Författare Ämne: Gunnel Nyman  (läst 2500 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
Gunnel Nyman
« skrivet: fre 9 jan 2009 18:07:12 »
Är det någon av er som ser finsk TV? Ikväll kl 20.30 (lokal tid) kommer det en dokumentär om glaskonstnärinnan Gunnel Nyman. För kännedom!

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Gunnel Nyman
« Svar #1 skrivet: sön 11 jan 2009 16:32:43 »
Attans, jag som mest pustade ut, mest vid tv:n efter pappas 70-årskalas dagen innan... (idag är jag hemkommen till Sverige igen, för kännedom) Men jag fick se en trevlig dokumentär från Arabias fabrik en förmiddag + (plus) att jag träffat ättlingar till en dekoratör på Arabia, så ett av de där namnen efter snedstrecket fick ett ansikte, hon ska dessutom varit en riktigt stark personlighet, konstnärinna bosatt i Helsingfors, Namnet? Vieno Nurmi, eller Lepistö. Alltså VN, eller VL.
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Gunnel Nyman
« Svar #2 skrivet: sön 11 jan 2009 17:55:10 »
Programmet var intressant, på mer än ett sätt. Förutom att man såg alster av Nyman, fick man genom bl a en dotter och en hyttmästare en bild av hennes personlighet också. Hon var en pedant, både hemma och på jobbet. Precis när jag skriver detta är jag tvungen att kolla, och jo, hon var faktis född i Jungfruns tecken, jag kunde ge mig sjutton på det!
Vad jag inte visste är att hon även formgav möbler, textilier och lampor.
Vackra saker har hon gjort. Synd att hon gick bort så tidigt, bara 39 år gammal.

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Gunnel Nyman
« Svar #3 skrivet: sön 11 jan 2009 22:29:46 »
Jo, programmet var bra. Ledde tyvärr till att ännu en kanna kom på min lista över måsten :)

Intressant att se vilken mångsysslare hon var, tycker det var rätt att man använde termen konstnär om henne istället för designer, för visst var det konst hon skapade!