Författare Ämne: sked med inlägg av ädelträ  (läst 3143 gånger)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
sked med inlägg av ädelträ
« skrivet: lör 15 nov 2008 18:29:00 »
Vad är detta för sked? Marmelad? Finns det en hel serie?
Undertill står det Stako, stainless, Sweden. Ädelträet (jakaranda?) i skaftet är faktiskt infällt, så att undersidan helt består av rostfritt.
Jag tycker den är ganska tjusig, och skulle gärna ha fler, ifall det nu finns en hel serie. Någon som vet?

HgF

  • Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
SV: sked med inlägg av ädelträ
« Svar #1 skrivet: lör 15 nov 2008 18:39:12 »
Ståko är en jätteserie med massor av varianter. Det finns alla tänkbara former av små bestick och tillbehör i samma stil med en bit teak invikt i skaftet. Även olika former av mindre skålar i teak märkta Ståko förekommer. Ståkoprodukterna var betydligt vanligare på t ex bisåndsmarknaden för några år sedan än vad de är idag, men med lite tålamod är det ganska lätt att få ihop en samling.

Det värsta är att ingen tycks veta varifrån Ståko kommer, eller var de är tillverkade, men tiden tycks vara omkring 1900-talets mitt eller strax därefter.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: sked med inlägg av ädelträ
« Svar #2 skrivet: lör 15 nov 2008 23:30:13 »
jag kan ha drömt eller fått en smäll i skallen... men jag vill bestämt ha för mig att jag har läst något om TÃ…K (texten innanför ringen) och att S och O står för svenska någonting... kan ha helt fel, som sagt. Det är bara en sådan där diffus grej som jag läste men som inte fastnade helt där det skulle för att jag tyckte att det var ointressant med dessa stämplar... Där har vi det, måste ha varit en smäll i skallen ändå...