringatraditionen, vi behöver absolut inte den här!

Jag är nog inte odelad. Jag är helt emot. Det här är inte VÃ…RT kulturarv, vår tradition och vi behöver inte fler kommersiella jippon! Hade det kunnat stanna vid det första så hade det varit helt kul och utan krav, Men vi behöver verkligen inte det amerikanska kraffset och prydnader av pumpor i fönstret....

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Halloween igen...
« Svar #5 skrivet: lör 1 nov 2008 11:31:53 »
Ooo vad skönt..nu sa du vad jag tycker..nästa är kommer inte eländet över tröskeln..för det känns verkligen totalt främmande..

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Halloween igen...
« Svar #6 skrivet: lör 1 nov 2008 11:39:16 »
Jag tycker det är tjafsigt att klaga på ett tillfälle att klä ut sej och ha kul. Man kan lätt göra det på ett ickekommersiellt vis -sy ihop ett lakan till ett lilla spöket laban- då har det blivit äktsvenskt så det skriker om det.

Det är ett tillfälle för alla barn att möta sina rädslor och bemästra dem. Hur jävla kul är det att prata om att besöka farfars grav och tända ljus, tänk om han spökar där?

Köper man grejer eller syr själv, eller skiter i hela grejen är upp till var och en att välja. Jag har gladeligen färgat mos grönt, gjort chokladbollsspindlar med lakritssnöreben, färgat dricka i en bål blodrött, slängt i russin som liknar flugor i den, hängt julgransstrumpa över kristallkronan så det ser ut som spindelväv, och jag har sytt en draculakappa med ståkrage (med hjälp av isytt diskunderläggsmaterial) när det begav sig.

Amerikaner måste tycka vi är oerhört kinky här för där är det bara barn som går trick or treat, är det vuxna som klär ut sej och går ut handlar det om swingers och och andra suspekta grupper :) Jag tycker att det har varit skitkul att se vuxna klä ut sej, bäst i min värld var den som klädde ut sej til TV-pejlare (finns det mer otäckt?) ful peruk, fula glasögon, rutig kavaj och en antenn i handen. En gång var jag själv på en seriös halloweenfest, jag tog en hellång rosa 70-talsklänning, gjorde en strut av rosa tapet til huvudet, hängde på lite rosa tyg, tog en överbliven liten vit stjärna från jul, lackade ett grillspett med vitt nagellackt, till den goda féns trollspö, jag tyckte det var på sin plats att tillföra lite gott mitt i den svarta ondskan. Kostade ingenting.

Och igår var det skitkul att tre småttingar, ringde på och jag fick nedanstående teckning mot lite växel när jag inte hade godis. Varför måste de vänta på påsken?
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Halloween igen...
« Svar #7 skrivet: lör 1 nov 2008 12:56:22 »
Nja så gladeligen lätt o välja bort Halloween är det nu inte..inte om man har barn..nu e mina så stora att de snart tar ställning själv..sen e det sant att ungarna har skitkul..o jag har oxå färgat både ungar o potatismos i allsköns färger..men det känns inte naturligt..men nu är det ju så att allt nytt tar längre tid för såna konservativa tråkmånsar som jag e att ta in...medan andra tar till sig det direkt.. ;)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Halloween igen...
« Svar #8 skrivet: lör 1 nov 2008 14:53:19 »
.... ett par barn knackade på. Vi bor altså mitt ute i ingenting på landet, visst finns det gångavstånd till ett par gårdar men nog hade vi räknat med att få frågan "bus eller godis" när vi öppnade.

Utanför stod istället två små barn.
-vill ni köpa smågodis?
Sambon tackade nej, självklart har vi laddat så vi klarar oss med småfolk i huset, lite förväntningar har de trots allt.
Barnen hoppade in i en bil som rivstartade i gruset, och försvann i horisonten på ett kick.

Hm.

Jag rynkar pannan och säger igen:
Hm.

Domino

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
SV: Halloween igen...
« Svar #9 skrivet: sön 2 nov 2008 10:07:03 »
Vi hade totalt glömt att det finns små barn som kommer och knackar på!
Vet inte om det är alzheimer light som slagit till eller... hur som helst, det ringde på och min man öppnar... utanför står det 3 små "fula" flickor... bus eller godis viskar de fram.... nej vi har glömt bort att handla hem godis så det blir väl bus då.... då får en av flickorna syn på vår lilla hund.... jag kan ta honom säger hon eller så kan jag köpa honom jag har 75:-.... nej vi vill nog inte sälja honom säger min man.... då kan vi väl klappa honom i stället säger de fula flickorna och så nöjer de sig med det... inga ruttna ägg på vår ytterdörr som tur är.... trist bara att glömma bort, när barnen bodde hemma missade man inte sådana grejor... då var det urviktigt.
Vi brukade dessutom ha riktigt stora och hemska halloween-fester med säkert upp till 50 personer, riktigt kul men måste erkänna att planeringen före festen tillsammans med goda vänner faktiskt var det roligaste :)