Författare Ämne: Jätteglas  (läst 4200 gånger)

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Jätteglas
« skrivet: tor 13 nov 2008 20:26:44 »
Detta finns i min ägo sedan länge och är oidentifierat. Kom på samma gång som diverse annat glas som var finskt men detta har jag ingen aning om. För ganska länge sedan såg jag ett som stod på en hylla i en butik som besöktes i antikdeckarna med diverse annat svenskt glas vilket gjorde att jag började tvivla lite på nationaliteten...

Kanske någon här har en idé om vad det kan vara... jag ber om ursäkt för den undermåliga bilden.

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Jätteglas
« Svar #1 skrivet: tor 13 nov 2008 20:27:52 »
Ja... tilläggas kan att det är ca 30cm högt, minns inte exakt, nerpackat i en låda just nu.

convallaria

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 670
    • Visa profil
SV: Jätteglas
« Svar #2 skrivet: tor 13 nov 2008 22:28:14 »
Lindshammar gjorde glas i den färgen.
Allt går.

engelsson

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 601
    • Visa profil
SV: Jätteglas
« Svar #3 skrivet: fre 14 nov 2008 09:39:33 »
Härikring hittar man då o då sådana här stora kupor på loppisar gjorda på Sölvehyttan..har själv ett  i lila--men din färg har jag inte sprungit på..

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Jätteglas
« Svar #4 skrivet: fre 14 nov 2008 16:41:15 »
Färgen stämmer in otroligt bra på de finska glasbrukens produktioner 50-60 tal. Glaset kom från ett dödsbo där i övrigt allt var finskt. Detta gör dock inte glaset mera finskt för det... Snyggt e de vilket fall som, oberoende av nationalitet. Man får ju inte var rasist :)

Moses

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 908
    • Visa profil
SV: Jätteglas
« Svar #5 skrivet: fre 14 nov 2008 17:26:56 »
Vilka mått har ditt glas? Jag har ett i klarglas, som jag fick i namnsdagspresent för 45 år sedan. Det har haft en logga, Iittala eller Nuutajärvi. Höjd 18,5 cm och mynningens diameter 8 cm. Stämmer måtten?

gitzie

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 888
    • Visa profil
SV: Jätteglas
« Svar #6 skrivet: fre 14 nov 2008 19:31:30 »
Härikring hittar man då o då sådana här stora kupor på loppisar gjorda på Sölvehyttan..har själv ett  i lila--men din färg har jag inte sprungit på..
Engelsson har helt rätt. Den färgen kommer inte från Sölvehyttan :)
There is just a slight difference between "hobby" and "mental illness" ;o))

JR

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: Jätteglas
« Svar #7 skrivet: fre 14 nov 2008 19:52:08 »
Plockade fram pjäsen nu och tog lite mått. Någorlunda exakt är den 23cm hög, foten är 10cm bred rakt över nertill och glasets öppning ca 9cm rakt över. Ifall nu detta kan hjälpa er.