Författare Ämne: Små bilar från Kalaspuffar  (läst 10248 gånger)

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
Små bilar från Kalaspuffar
« skrivet: lör 6 okt 2007 00:03:58 »
Dessa små plastbilar låg i kalaspuffspaketen 1959-1961, så nog är det retro alltid! På bilden är det 63 st, men jag har bytt till mig några till av en annan samlare (jo, det finns några till som samlar på dessa...) som kommer på posten snart. Det finns även små tåg, båtar och flygplan från samma paket, men jag samlar bara på bilarna nu - har sålt av det andra.
« Senast ändrad: fre 26 okt 2007 21:02:17 av JJ »

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: Udda samlarområde inom plast
« Svar #1 skrivet: sön 7 okt 2007 03:08:08 »
Jo dom där kommer man ihåg - först en räjäl laddning Kalas Puffar på morgonfilen, sen fick man hosta upp en Volvu duett eller en Scania Vabis långtradare på väg till plugget.

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Udda samlarområde inom plast
« Svar #2 skrivet: sön 7 okt 2007 13:37:11 »
Lok och vagnar fanns i de allra första paketen Kalas Puffar, som då hette Sugar Puff.

 Jag minns då vår fröken berättade att hon i en speceriaffär hört en dam (man blev expedierad över disk på den tiden) be att få ett paket Sugar Puff. Det skulle ju uttalas på engelska "Sjogger Paff", sa fröken. Vi var fler än en i klassen som tittade ut genom fönstret då och inte drog på munnen då.

Sedan kom det mer för dåtidens svenskar (vi började läsa eng. i klass 5 då.) uttalsvänliga Kalas Puffar.

Det var ganska ovanligt att vuxna människor på 50-talet kunde prata engelska. Alla engelska ord som vi barn såg, uttalades som de stavades före vi börjat med engelsak i skolan.

Anja

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 540
    • Visa profil
SV: Udda samlarområde inom plast
« Svar #3 skrivet: sön 7 okt 2007 21:54:55 »
Jag vill inte bryta tråden, men jag kan inte låta bli det här inlägget.
På tal om:
Alla engelska ord som vi barn såg, uttalades som de stavades före vi börjat med engelsak i skolan.

Någonstans under 60-talet skrev jag en önskelista till Jultomten. Överst stod det:
En ep, "Schlavsjo jä jä". Mamma gick med lappen/önskelistan till stadens skivbutik.
Jag fick rätt julklapp av Tomten.  :) Strongt gjort av mamma som inte kunde ett ord engelska.

Solvargen

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Små bilar från Kalaspuffar
« Svar #4 skrivet: lör 17 nov 2007 16:53:20 »
Tror faktiskt jag har kvr ett par sådana bilar sen jag var barn, tror jag ska kolla om jag har kvar dom. 8)

Hexxia

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Små bilar från Kalaspuffar
« Svar #5 skrivet: fre 15 aug 2008 00:19:28 »
Hittade Några Bilar Hemma och står det Något under Dessa bilar?
samt Ungefär vad har dom För värde?

Och WW bussen är Tillverkad av lego.
« Senast ändrad: fre 15 aug 2008 00:22:14 av Hexxia »

JJ

  • Global moderator
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 872
  • Teakfreak
    • Visa profil
SV: Små bilar från Kalaspuffar
« Svar #6 skrivet: sön 17 aug 2008 19:44:53 »
Bilarna på din bild är inte från Kalaspuffar. Det finns flera andra serier i ungefär samma storlek, t ex bilar till modelljärnväg. Men dina fyra verkar vara sådana som man fick hos tandläkaren om man hade varit duktig.

Värdet på dessa är mycket lågt, men Legobilen är det efterfrågan på om den är i fint skick. Kolla Tradera vad auktionerna med Legobilar har slutat på. Naturligtvis finns det vanliga och mindre vanliga modeller av dessa också så det är svårt att gå på värdet på en annan Legomodellbil.