Författare Ämne: Något som retar mig är.  (läst 5099 gånger)

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
Något som retar mig är.
« skrivet: lör 15 nov 2008 20:11:13 »
 Detta snacket om hur viktigt det är var saker och ting kommer ifrån, Peder LÖÖMsk påpekade hur viktig det var för stenåldersting med fyndort.
 För min del Skiter jag högaktningsfullt om en stenyxa är funner i Småland eller Blekinge.
 Jag kan inte se vad det kan har för betydelse bara den är gjord på Stenåldern.
Det finns ingen "bransch" som det snackas så mycket skit om (nedsättande) som just saker därifrån, var enda en talar om för En hur lätt dessa föremål framställs och hur vanliga dom är på museum. Jag SSSS också i hur vanliga dom är på museum, vad har jag för glädje av det? Man vill ju äga och kunna "nyttja", det är som om att berätta hur vanligt det är med bostäder för en bostadslös.
 Måste var ovanlig träiga i skallen alla dessa som försöket snacka ner.... just det att dom tror att omgivningen går på deras sagor.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Något som retar mig är.
« Svar #1 skrivet: lör 15 nov 2008 22:27:24 »
 Får visa min Retro nagelfil. tror ni att den blir värdefullare om man skriver Brösarp på den?

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Något som retar mig är.
« Svar #2 skrivet: lör 15 nov 2008 22:40:01 »
Tror att du missuppfattat det där lite, att det är viktigast med var fyndet gjordes är kanske ointressant för dej, men för forskningen och kartläggningen av hur folk rörde sig och började bebygga Sverige kan det vara intressant. Hittar man flera yxor och diverse andra föremål kan det tyda på att det funnits en bosättning där och med föremålens hjälp går det att datera när. Så informationen om  VAD och VAR är oftast mer värdefullt än själva objektet. Tyvärr är det väl många som hittat stenyxor och liknande som aldrig rapporterat fyndet och värdefull kunskap har därmed gått förlorad. I dag tror jag säkert att du får behålla dina fynd, museerna är överfulla av stenyxor.

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Något som retar mig är.
« Svar #3 skrivet: lör 15 nov 2008 23:08:16 »
 Det förstår väl jag också att det för forskningen... men vad då???? Skulle man ta någon hänsyn till forskningen när man köper något?
 Eftersom forskningen har så mycket att bita i så har dom nog forskat färdigt, vad mer kan dom få fram av att något i stenväg hittas där eller där? Och som sagt varför skall alla ta hänsyn till det och inte vara intresserade av föremålen om man inte har någon fyndplats?  Skitsnack för att vissa Nissar skall få saker och ting billigt!!!!!

 Men som sagt det gör ingenting att dom inte vill betala för... eftersom det finns folk som skiter i forskningen och betalar, för min del kan man ju har ridit på denna våg av Förakt eftersom det har kommit in en del riktiga godbitar.
 Man får tacka för deras Föraktspridning, Tack så mycket!
 Min första stridsyxa trodde jag knappt var sann när jag såg den. Och eftersom dessa snålisar  i Sverige har den inställning som dom har så får man söka sig nya vägar.
 Tacka vet jag Danmark där är dom inte lika inskränkta i fråga om fornfynd.

 Det finns nog ingen som man haft så lite nytta av som just forskningen i fråga om antikt. En proferssor var ytterst bekymrad eftersom han så gärna ville tyda en text men tyvärr. Han vill såååå mycket stå till allmänhetens tjänst en gång i livet.
 Allt man talar om i fråga om riktigt gammalt med någon forskare visar sig vara ointressant och detta bara för att vederbörande inte äger det själv.
 Aha nu vet jag varför det är ointressant!!!!!!!!!!! Det beror naturligtvis på att man inte vet vem som har gjort det, eller var det är funnet, jag förstår.
 Några andra synvinklar kan det folket inte skapa sig hur mycket dom än anstränger sig.

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Något som retar mig är.
« Svar #4 skrivet: sön 16 nov 2008 00:22:13 »
Tror fortfarande vi talar om olika saker. När det ska handlas med sakerna är det ju oväsentligt var de kommer ifrån, det är när de hittas som det kan vara är intressant ur forskningssynpunkt att notera var fynden är gjorda. Se varje fynd som en pusselbit, varje fynd prickas in och ju fler pusselbitar blir ju tydligare blir mönstret.
 

Vince

  • Fullständig medlem
  • ***
  • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
SV: Något som retar mig är.
« Svar #5 skrivet: sön 16 nov 2008 01:48:21 »
Det finns ju folk som gärna betalar extra för att ha en bakgrund på sina föremål,jag personligen tycker det är en extra touch på en pryl om jag vet dess historia och vart den kommer ifrån m.m. och kan vara villig att lägga en extra summa för det.
Om jag t.ex. är intresserad av min hembyggd och antag att den har varit bebodd sen stenåldern och jag vill ha en yxa från stenåldern från min hembyggd då vill jag ju inte köpa en yxa som kommer från norrland när jag bor i södra sverige,det kanske är oförståeligt för vissa men jag tycker det är roligt med en historia på prylar,dock kan det ju i vissa fall finnas oärliga människor som påstår att den är från säg södra sverige när den inte är det men sånt kan man ju inte göra mycket åt tyvärr.

MVH Micke

brodertuck

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 383
  • To much is not enough
    • Visa profil
SV: Något som retar mig är.
« Svar #6 skrivet: sön 16 nov 2008 08:59:48 »
Jo, visst är det så Vince. Men då är det egentligen andra värden vi talar om. Lite som mormors servis, kaffekopparna i sig kanske betingar ett visst marknadsvärde, men jag som kommer ihåg just den servisen från mormor är beredd att betala lite mer.

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Något som retar mig är.
« Svar #7 skrivet: sön 16 nov 2008 15:33:06 »
Jag håller med dig Kanon till 100 %, det är bara nys det som Peder påstod om yxorna och i stort sett ointressant, en stenyxa är en stenyxa. Det där är bara ett sätt för dessa så kallade experter att göra något enkelt komplicerat som vanligt.

Samma personer är det som står och suckar över en namnteckning från någon känd konstnär på ett konstverk även om verket är uselt. ”Men det är ju ändå en XX”, precis som det skulle göra verket bättre. De här personerna har mer anknytning till veckopressen än till oss som är intresserade av konst, konsthantverk och kultur.

För övrigt kommer jag med stor sannolikhet att vomera nästa gång jag hör en handlare säga ”Den är ju så gammal” om ett skitföremål. Precis som det inte gjordes skräp förr. Jag brukar svara, ”Man kunde göra skräp då också”.  Precis som om åldern skulle tillföra något och göra skräpet bättre.

Skit är skit om än i gyllne dosor. Men rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor.

 

Kanon

  • Seniormedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
SV: Något som retar mig är.
« Svar #8 skrivet: sön 16 nov 2008 17:50:47 »
 Och hur lätt är det inte att tillskriva en "stenyxa" ett ställe där den är funnen om det skulle förgylla priset.
 Vi vet ju hur folk är och där vilar inge skrupler, dom som var på tv sades vara funna i ett stenrös, var det i närheten av Göteborg?
 Stor chans att det var en saga som drogs men det är klart att folk vill bli lurade så är det. Det är högst osannolikt att någon skulle laggt ett antal yxor i ett stenrös eftersom sådana alltid har varit intressanta ur olika synpunkter, förr i tiden som lyckobringande ting.