Författare Ämne: Vi skall väl inte vara på detta viset????  (läst 13716 gånger)

Kanon

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 395
    • Visa profil
Vi skall väl inte vara på detta viset????
« skrivet: sön 16 nov 2008 21:12:21 »
Vi skall väl inte vara på detta viset????

a

Vad jag kan se så är det inte så över sig med rätt årtalsbedömminigar inom oljemåleriet, mycket har en förmåga att bli mycket älder än det är.
Vissa har fått den rent av banala målarens tekniska kunnande som avslöjar honom som undrermålig tekniskt vilket inte är fallet med dessa konstnärer som fanns på den tiden verkan ger sig ut för att vara målade.
På sexton och sjuttonhundratalet lärde konstnärerna sig från grunden hur färger skulle kombineras för att hålla en viss status efter många år men det ebbade ut under 1800-talet och fick då som följd.....

PP
    I mina otränade ögon ser det ut som Carl Barks 1950 "Kan du inte tala ankeborgska?". Man får hoppas dom kollat upp den noga för att komma fram till det dom kom fram till.

T Kanon.
    Nr. 41 är där lite klass på och har överskridit 100 års gränsen, skall bli kul att se om det är mer än jag som gillar den åldersmässigt osv.

PP
   Att spanieln inte uppfanns förrän 1799 talar ju också mot målningens autencitet. Men visst fanns det ankor då som nu...

T Kanon.
    Ja 1950 skulle den kunna vara gjord, det är bara 300 hundra år fel så det är ju inom marginaleran för vad ett auktionsverk "klarar" av utan att skämmas.

PP
   Jag vet inget om konst men jag har ögon att se med och jag förundras över en hel del.
Förmodar att det är nån kapsejsad aktieryttare som pyntar iväg bohaget och jag antar att katalogbeskrivningarna är i nivå med börskursen.
När det gäller 43 är man glad att dom lyckades rädda den från eldsvådan. Se där en positiv tanke.

T Kanon.
    Ang 43 så är det en av de få som är tekniskt riktigt målad av dom så kallade äldre målningarna, den har några år på nacken och är förmodligen ingen bluff.
Så ang den kan jag också vara positiv.

Reggis

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Vi skall väl inte vara på detta viset????
« Svar #1 skrivet: sön 16 nov 2008 21:33:47 »
Sen är det ingen Spaniel utan en "förkrymt" Kleinen Münsterländer som är försedd med ett förvånansvärt nytt halsband för att vara 1600-tal.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: sön 16 nov 2008 21:41:37 »
Det här är ju för faan inte klokt. Nu har man strukit tråden på AP om Crafoord konstiga 1600-talsmålning på kommande auktion. Den enda tråden som inte handlar om "allt lidande" som blir följden av en för generös flyktingpolitik. Man bara häpnar.

Kan tillägga att hunden som finns på 1600-talsmålningen uppmärksammades runt 1870. Kan visserligen ha funnit ett slag innan men 1600-tal, hum, hum.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: sön 16 nov 2008 21:59:25 »
 Det går kanske att sälja hur nya målningar som helst och rubricera dom som 1600 och 1700-talet.
 Dessa auktionshus rider på att det alltid finns folk som ingenting i ämnet kan och därmed går på dessa sagor som bullas upp.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: sön 16 nov 2008 22:07:40 »
Det är nästan åndå värre att man tydligen får Admin på AP att stryka tråden så att man skall kunna sälja skräpet i fred.

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: sön 16 nov 2008 22:35:01 »
Har ni lust att länka till objekten ni pratar om, jag blir nyfiken
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: sön 16 nov 2008 22:38:11 »
 Rätt intressant att en antik sida motverkar uttalande som för folk mot en "ljusare" framtid.
Folk skall luras till varje pris kosta vad det kosta vill.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: sön 16 nov 2008 22:44:50 »
Alla som tror den förnicklade "karbinhaken" på hundens halsband räcker upp en hand!

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: sön 16 nov 2008 22:47:26 »
 Tror vad då, jo att den är från 1600-talet.

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: sön 16 nov 2008 22:51:07 »
 Vi får ha texten ang. tavlan också så vi inte missar något.

2
VONCK, JAN, 1631-1663/64
Änder och spaniel. Signerad. Pannå, 23x29.
7 000 (€700)

ada

• Administratör
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: sön 16 nov 2008 22:52:54 »
Det kanske är nåt att ta reda på när karbinhaken uppfanns?

Jag tycker tavlan är förskräcklig, hemska andhuvuden, anatomiskt inkorrekta så det skriker om det
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Kanon

• Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: sön 16 nov 2008 23:05:43 »
 Dom kunde på 1600-talet, här har vi en representant för dom kunniga.
 Ja nu är det inte bara utförandet bildmässigt som säger att målningen inte har någon ålder men det är en annan sak.

Reggis

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mån 17 nov 2008 08:14:55 »
Ser jag rätt så står det J Vonck på pannån. Av detta har man dragit slutsatsen att det är denna stackars Jan Vonck och 1600-tal. Fast det intressantaste är egentligen att tråden om målningen blev censurerad på AP. Någon har alltså tagit initiativet och fått Admin där att censurera tråden där tavlan diskuterades. Är det auktionshuset eller är det ägaren? Ja det är frågan. Jag håller en rund slant på tavlans ägare.

Domino

• Seniormedlem
  • Antal inlägg: 250
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mån 17 nov 2008 09:40:45 »
Missade hela diskussionen på AP... när det händer nåt kul där inne så missar man det.
Vad gäller tavlan är det en av de förskräckligare jag sett... som dessutom ska krängas som en riktig dyrgrip! Jojo får väl se hur det går!
Här finns auktionens nummer så kan man ha lite koll längre fram hur det gick! http://www.crafoordauktioner.se/auktion.php?a=333