Författare Ämne: Glöm inte Limpan idag!  (läst 8696 gånger)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
Glöm inte Limpan idag!
« skrivet: tor 13 nov 2008 17:45:04 »
Limpan är nere på Österlen i dagens Antikdeckarprogram på TV4. Tror att det var i slutet på september jag såg henne i Tommarp, om jag inte minns fel. Den veckan var det en superbra idrottsloppis men där såg jag ingen Limpa. Undrar så var hon "fyndar" den här gången.  Vi får väl se i kväll.


Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #1 skrivet: tor 13 nov 2008 19:58:10 »
 Där ser man Antik... i dag, då får man väl offra sig så man har något att gnälla över.
 Det var länge sedan man såg något bra.
 Jag är pigg på något glas, får väl plocka fram något eget.
 Ni vet inte om att jag gjort av med mitt nytillverkade 1600-tals glas, spårlöst försvunnet, var tusan kan jag gjort av det?
 Känns bra med ett nytt sådant eftersom det är tillverkat på samma sätt som ett orginal pluss att jag gillar formen skarpt.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #2 skrivet: tor 13 nov 2008 21:12:33 »
 Jaha då fick man reda på att föremål från 1951 var jättegamla, hade asken kostat 50:- så hade man offrat sig, så ni vilket otroligt fult fat Signe höll i vid ett tillfälle.
 Gör man ett sådant fat så är självkritiken lika med noll. Men det är klart att det gällde väl att tillfredställa pöblen och då passade det väl in.
 Hon hade en vacker thekanna som hon hade knyckt från Kina, duktig mackaron!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #3 skrivet: tor 13 nov 2008 21:16:00 »
Det var ju inte dom shoppar jag brukar besöka direkt. Ingen av dem släpper någonting under marknadsvärde. Damen med tygerna är en riktig gnidare som alltid står och prutar på de redan låga priserna det är på idrottsloppisar. Nu såg jag inte riktigt men inte sjutton var det där tyger från förra sekelskiftet utan det luktade 1940-tal lång väg, så även det som var daterat 1800-tal.

Har även svårt att tänka mig att de där puttisarna skulle nå så höga priser. Nu är jag personligen inte förtjust i den typen av föremål man skulle kunna säga allergisk rent av. Har så svårt att se köparen till dessa för 25.000 kr eller mer som Limpan sa.

Fast programmet var kul framför allt var de personer som Pontus besökte charmiga och spontana vilket gav liv åt programmet.   


Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #4 skrivet: tor 13 nov 2008 21:22:51 »
Känns lite konstigt det här Kanon men jag var inte heller imponerad av asken. Men det är tydligen ett sånt där samlarföremål. Alla pins är inte så roliga de heller eller kapsyler men samlarfolket köper det i alla fall. De gillar att ställa föremål med någon sorts gemensam nämnare, gärna konstnär, fabrik, eller användning på ett rakt led. Det har ingenting med hantverksskicklighet, nytänkande eller konstnärliga inslag att göra utan det handlar om disciplin och likhet. Ein, swaj, draj unt fir kline grisen steht in rad.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #5 skrivet: tor 13 nov 2008 21:41:21 »
 Pottisarna var helt kass, skulle mycket väl kunna vara helt nya.
 Jag tror att "hon" var jäkligt glad gör att hon inte hade 25 lakan som puttisarna kostade eftersom hon nog också tyckte dom osa skunk.
 Det gäller att lura folk på ett fint sätt och det görs allt som oftast i denna branschen.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #6 skrivet: tor 13 nov 2008 22:17:50 »
Limpan kan aldrig ha varit på idrottsloppis för där får de högst 600 kr för en sån där spegelmöbel. Vem vill ha en spegel med krackelerat spegelglas på väggen? Men blir ju bara irriterad på sånt skit. Dessutom tar den väggplats där man skulle kunna hänga upp en Rembrandt till som annars får ligga i tavelhögarna och det är han inte värd. Själv har jag två Kandinsky, en Renoir och en Bonnard liggandes redan. Vad skall jag ta ner från väggen för att sätta upp den urchla spegeln? Det fick vi inget svar på av Limpan.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #7 skrivet: tor 13 nov 2008 22:26:16 »
Tja, jag som inte känner till några direkta prislägen på sånt här, tycker väl att man får vara glad för över två tusen för en tennbägare från femtiotalet. Blev väldigt förvånad när det framkom vilket år den var från då den lite tidigare i programmet blev kallad för en "tidig" produkt, om inte jag missförstod helt. Att det var ett halmhattsmönster gick väl inte att ta miste på....

Annars tyckte jag nog att det var ett lite lamt program idag. Inte för att de varit så riviga det sista innan heller, men ett pluss; den här gången gick de inte i ett insatt samlarhem och sökte; och han hade dessutom möjligheten att friskt välja och vraka vad han ville ta med sig utan invändningar. En eloge till paret för detta, tyvärr räcker väl inte summan till varken duk eller parisresa, så det var synd att han inte verkligen valde objekt efter dessa önskemål. Tavlan hade varit spännande att följa men jag anar att han inte vågade med risk att hon skulle få sälja till underpris, och det vore synd förstås.

Spegeln... tja, det måste kännas nesligt att återigen betala mer än den går för på en auktion. Spelets regler javisst... en fördel är att de visar att det inte är bara till att gå in i vilken loppishall som helst och köpa sig en grunka, skeppa på auktion och bli rikare än man var från början. Men en programledare för ett sådant här program borde väl absolut kunna ha lite känsla för prisläge och vad som går? Visst är det kul med en kvinnlig antikdeckare, men det är nog snart dags att välja en som inte personifierar alla fördomar om kvinntyg.... Det hade varit roligt att se en skicklig antikdeckare i sammanhanget; Reggis, varför söker du inte jobb? Du skulle säkert göra dig som programledare!

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #8 skrivet: tor 13 nov 2008 23:03:23 »
Reggis skulle säkert funka där. Borde dock undvika att få med orsakande av fysiska smärtor på andra intressenter för samma objekt på film :) (med en annan tråd i färskt minne)

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #9 skrivet: fre 14 nov 2008 09:31:25 »
Jag tycker Limpan är helt OK även om hon räkmackssurfar. Jo men i början var jag också lat, gick på kvalitetsauktioner och hos antikhandlare och på mässor. När sen överskott uppstod så fick mitt intresse för konst och konsthantverk en helt annan inriktning, jakten.

Nu är jaktmomentet precis lika viktigt, om inte viktigare än själva prylen. Nu kavlar man upp ärmarna, tar på sig handskar för att inte fördärva manikyren och ner i den skitiga kartongen och gräv. En affär som den i Tommarp går man in i en gång, där finns varken fynd eller spännande grejer utan du betalar bara överpris. Att lyssna på en svammelmaja som textilförsäljaren har man inte tid med för det hon har köper du för en 10-del av priset på idrottsloppis.

Då tycker jag ”Lisa”, som i alla fall ansträngt sig och byggt lite miljö runt det hela, är betydligt roligare även om du naturligtvis får betala bra för det. Det hon säljer kan du också jaga fram på loppisar.

Men som sagt var Limpan är kanske inte någon hungrig fyndjagande varg eller så har jaktinstinkten inte vaknar än. Jag tror jaktinstinkten kommer den dagen man säger till sig själv, faan finns det inget nytt att se. Då måste man tillföra ytterligare en dimension i det hela.

Kikarn, jag tror inte jag skulle passa. Jag är alldeles för oborstad och vulgär i mitt sätt. Nu var ju som sagt var inte Limpan inne på ställen där man fyndar utan i stort sett tvärt om. Skall man fynda så går man inte till butiker som kallar sig Antikhandlare eller Retro, det namnet förpliktigar att ha en hög prisprofil. Du går till Loppis, Fyndkällan, Gröna Ladan, Utförsäljningsstallet eller ”Jag har allt” affärer, föreningsloppisar, eller loppisplatser som Sucken, Södra Esplanaden, etc. Där kan du fynda. Det är där vi med utvecklat jaktsinne och habegär samt gamkaraktär går.
« Senast ändrad: fre 14 nov 2008 09:35:31 av Reggis »

Tallen

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
    • Porslinsbloggen
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #10 skrivet: fre 14 nov 2008 13:55:06 »
Reggis skulle säkert funka där. Borde dock undvika att få med orsakande av fysiska smärtor på andra intressenter för samma objekt på film :) (med en annan tråd i färskt minne)

Jag tror att det skulle blir en väldigt underhållande programserie om Reggis kör med den stil hon proklamerat här i forumet  ;D

Jag skulle garanterat sitta bänkad varje gång programmet gick  :D Vilket nytänkande! Frågan är väl om något produktionsbolag skulle vilja ta risken med en så framfusig programledare  ;)

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #11 skrivet: fre 14 nov 2008 13:59:45 »
Hihi,,ja jag hade garanterat inte missat ett enda program..

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #12 skrivet: fre 14 nov 2008 20:12:37 »
jaaa-du reggis, vi har redan bänkat oss och om du vill lyfta antikdeckarna mot tittarrekord så är det inte mycket annat för än att du får lov att skicka den där ansökan?


gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #13 skrivet: fre 14 nov 2008 21:36:58 »
jag tror inte jag skulle passa. Jag är alldeles för oborstad och vulgär i mitt sätt.
Sällan snäckan......det är din attityd som du gärna kör med. Har man läst mycket som du har skrivit och dessutom läst "mellan raderna" hittar man en intelligent tjej som  med största sannolikhet har kapaciteten att vara precis den som ett sådant program behöver. :-*
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

Reseda

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 238
    • Visa profil
SV: Glöm inte Limpan idag!
« Svar #14 skrivet: fre 14 nov 2008 21:46:33 »
NÄR kommer programmet med dig Reggis? Det är vad som behövs för att rycka upp tittarsiffrorna till skyhöga.
Sitter som klistrad jag också!!