Författare Ämne: Okänd dam  (läst 10630 gånger)

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Okänd dam
« Svar #15 skrivet: tis 25 nov 2008 23:50:45 »
Här är en liten del av min samling som hänger på min öppna spis. Jag har huvuden på många ställen eftersom jag har ett 100-tal eller troligen mer liggande lite här och där.

Har du någon harmynt mask eller ansikte? Konstig fråga kanske, om man inte vet att jag har en son som är född med lkg-spalt.
Men jag såg en mask hos en man en gång som var just harmynt, och det var en afrikansk mask av något slag. (vet att en del kulturer betraktar dessa barn som solgudens barn så det kanske inte är så märkligt ändå). Men jag har tyvärr inte lyckats hitta en egen mask med lkg-spalt.

ada

  • Administratör
  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 4 043
    • Visa profil
SV: Okänd dam
« Svar #16 skrivet: ons 26 nov 2008 00:12:25 »
Det är ju helt underbart att tänka sig att barn med gomspalt är solgudens barn!  (vad säger den sk biologiska fadern om detta förresten?  ;)) Jag önskar vekligen att det dyker upp en sådan mask till dej/sonen!
Mitt senaste projekt www.ipnr.se

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Okänd dam
« Svar #17 skrivet: ons 26 nov 2008 08:55:58 »
Tyvärr Kikarn. Kan inte påminna mig om att ha sett en sådan väggmask. Jag sparar inte heller på afromasker trots att jag har några få som har tilltalat mig.  Det är väl så att man lägger kanske inte märke till det om man inte själv har det i sin närhet.

kikarbara

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 2 443
  • Gamla knappar och dekorband i focus.
    • Visa profil
    • blogg
SV: Okänd dam
« Svar #18 skrivet: ons 26 nov 2008 19:59:04 »
Det är ju helt underbart att tänka sig att barn med gomspalt är solgudens barn!  (vad säger den sk biologiska fadern om detta förresten?  ;)) Jag önskar vekligen att det dyker upp en sådan mask till dej/sonen!

 :) Det sägs bland annat att ett läkarlag från läkare utan gränser (med spetskompetens på plastikområdet) åkte ut bland natives i mexico och hittade en indianstam med flera barn med lkg-barn och erbjöd sig att operera dem kostnadsfritt, men stammen tackade nej, då dessa barn var speciellt utvalda och att spalten var tecken på att de var solgudens barn. Visst är var det en trösterik tanke många gånger, och ärligt talat, f*n trot, för jag måste säga att det är svårt att uppbringa en grupp barn som är så tåliga och positiva som faktiskt alla jag har träffat varit som är födda med den här signifikansen.

Faktum är att mitt modershjärta klappar extra varje gång jag ser eller möter ett spaltbarn, för det var inte helt mentalt okomplicerat för mig som förälder när de slöt sonens spalt. Den var ju en del av honom och vid det laget så hade jag lärt mig att älska varje millimeter av hans spaltöppning helt villkorslöst och för mig var han bara vackrast i världen MED sin spalt. Och jag får den här känslan varje gång jag möter ett barn med spalt, mitt hjärta klappar villt. För deras skönhet går utanför allt annat och väcker faktiskt positiva väldigt starka känslor hos mig.

Mannen som hade masken lovade att höra av sig om han någon gång fick för sig att avyttra sina masker, men tja... det är snart tio år sedan och han har inte hört av sig än. Men nog hade det varit roligt att hitta en sådan kraftmask åt min son!

Reggis

  • Hjältemedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1 940
  • Av två onda ting gör jag det jag inte gjort förut.
    • Visa profil
SV: Okänd dam
« Svar #19 skrivet: ons 26 nov 2008 21:35:29 »
Jag har en lite äldre mask i ebenholtz och ta me sjutton ser inte gudinnan lite harmynt ut. Den är jättetung och fantastiskt fint arbetad. Tyvärr så dammade jag inte av den innan fotografering så det gråa det är damm.