Författare Ämne: Antik & Auktion eller Antikvärlden (f.d. Antikbörsen)?  (läst 5134 gånger)

Chicaboom

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 284
    • Visa profil
Antik & Auktion eller Antikvärlden (f.d. Antikbörsen)?
« skrivet: tor 6 nov 2008 18:13:25 »
Är det någon som brukar läsa dessa tidningar och kan säga vilken som är bäst? Jag funderar på att köpa en prenumeration på någon av dem till min mamma i julklapp, men jag vet inte vilken! Eller har någon nåt annat förslag?

TonyR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 139
    • Visa profil
SV: Antik & Auktion eller Antikvärlden (f.d. Antikbörsen)?
« Svar #1 skrivet: tor 6 nov 2008 21:34:46 »
Jag gillar Antikvärlden mest, men det är för att de inriktar sig mer på "moderna antikviteter", den andra tidningen är ju ofta mer rokoko och allt vad det heter.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Antik & Auktion eller Antikvärlden (f.d. Antikbörsen)?
« Svar #2 skrivet: tor 6 nov 2008 22:29:46 »
Det beror på hur din mamma är. A&A innehåller många artiklar fulla av kunskap, men är - enligt mitt sätt att se - lite kärringaktig, mycket inredning och dessutom kan man ju spy på omslagen. Säg mig det nummer det inte står FYND eller FYNDA i grälla bokstäver. Blääääk.
Antikvärlden är lite skojsigare, fränare, snyggare lay-outad, inte så respektfull ton och dessutom aningen av debatt också. Det kunde det gärna vara mer av. Och många bra artiklar är där också, men ibland lite ytliga.
Jag tycker det är roligare att läsa Antikvärlden.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Antik & Auktion eller Antikvärlden (f.d. Antikbörsen)?
« Svar #3 skrivet: fre 7 nov 2008 10:21:31 »
Jag läser numera ingen av dem, de är tråkiga och gubbiga, tvii. Då är det roligare med faktaböcker om fabriker, designers och annat. De har man dessutom nytta av om man kommer över något objekt som man vill veta mer om.


engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Antik & Auktion eller Antikvärlden (f.d. Antikbörsen)?
« Svar #4 skrivet: fre 7 nov 2008 10:33:59 »
Är benägen o hålla med Reggis..dessutom finns det ju en otömlig säck o ösa ur när det gäller litteratur på detta ämne..

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Antik & Auktion eller Antikvärlden (f.d. Antikbörsen)?
« Svar #5 skrivet: fre 7 nov 2008 17:22:40 »
Poängen med en prenumeration tycker jag är jättetrevlig: då får man en gåva varje månad.
Jag återvänder ofta till gamla artiklar i båda tidningarna trots att jag har hyllmeter böcker om allt vad gäller antikviteter och retro. Konsulterar gamla tidningar minst lika ofta som litteraturen.
Håller med Reggis till viss del: Antikvärlden tenderar att vara lite gubbig, medan A&A i så fall är lite gummig.
Tidningarnas ton skiljer sig ganska mycket. Antikvärlden försöker behålla sitt folkliga ursprung samtidigt som man gärna vill frottera sig med det fåtal höjdare som finns i landet. A&A kombinerar damtidningsstuk med lite fisförnämdhet.
Bilderna är oftast bättre i Antikvärlden, medan A&A:s skribenter besitter större skrivkunnighet. Och som sagt, A&As omslag framkallar kräkreflexer.
Båda skulle jag säga ändå är sympatiskt folkbildande.
Allt går.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Antik & Auktion eller Antikvärlden (f.d. Antikbörsen)?
« Svar #6 skrivet: sön 9 nov 2008 17:01:46 »
Tyvärr så är ingen av tidningarna ”oberoende” utan man styrs av sina annonsörer. Har aldrig sett ett kritiskt ord någon gång om någon mässarrangör som annonserat i någon av dessa tidningar. Ingen av tidningarna skulle ta en debatt om eller kritisera någon ”antikkändis” utan här handlar det om en enda stor ”familj”. Den typen av tidningar vars enda målsättning är att slicka företrädare för den rådande paradigmen i röven blir snabbt ointressanta. Just det här lite fisförnäma som Convallaria nämner är typiskt. Eller som Antikrundans Ӂhh har kungen tagit på föremålet då har värdet 1.000-dubblats”.



Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Antik & Auktion eller Antikvärlden (f.d. Antikbörsen)?
« Svar #7 skrivet: fre 14 nov 2008 22:03:54 »
Chikis, du kan få båda tidningarna årets upplaga mot frakten. Då kan du ge mamma en Hvar fjortondedag! Sparsamhet är en dygd.!!